Shimano Nexus Inter8

Thomasz

Ny medlem
Shimano Nexus Inter8
Någon som delar mina erfarenheter av Shimanos navväxlar (SG-8C31).

Jag köpte en fabriksny Pilen Dam 2013 i April,men redan från första början så lät inte detta nav bra. Bla så hade växelwiren moterats fel så att den helt enkelt vart för lång.Inte nog med detta så lät det väldigt konstigt om detta nav.Brummande ljud oavsett växlar o att kedjan wobblade.
Med tiden så vart det bara värre och värre.Jag har inte på något sett varigt oaktsam eller misskött navet.
Hade den över hösten det vart väl då som allt sammans bara rasade för mig. Inte nog med att jag hade svårt med att få i växlarna så kändes det som att trampa i smör.Även att kedjan hoppade o hade sig som en glad kanin i vårruset. Upptäkte även att när jag rullade i nedförsbackar så tappade jag alla växlar,så att säga det rasslade o hade sig om navet o att jag hade inget som helst motstånd.
Däremot om jag växlade ner till 2:a 3:a så gick det mycket bättre,så att säga tog det ganska lugnt med en växel i taget.
Nu låter det även som en tombolaleksak(som ett lager som håller på att skära ihop).Detta ljud framträder mest i uppförsbackar när jag står på tramporna mestadels på 5:a/6:a.Sen så låter navet hyfsat rent på 7:a,men även på 5:a/6:a om jag inte anstränger navet så mycket.

Jag upplever även ett tämligen metalliskt ljud från tramporna.Vad detta ljud är för något vet jag inte,men att det är något på tok är säkert.
Växlarna är som sagt bara förnamnet. Jag hade även stora problem med ventilerna som inte höll tätt för 25öre. Det kanske gick 1á max 2veckor sen så vart hjulen soptoma på luft.Mest på bakhjul men även fram.Ett tag så trodde att jag vart knäpp eller att jag hade punka,men så vart inte fallet. På något sett så skruvades venilerna ut av sig själva(minimalt)men tillräckligt för att luften skulle försvinna. Jag lessnade på detta väldigt fort.Gick tillbaka till Åf men vart avfärdad som nys.Lessnade på hans svar o köpte packningslim för att råda bot på detta.
Med ett par droppar packningslim på gängorna så höll luften 1mån,men det vart inte hållbart i längden.En dag så upptäkte jag att bakjulet buktade ut.Försökte att få ner detta men gick inget vidare så jag lät det bara vara.En dag så ramlade en sten o gjorde hål i slangen. Däck+slang=Schwable. Med lite tur så kunde jag vulka ihop slangen (lappa).

Samtidigt så har jag varigt i kontakt åtal ggr med både Pilen (men dem å sin sida hänvisar tillbaka till Åf). Åf i sin tur verkar lägga all skuld på mig att jag skulle ha misskött den.Fast i själva verket så har bara cykeln blivigt sämre efter all service o att jag tom fick punka på bakhjulet pga av att däcket buktade ut & att en stenflisa lade sig imellan.
Min fråga är då kan Pilen kategoriskt hänvisa tillbaka till Åf.Även då om det utåt sett ges garanti på 2år,men som i själva verket är totalt meningslöst. Jag har hur som helst betalat ganska mycket pengar (närmare 8000 :-).Då föräntar sig konsument en kvalitetsprodukt som ska fungera,inte något som är fint att titta på & inte uppfyller sig egentliga funktion.
Jag har även varigt inne med cykeln hos Åf 2ggr inom 2år,varav första gången inom 1år(som skulle vara gratis). Men efter att ha studerat Åf´s arbete så verkar inte vedebörande särkilt kunnig & trovärdig. Snarare stuket "Loranga,Mazarin & Darjangtang".
Jag vill som sagt inte peka ut någon enskild Åf på detta forum,men det är ivart fall i Södra Stockholm.

Men å andra sidan så har min tillit till asiatisk kvalitet varigt särkilt stor.Även då om Shimano är Japanskt.För som med all asiatisk massporoduktion så finns det inga logiska manualer hur nav ska moteras för att det ska funka,utan man måste hela tiden gissa sig till hur det kanske fungerar.Detta eftersom det från fabrik inte finns dokumenterat hur all hör ihop.
Till skillnad från Tysk logik där allt är dokumenterat in i minsta lilla skruv.
Nog med att jag har haft många cyklar innan med shimanoväxlar (MTB),men som sagt efter detta så är mitt förtroende helt borta.
Jag funderar allvarigt talat på att övergå till Sram(fd.Sachs Torpedo).Hur pass mycket bättre är deras nav i kvalitetskänsla mot Shimano? Sen finns det även ett tyskt företag som heter Rollhoff.Det är kanske ett okänt märke i Svergie,men finns det någon som har erfarenhet?
 

Prästbol

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Kanske fick du ett "måndagsexemplar"?

Den beskrivning av symptom som du gav kan dock även vara annat än själva navet, såsom feljusterad växelwire, fel kedja, dåligt spänd kedja, snett bakhjul, dåligt vevlager.

Vi har i familjen flera cyklar med olika Nexus-nav som fungerar klockrent, trots många år och mil.
 

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Det är en mängd problem du beskriver som inte hänger ihop.

Att kedjan hoppar har inget med navet att göra. För slack kedja, sned kedjelinje, sliten kedja och/eller drev, snett monterat bakhjul i ramen kan få kedjan att hoppa.

Att du får i "friläge" på växeln beror på att navet är feljusterat. På växelföraren (delen som sitter på navet) finns ett litet fönster i vilket ett gult streck ska synas när du har i 4:ans växel. Läs Shimanos manual angående navet så hittar du instruktion på hur du justerar.

Att det känns som att navet "går i smör" tolkar jag som att det är viss "tröghet" i navet. Troligvis beror detta på att det är för mycket fett i navet eller att du har spänt kedjan för hårt. Kolla kedjan och om den är OK, cykla på, navet har en ganska lång inkörningsperiod.

Shimanos Nexusnav är bra grejer. Det är knappast någon kärnfysik, utan tvärtom hederlig mekanik, som fungerar. Fungerar det inte beror det troligtvis på växelreglaget och/eller ännu mer sannolikt dålig växelvajer och vajerhölje.

Att återförsäljaren inte får ordning på problemen beror nog mer på att de gör dåliga arbeten snarare än att Shimano gör dåliga produkter.

Jag har ägt otaliga Nexusnav och numera ett Rohloffnav. Visst känns Rohloff mer solid men konstruktionen är i stort sett densamma som Shimanos. Skillnaderna är att Rohloffs nav har olja och Nexusnavet (upp till 8 växlar) fett som smörjning. Att Rohloff möjligtvis håller bättre beror nog på att det kostar fem gånger så mycket som ett Nexus 8 nav. Har man lagt så mycket pengar på ett nav så sköter man om det som ett dibarn. Sköter du om ett Nexusnav lika väl gissar jag att det fungerar och håller lika bra.
 
Senast ändrad:

RolleW

Medlem
Shimano Nexus Inter8
Jag skippar de andra frågorna och går istället på navet.
Shimanos 8-växlade nav tillhör inte mina favoriter precis. De är dåligt smorda från fabrik, varför de gärna blir en riktig pengako för ägaren, om denne inte sköter navet exemplariskt. Hur många gör egentligen det, och hur många återförsäljare råder kunderna att gör detta?
Nåväl, jag skall inte prata för illa om Shimano, då jag under mina barndomsår körde Nexus 3 i både grus och vatten, sommar som vinter. Den cykeln hade jag i ca. 3 år och upplevde inga problem förutom att växellägena blev mindre tydliga. Det hade varit intressant att se hur innanmätet såg ut.
Srams nav har också gått mot det sämre, de snålar med fettet. Förr under Sachs "underhållsfria" period beckade navet ihop istället, för att nu gå torrt.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Jag har också problem med shimano navväxlar, min nexus 8 red band (red band innebär högre verkningsgrad än icke red band) är lite mer än 2 år gammal och har alltid hoppat på 5e växel när man trampar hård. I början trodde jag att växlarna var fel inställda eller att navet behövde köras in för att fungera bra. Men trots finjustering så att det växlar perfekt både upp och ner och trots nästan en mil cykling per arbetsdag året runt så har det inte blivit bättre. Det har faktiskt varit sämre så att växel nummer 6 börjar också hoppa när jag trampar stående…
Jag gjorde service på det i våras hos min LBS vilket kostade bara 400:- för smörjning med fett av kullagern och oljning med specialolja av resten av mekaniken.

Jag har också haft en nexus 7 som har alltid funkat som det ska. Så jag vet inte om det är 8 växlade som har mest problem eller om vi har fått måndagsexemplar…
Jag funderar nu på att ha utanpåliggande växlar på min framtida pendlingshoj… nackdelen är att man behöver olja oftare men det kostar mindre att byta slitsdelar.
/E
 

Ramsne

Ny medlem
Shimano Nexus Inter8
Min nexus 8 har funkat skitbra i några hundra mils sommar- och vinterpendlande. Inte den minsta försämring, snarare tvärt om. Det är en koppling som går i när man växlar mellan två växlar (kommer inte ihåg exakt vilka eftersom jag bytt till Alfine-11 nav). Då kan det smälla till om man in släpper på kraften. Undrar om det är så folk pajar sina nav?
Edit: Annars är det nog lätt att köra sönder ett nav om man kör det med feljusterad vajer en lång tid.
 
Senast ändrad:

Ramsne

Ny medlem
Shimano Nexus Inter8
Finns ju en del som kör Alfine 8 i skogen så nog håller de för lite kraft. Du skriver att du haft problem med femmans växel. Det är väl precis där det är nån kopplingmojäng som går i så att man måste hålla tillbaks på kraften vid växling för att den inte ska "hoppa"? Har du cyklat en längre tid utan att göra det så kanske den har blivit kass?
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Tack, den hade jag missat!
Jag har öppnat en 7-växlat nexus så att jag kunde ta ut vad som heter internal assembly. Men mer än så har jag inte vågat än. Jag ska kolla om google vet nåt om det...
 

s-o

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Det går att nöta länge på ett Shimanonav om det bara har smörjning, och det har det inte alltid så mycket av från fabrik.

Den bästa metoden verkar vara att doppa innanmätet i lämplig olja, låta överskottet droppa av någon minut, kladda ordentligt med vattentåligt fett i lagren så att vatten inte tränger in så lätt, och sedan upprepar man den behandlingen 1 - 2 gånger per år. Är växlarna rätt justerade är det ju naturligtvis en fördel också ...

/s-o
 

federico

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Min erfarenhet är att en ny cykel kräver efterjustering och efterdragning flera gånger under de första milen. Vet inte hur lång tid det tar att köra in kedja och drev på en standardcykel (50-100mil?) men att kedjan under inkörning blir så slak att den hoppar är nog fullt normalt. Även vajrar sträcker sig en del i början och skruvar lossnar. När det gäller otäta ventiler och däck som buktar ut låter det som något fel på produkten eller felmonterat i fabriken, det borde återförsäljaren byta ut och fixa utan att gnälla. Däremot hur länge en slang håller luften verkar vara väldigt olika från slang till slang, alla slangar tappar luften till slut, jag brukar fylla på var 2:a/3:e vecka och det har under den tiden kanske minskat från 5 till 3 kg. Vintercykeln behöver luft varannan vecka av någon anledning. Har testat olika fabrikat (Scwalbe, Continental även Biltema) ingen märkbar skillnad.
 

bojsänke

Ny medlem
Shimano Nexus Inter8
Alfine-naven ska ju ha oljebytarservice efter första året eller hur många mil det nu var för att garantera funktionen och för att garantin ska gälla. Måste väl finnas något liknande krav för Nexus?
 

Thomasz

Ny medlem
Shimano Nexus Inter8
Så för att sumera detta inlägg så är i vart fall mina erfarenheter av Pilen som är tillverkaren väldigt negativa.
För Er som aldrig har hört talas om Pilen så är det till att börja med ett väldigt litet o nichat märke i Målila-goggla på Pilen cykel.

För att sammanfatta allt negativt om Pilen så är det ett företag som till att börja med inte är särkilt måna om sina kunder,& som nonchalerar dem fullständigt vad det gäller allt från personligt bemötande till service/garanti.Vad det gäller vad kund faktiskt får så är det såpass avvikande att kund garanterat kommer att bli besviken.Kort & gott ett gäng oseriösa fuskare så det bara skriker om det & med dåligt tekniskt kunnande för allt vad det heter.Vad det gäller prissättningen så är det väl i överkant=överprissatt kinaskräp,där inget av det lev.håller måttet eller för den delen skulle uppfylla sin egentliga o primära funktion.Som ett prydnadsföremål/leksak så är det garanterad ett utmärkt val. Nu pratar vi om cyklar som är säljs för i runda slängar 7500++.Sug på karamellen när jag har kollat upp vad själva navet kostar.Ett tag så trode jag att inte att det vart möjligt när bara själva navet låg på c:a 1500.
Sen när det kommer till själva garantibiten så är det som så att garantin som det så fint utlovas aldrig finns.Även då om Pilen utåt sett har 2års garanti på navet så är det så att säga totalt värdelöst eftersom tillverkaren hänvisar tillbaka till sina Åf.


Jag kan som sagt bara svara för Åf jag har varigt i kontakt med(Thomas Recycling i Fruängen).
Han må inge ett ganska seriöst & förtroendeingivande intryck,men är totalt värdelös vad det gäller att bemöta sina kunder senare & faktiskt vara mån om sin kundkrets.
Det är så att säga en fuskare & myglare i stora mått. Även en stor varning för att det är mycket "Loranga Mazarin & Darjangtang".Jag som trodde att vedebörande skulle vara lite mer seriös än vad han egentligen utger sig för att vara visar sig vara raka motsattsen,eftersom han köper in mycket billigt från ex Biltema(eller vart det nu kan tänkas vara billigast) som sedan säljer det mer än dubbelt så dyrt till kund moterat & klart.Jag lämnade även in cyklen på service för läckande ventiler,hade då som önskemål om att få dessa utbytta till bilventiler.Det jag hade räknat med vart att det skulle bli Schwable,men som visade sig vara något billigt som till råga på allt inte ens vart samma storlek(smalare & inte alls ballongdäcksslang) till råga på allt säkert inköpt på Biltema.
Sen verkar även kunskapsnivån vara oerhört bristfällig.Alla försök till service är så att säga rakt i motsatts vad service heter.Istället då för att laga & få rätsida på detta så blir det bara till det sämre.
Så Ni som är i färd med att köpa en ny cykel hos Thomas bör ta sig en ordentlig funderare.
Samme handlare har även fått in ett parti med 8-vx av olika färger/modeller.Jag är som sagt väldigt övertygad om att det sitter exakt samma nav (SG-8C31) på dessa bågar.
Utifrån mina erfarenheter så skulle jag avråda från att handla av denne handlare.Kanske då lite mer specifikt 8-vx nav. Ingen av dessa är korrekt monterade,vilket innebär att kund kommer att ha samma problem med sina växlar som jag redan har beskrivit.

Så sammanfattningsvis om någon vill köpa på sig ett problem så är Pilen mitt heta tips just nu.
Utifrån mina erfarenheter så klara Pilen inte av att montera något rätt.Sen så lägger dem all skuld på kunden,så att säga alla kontaktförsök med Pilen resultera bara i locket på/total avvisning.
Den cykeln som jag fick lev från handlaren skulle vara en lyxmodell,fast det är så att säga som att köpa en Skoda förpackad i en Vw förpackning.
 

happymtb.fr

Aktiv medlem
Shimano Nexus Inter8
Ramsne skrev:
-------------------------------------------------------
> 8:45€ för bara kopplingen, och i lager. :) Men
> man kanske behöver byta axeln också.
> http://bicikli.de/shop/SHIMANO-spare-part-Y-34R980
> 50-SG-8R20-CLUTCH-UNIT-34R-9805-Shimano-Code-Y34R9
> 8050
> Men frågan är om man inte behöver massa jobbiga
> specialverktyg och sånt.

Jag köpte kopplingen och försökte installera den igår. Det gick bra till den moment som kräver ett specialverktyg! :) jag borde ha kollat nogrannare i förväg...
Vad jag såg av kopplingen såg bra ut och jag hittade inga slitmärke på den eller där kopplingen tar.

Här finns instruktion med bilder för att öppna ett nexus nav http://www.sheldonbrown.com/nexus8/index.htm
Och här finns det instruktion om man har gått lite för långt! http://www.rideyourbike.com/shimano8axleunitassemblyinstructions.shtml
 
Topp