Shimano eller SRAM för Campagnolo-nörd

Mats65

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en CX och troligen blir det en ROSE Team DX Cross pga att dess geometri passar mig och har ett överkomligt pris. Den finns med SRAM Force, Shimano Ultegra mekanisk och Ultegra DI2. Alla 3 med hydrauliska skivbromsar.
På mina racers har jag alltid kört med Campagnolo och gillar dess ergonomi.
Jag har aldrig kört med vare sig Shimano eller SRAM, bara provat på stillastående cykel, och tycker att ergonomin inte verkar så bra. Framförallt att det verkar bökigt att växla upp när man håller i bocken.

Ni som har provat både Campa och åtminstone ett av mina alternativ, vilken modell tror ni att jag kommer bli mest nöjd med?

Mange.

Aktiv medlem
Om att kunna växla från bocken är viktigt är nog sram det bättre alternativet, då växelpaddeln kan röra sig fritt i längsled.
Jag kör själv med sram hydrauliska, men varje gång jag klämmer lite på ett shimano hydrauliskt lvgreglage så blir det lite avundsjuka i känslan av hur smooth hydrauliken känns

Lingon

Aktiv medlem
Vill du ha hydrauliska bromsar så hade jag valt shimano alla gånger!! SRAM/Avid har egentligen aldrig lyckats producera några hydrauliska bromsar som funkar längre än till första luftningen..

cerro

Aktiv medlem
Jag tycker Srams hydrauliska skivor fungerar klockrent. Gillar växlingen bättre med tjocka handskar än på Shimano med.

Jag kör Shimano 105 på vintercykeln, blir Sram Force 1 på nya sommarcykeln. Men innerst inne vill jag alltid ha Campa :)

Appel

Aktiv medlem
Jag blir lite ledsen när jag läser denna tråd. Kan inte någon hjälpa campa. Elon Musk eller någon liknande entrepenör.

Lingon

Aktiv medlem
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Gillar växlingen bättre med tjocka
> handskar än på Shimano med.

+1
Det är definitivt lättare att växla med SRAM reglage med vinterhadskar!

Mats65

Aktiv medlem
Igino Cazzola skrev:
> Måste det va' hydrauliska bromsar?

Ja.

Mats65

Aktiv medlem
Ganska spridda åsikter.
Har egentligen varit inne på DI2, men har inte tänkt så mycket på hur de är att hantera med tjocka handskar. Misstänker att det kan vara svårt att "träffa" tryckknapparna. Största orsaken till köp är för vintercykling så det är en viktig parameter. SRAM känns bättre för det. Får testa DI2 med handskar i butik.

cerro

Aktiv medlem
JT skrev:
> Vilka reglage är bäst för boxhandskar?

Sram eller Campagnolo ;)

JT

Ny medlem
Det är nog inte optimalt med vinterhandskar och Di2. Personligen hade jag nog stått ut med det iaf.

emmer

Ny medlem
Självklart SRAM pch kan man inte få det så gäller Campa (vem cyklar för att bromsa?) och får man inte välja så får man väl ta Shimano då då...

Topp