Shimano nav, byta body mellan Micro spline och HG

Octagon

Aktiv medlem
Jag har ett par rätt bra fälgar som jag funderar på att bygga hjul av. Det knepiga är att dom är 28h. Shimano nav hade jag tänkt, mest för att dom är prisvärda. Boost 148 och Centerlock ska det vara. Jaha, bara att beställa ett par SLX eller XT nav tänker du nu, men grejen är att jag inte vill ha micro-spline, i alla fall inte just nu. 28 hål verkar bara finnas med micro-spline. Kan man byta till vanlig body på ett sånt nav eller finns det nåt annat shimanonav som uppfyller kraven?

large_157470_20190830052352.jpg

Senast ändrad:

Mayhem

Aktiv medlem
Shimanos nav är åtminstone inte officellt konverterbara mellan olika standarder. Vill du ha "vanlig" HyperGlide body, köp en äldre version av XT/SLX.

Eller ännu bättre – köp ett nav från annan leverantör som går att konvertera så du är framtidssäker. DT Swiss 350 anses väl allmänt prisvärt och finns i versioner för typ alla axlar, bodys och ekerantal.

Octagon

Aktiv medlem
SLX navet kostar ca 600:- och Swiss 350 går på 1600:- För dryga 2000:- får jag ett kit med Deore 12s kassett, bakväxel, handtag och kedja. Känns bättre att gå hela vägen i så fall, men tanken var att det skulle bli budget... Rätt så nöjd med nuvarande 10-delat.

Dumma Shimano som inte gör 28 håls med HG body, boost och centerlock. Var hittar man en gammal sånt nav? Måste ju finnas kvar nånstans.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer