Shimano MT-501

waqr

Medlem
Shimano MT-501
Behöver en ny bakbroms till min Scott 940 och original sitter det ju Shimano MT-501 men dessa verkar helt omöjligt att få tag på. Vilken är en värdig ersättare?

Kngl19

Aktiv medlem
Shimano MT-501

Om det nu är 2 kolvs du letar efter.
Har för mig att jag läst att Deore M6100 är ungefär samma men nyare märkning.

Är det både ok och handtag du behöver? För är det bara oket så heter det BR-MT500 som 2 kolv och BR-MT520 som 4-kolvs.

Edit: Är nog 6120 som är samma ok som 520 när jag nu kollade.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Kittet brukar väl kallas typ "br-m500 set" även om br egentligen är ok.

Edit

Snobben

Ny medlem
Shimano MT-501
Jag har också problem med mitt Mt 500 som antagligen läcker lite olja då och då..
Deore 6100 verkar ju vara samma som MT 500..Någon som vet om jag kan byta mitt MT500 till Deore 6120 (4 kolvsversionen) utan att byta slang/handtag. Alltså bara skruva loss gamla oket, sätta dit nya, lufta och sen cykla? :) Eller är det inte värt att satsa på 6120 utan istället köra på det lite billigare 6100?

Kngl19

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Jag har också problem med mitt Mt 500 som antagligen läcker lite olja då och då..
Deore 6100 verkar ju vara samma som MT 500..Någon som vet om jag kan byta mitt MT500 till Deore 6120 (4 kolvsversionen) utan att byta slang/handtag. Alltså bara skruva loss gamla oket, sätta dit nya, lufta och sen cykla? :) Eller är det inte värt att satsa på 6120 utan istället köra på det lite billigare 6100?
Det är inte samma slang på 2 kolv och 4 kolv. Men det funkar att köra med 2 kolvs slangen. Anslutningarna är de samma.

Men sen ska rätt slang vara bättre till 4 kolv.

jonte987

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Tror inte det har med 2 eller 4 kolvar att göra utan prisläget och ålder.
Det finns 59 och 90 och det finns straight to straight och banjo. Sen finns det olika banjo bultar.

Jag har både 2 och 4 kolvs med bh90 och banjo.

500 vs 6100 har SS men 59 och 90.
Innerdiameter skiljer tror jag. Sen kan i teorin oliven skilja men happy verkar inte tro det.
Stiftet får man så klart köpa till rätt slang om man ska kapa.

Snobben

Ny medlem
Shimano MT-501
Tack för alla svar.. Så lättast och säkrast att det passar borde ju vara att bara köpa 6100 oket
och byta rakt av.. Eller är det kanske värt att uppgradera när jag ändå håller på?
Är det värt att kanske köpa ett kit med ok, slang och handtag, tex XT 8000? Då passar det i alla fall :)
Men är det så stor skilnad mellan dessa bromsar så att det är värt det?

jonte987

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Oklart hur många som testat exakt den kombon. Testa eller köp ett set.
Notera bara att slangen kostar ca 200 spänn så vet man inte så ska man kanske räkna på jobb + risken att köpa slang i alla fall jämfört med vad ett set kostar jämfört med ok + slang (+ Olja +bleed kit)

Dessutom har som sagt 500 och 6100 slang med olika innerdiameter. Kanske för att ingenjörer är korkade kanske pga anledning. (Jag vet inte, kan ju vara båda eller inget av dem)

stigmarodören

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Lånar tråden lite, köpt cykel med 6100 bromsar. Värt att byta till 6120 ok endast?

Andra alternativet är Magura MT5 eller 6120/7120 kit komplett och sätta 6100 bromsarna på sambons cykel.

Snobben

Ny medlem
Shimano MT-501
Så vad anser ni, värt att uppgradera och köpa ett set med tex XT 8000/8100 istället för 6100?
Skiljer det något i prestanda?
Har ju inte tyckt att MT500 har varit direkt dåliga men kanske blir det ännu bättre om lite mer pengar satsas..?

Kevin

Aktiv medlem
Shimano MT-501
Så vad anser ni, värt att uppgradera och köpa ett set med tex XT 8000/8100 istället för 6100?
Skiljer det något i prestanda?
Har ju inte tyckt att MT500 har varit direkt dåliga men kanske blir det ännu bättre om lite mer pengar satsas..?
M8000 är förra generationen XT medan M8100 är senaste, dom har olika I-SPEC, sättet man kan montera växlereglage på bromshantagen så om du har växlar för ena systemet kan det vara bra att köpa den varianten. M8000 har I-SPEC II, M8100 har I-SPEC EV.

Här har du en väldigt bra jämförelse mellan Deore och XT:

Sen har du även SLX däremellan som har ratten för justering av handtagets position. Deore går fortfarande att justera men man måste använda en insexnyckel. Behöver du justera handtagen i farten/ofta, köp SLX. Klarar du dig utan rattar (med största sannorlikhet) köp Deore.

ohlslof

Ny medlem
Shimano MT-501
Är det någon mer än jag som har problem med att dessa pajjar så fort man trillar på stenigt underlag, typ en häll? Känns som att luftningsskruven sitter väldigt lägligt till för att få alla smällar... kan ha gjort sönder min 3e nu...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer