Shimano Nexus 3-växlat från Biltema?

MickeS

Ny medlem
Nån som installerat Nexus 3-växlat på nån cykel?
http://www.biltema.se
Är det nån som vet om drev följer med Biltemas Nexus-bakhjul artnr 27-0026;
Behöver man annat än växelreglaget 27-0046 för att få fungerande växlar?
Detta skulle kosta 699:- + 99:-...

Har sålt singelspeed-StålPeugoten till en arbetskamrat och han vill ha lite växelalternativ.
Hur kan man annars enkelt/billigt fixa växlar?

Finnen

Aktiv medlem
Ett annat BT-alternativ är ju att köpa en frihjulskrans eller kassett till det befintliga hjulet, plus en bakväxel+reglage. Antaget givetvis att det befintliga hjulet inte har ett SS-nav. Annars finns det ju billiga bakhjul för både kassett och frikrans på biltema, men det vet jag inte om det blir billigare än det 3-växlade om man räknar in övriga delar.

actionbent

Ny medlem
Drev brukar aldrig följa med när man köper ett hjul, drev köper man efter vilken utväxling man vill ha fast någon annan stans då biltema inte har dreven ;)

MickeS

Ny medlem
Sitter på ett campa9-delat bakhjul med slaktad kassett = 'dyrt' att fixa växlar till det hjulet...

Skall man köra utanpåliggande växlar blir billigaste alt:et nytt bakhjul, bakväxel, kassett, kedja, reglage från BT, kostar dock ungefär samma som Nexus-alternativet.

actionbent: misstänkte det med dreven - ser att bla cykloteket tar 60:- för dem.

tribike

Ny medlem
Sökte runt lite angående detta hjul och denna tråd kommer först.
Köpte mig ett från biltema idag och visst medföljer det drev, 18 tänder på det :)

Peda

Medlem
Jag köpte sånt hjul och reglage och satte på min dotters cykel när hon fick nav-haveri på det befintliga hjulet. Är helt säker på att drevet följde med (lider dock av Alzheimer light så någon garanti kan inte lämnas). Hela cykeln blev sen stulen så bevisen är tyvärr borta...

/Peter

underscore

Ny medlem
xyz-saft skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vågar påstå att drevet följer med. Om inte
> annat kan jag kolla det imorgon på jobbet.

Jobbar du på biltema, hisingen? Är du den söta transvestiten som bryter på ryska? *Puss*

tribike

Ny medlem
xyz-saft skrev:
> Jag vågar påstå att drevet följer med. Om inte
> annat kan jag kolla det imorgon på jobbet.

Jag köpte mitt på Biltema Jönköping och där följde det som sagt med.
Jobbar du på Biltema så får du gärna säga till de som har hand om hemsidan att uppdatera bilden för där visas hjulet utan drev på den 3 växlade men med drev på den 7 växlade.

ol__

Aktiv medlem
Ungefärligt svar: "Various Nexus 3-speed models have overlocknut dimensions between 127 and 135 mm". Från http://sheldonbrown.com/shimano333.html.

Stålram går ju att bända lite. Är det 127mm hade jag lagt mellan två eller fyra brickor, och sen dragit ihop resten. Är det 135mm hade jag bänt isär lite och pressat in hjulet.

merkur

Ny medlem
Hej, jag har en hoj som tidigare haft shimano nexus 3, kan man tro att jag kan smälla dit det här hjulet och förvänta mig att axellängden kommer stämma? Det är en ganska ny damcykel-ram och det ser ganska brett ut mellan gaffeländarna (drop outs) på den.

Borde ju vara samma bredd om det satt Shimano nexus 3 på förut, men man har ju misstagit sig förr när man trott det varit "bolt on". Nu har jag inte ramen här och kan mäta, men 700 kr för ett färdigt hjul slår ju det som crescent vill ha 2000kr för. OM det nu är samma shimano nexus nav.

För att klargöra, jag har en 3 år gammal ram från peak som tidigare haft nexus 3, bromsarmen har en fastsvetsad skåra i kedjestaget och det navet som satt på såg ganska "snajdigt ut.

Kan jag räkna med att det här nexus 3 från biltema har samma axellängd samt off-set på bromsarmen? eller gör cykeltillverkarna egna modifikationer, tycker personligen att nya kärring och gubbhojar har bredare mellan gaffeländarna nu för tiden.

Känns som att man inte får samma nexus-nav på biltema som hos cykelhandlaren även om de heter samma.

Gammal tråd jag vet men jag startar inte en ny i onödan.

Rock

Aktiv medlem
Jag vet inte vilket nav dom använder men jag antar att det är den snikna varianten precis som dom har haft på dynamohjulen där dom använde nav utan rostskydd.

Det ska vara samma inbyggnadsmått på Nexus 3 med fotbroms. Det skiljer om du använder rullbroms tex.

Det med fotbroms ska vara 168mm. Det navet med extra rostskydd heter SG-3C41.

merkur

Ny medlem
Tusen tack för svar, då är det 127 mm mellan "inre" muttrarna om man har fotbroms och sedan 135 om man kör "rullbroms?

Min erfarenhet säger att sådana här nav kajkar ihop invändigt långt innan rosten hunnit bita i dem ändå, men tackar ändå för din input i rostskyddet. Jag trodde alla nav var i aluminium? Eller rostskyddet kanske är inuti?

Rock

Aktiv medlem
Rostskyddet är invändigt.

Om jag kommer ihåg rätt så är inbyggnadsmåttet 120 eller 127mm beroende på vilken årsmodell navet har. 120mm på de nyare. Jag har sett att flera cykeltillverkare har använt en extra bricka på varje sida om navet för att kompensera och slippa rodda om jiggen.

merkur

Ny medlem
Tack än en gång, jag köpte ett sturmey s2c fotväxlat till en annan hoj och drömde ihop något om att man hade en standard på 120 mm för ramen var det, men navet var ju säkert 114 mellan muttrarna, så jag fick sätta "axel-låsbrickorna" på insidan, det står i manualen att man inte får göra så men inte varför.

Senast ändrad:
Nexus 3 navet (SG-3C41) finns inte med OLD 135mm, det finns endast i 120 och 127,4mm. i Sverige. 135 mm skivbromsversion finns för den nordamerikanska marknaden. Vet dock att ex.vis Canondale och Specialized hade någon modell (Bad Boy? och Globe?) med skivbromsat 3-växlad Nexus något år. Kanske betyder detta att Cannondale- och/eller Specializedhandlare kan få hem ett sådant nav.

Även om axeln kanske är tillräckligt lång fungerar det inte att sätta distanser på insidan av gaffelbenen på en cykel med 135 mm mellan gaffelbenen. Använder man sig av för många distanser så kommer växelklockan att ta i ramen innan axeln hamnar i rätt läge växelklockan.

Rock

Aktiv medlem
Jag fick kontrollmäta mitt minne lite. De senare årsmodellerna på Nexus 3an är OLD 120mm.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
> Specialized hade någon modell (Bad Boy? och
> Globe?) med skivbromsat 3-växlad Nexus något
> år. Kanske betyder detta att Cannondale-

Cannondale hade en egen adapter för att köra skivbroms på vissa Nexusnav, vi använde en sådan i det här testet: http://happymtb.org/2008/02/29/happymtb-testar-shimano-nexus-del-1/

Liknande adapter finns att köpa här: http://www.cesur.de/Scheibenbremsen---Zubehoer/Cesur-Scheibenbremsadapter.html - den som Cannondale har vet jag inte om den ska gå att köpa löst egentligen.

TBy

Medlem
BT:s Nexus 3-hjul funkar bara bra för frun min. Det var rakt och nöjsamt bra byggt. Det är ju rätt stora hopp mellan växlarna, så är man kitslig på kadens är nog en sjua ett bättre val. Spannet mellan högsta och lägsta växel är större på 7:an (0,63 - 1,545) än 3:an (0,75-1,33).

JojjeM

Aktiv medlem
OK, tack för bra info. Låter ju rätt OK för platta Uppsala ändå.
Undrar om det är skillnad i livslängd/kvalitet/tätning. Det är ju lockande pris på det treväxlade men ingen vits att köpa billigt om det dör första vintern :)

/Johan

Jag har en vansinnigt tung Yosemite från Biltema som cukel till och från pendeln. På den sitter Nexus 3.

Stora hopp mellan växlar kan rapporteras och det går typ ett kvarts pedalvarv innan man börjar driva kedjan (om ni förstår hur jag menar).

På uppsidan så det slittåligt. Cykeln står ute för jämnan men inga växelhaverier ännu. 3 ekrar har gått på 2 eller 3 år på det hjulet men det verkade fortfarande rakt. Har åtgärdat ekerbrotten nu.

JojjeM

Aktiv medlem
Kan nu rapportera att ett hjul med Nexus 3 inhandlats (inte på biltema dock) och monterats. Helt klart diffus känsla i ingreppet när man börjar trampa men växlar snällt och med hyfsat omfång. Kommer att bli kalas för den aktuella tillämpningen. Återstår bara att se om det håller i längden.

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem
JojjeM skrev:
> Återstår bara att se om det
> håller i längden.
>
> /Johan

Det gjorde det inte. Inget direkt fel på Nexusnavet förutom den slafsiga känslan men hjulet smäller ekrar på löpande band och efter ett par räddningsförsök tror jag att det är dags att ge upp och skaffa något annat.

/Johan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer