Shimano SLX m7120 klickande ljud när man bromsar

klisk

Medlem
Hej!
Upplever ett klickande ljud från min bakbroms när jag bromsar, anledningen till att jag oroar mig är för att jag har samma broms i fram men där finns inte detta ljud.
Har googlat lite, men inte hittat någon info, mer än att det var någon annan på reddit som ställde precis samma fråga, han fick dock inga svar. Så jag provar med er på happyride.
Han som postade på reddit spelade även in ett youtube klipp:
Är detta något att oroa sig för?
Min första tanke är att det bara är ljudet av belägget som rör sig i oket men eftersom det ej förekommer i fram så tror jag det kan vara något annat. Ja, jag har kollat så alla skruvar så de sitter.

71

Medlem
Prova att skifta fram och bakbelägg. Kolla om det finns någon kant som beläggen kan fastna på när du börjar bromsa. Kolla så fjädern i mellan beläggen ligger rätt å inte tar i oket.

Lycka till /M

RickardZ

Medlem
Det ser ut som att plåten bakom belägget rör lite på sig. Ljudet du hör är då när metall möter metall. Om det är så, är det inget att nojja över.

Sedan är det väl sällan man tvärbromsar som på videon. Klickar det även när du bromsar långsamt?

klisk

Medlem
Prova att skifta fram och bakbelägg. Kolla om det finns någon kant som beläggen kan fastna på när du börjar bromsa. Kolla så fjädern i mellan beläggen ligger rätt å inte tar i oket.

Lycka till /M
Tack, ska prova och kolla detta!

Ganska vanligt på shimano att beläggen klickar.
Tack, skönt att veta.

Det ser ut som att plåten bakom belägget rör lite på sig. Ljudet du hör är då när metall möter metall. Om det är så, är det inget att nojja över.

Sedan är det väl sällan man tvärbromsar som på videon. Klickar det även när du bromsar långsamt?
Ska kolla detta också! Ja det klickar oavsett hur man bromsar i princip, möjligtvis att det inte låter som man är superförsiktig.

glitch

Aktiv medlem
Det vanliga är att det klickar om du går från 0 broms till broms.
Under modulerande bromsning där du håller lite olika bromskraft ska det inte låta.

RickardZ

Medlem
Jag kan även tänka mig att en eller båda justeringsskruvarna glappar lite? Kolla vid dessa skruvar om det rör på sig.

Bilagor

klisk

Medlem
Det vanliga är att det klickar om du går från 0 broms till broms.
Under modulerande bromsning där du håller lite olika bromskraft ska det inte låta.
Ska ha detta i åtanke nästa gång jag är ute och cyklar.
Jag tänker som mest på det när jag gör wheelies och smeker bromsen lite, då tar man ju inte i alls mycket men det klickar ändå.

Jag kan även tänka mig att en eller båda justeringsskruvarna glappar lite? Kolla vid dessa skruvar om det rör på sig.
Det var min första tanke också, men jag har kollat dessa!

Jacke89

Aktiv medlem
Fick du tyst på ljudet? Köpte en hybrid till tjejen med hydrauliska skivbromsar Shimano BR-UR300 det var ett jäkla klickande på frambromsen, bak däremot är den knäpptyst. Lite smått störande.

klisk

Medlem
Fick du tyst på ljudet? Köpte en hybrid till tjejen med hydrauliska skivbromsar Shimano BR-UR300 det var ett jäkla klickande på frambromsen, bak däremot är den knäpptyst. Lite smått störande.
Nej, jag fick inte tyst på det. Har lärt mig leva med det istället. Än så länge är det inget som gått sönder eller lossnat så det kanske är i sin ordning ändå :-)

Jacke89

Aktiv medlem
Nej, jag fick inte tyst på det. Har lärt mig leva med det istället. Än så länge är det inget som gått sönder eller lossnat så det kanske är i sin ordning ändå :-)
Ajjemen min MTB hade tydligen lika belägg så hade ett par nya över, provade att byta, Nu vart det tyst på klickandet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer