Shimano framväxel med SRAM lvg-reglage

Principia

Aktiv medlem
Hej, håller på med ett vinterprojekt. Reglagen är 10-delade Sram Apex. Ramen har inte fäste för framväxel och dessutom verkar de gamla sram-framväxlarna inte så kul. Så kan man köra med 11-delad Shimano tro? Det skulle i så fall gå att få tag i växel med klämma så man slipper den fula adaptern/separata klämman. Någon som vet?

dardos

Medlem
Jag VET inte säkert men ska jag gissa tror jag absolut att det går. Jag har sett och haft en hel del olika kombinationer med sram och shimano både på mtb och lvg utan problem gällandes framväxel.

nypan

Aktiv medlem
Jag kör shimano framväxel på en av cüklarna där reglagen är SRAM force.
Just för att jag hade en sån med klämma till en ram utan fäste.
Kanske inte rätt men har funkat i 9 år iallafall.

emmer

Ny medlem
Funkar fint men du kommer sakna trimlägen för shimanos framväxlar är apa att få att gå skrapfritt utan trimlägen.
(10d SRAM -reglage har iofs trimläge på stora klingan.)
Det finns både växlar med klämma och lösa klämmor för växlar för lött öra så det är bara att ta det som det kommer.

Kurets

Medlem
Tippar att det är bäst att satsa på en Shimano framväxel för 10-del. Det iom den långa armen på de för förra generationens 11-del, och den nuvarande udda konstruktionen på 11-del.

emmer

Ny medlem
Kurets sa:
Tippar att det är bäst att satsa på en Shimano framväxel för 10-del. Det iom den långa armen på de för förra generationens 11-del, och den nuvarande udda konstruktionen på 11-del.
Är bara att dra vajern rätt.
Kör med 5800 på gamla Xenonreglage (vilka är escape och inte microratchet) på pendlaraset och det funkar fint (så när som på det här med trimläge på lillklingan) och har kört med 6800 på Rival22 och det har funkade fint (så när som på det här med avsaknad av trimläge). Kör även med gamla CX75 (top pull) på Red10 och det är ungefär lika samma sak (med trimläge).
Att jag har shimano växelförare beror på at det är enda med top pull (för den hojen) och att man måste bryta kedjan för att få loss den (på pendlaraset) men i övrigt är jag inte så förtjusta i dem (då de är så jäkla känsliga på justering och trim). Men när det byts kedja på pendlaraset så blir det nog en annan växel, för trimma på ett pendlaras känns ju överdriven krångligt med sömndrucken hjärna i arla morgonstund.
Men har ännu inte varit med om att det inte funkar kors och tvärs (förutom att blanda road och mtb - vilket vissa lyckas med, om man får tro dem...).

Stumpy

Aktiv medlem
Peter: Om du vill prova, så har jag nog såväl 10- och 11-delade Shimano som 10-delad SRAM att testa med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer