Shimano Slx växel inre+ytre platta till Zee växel?

God kväll allihop! Behöver fixa min enduro hoj så att den kan växla 2x10 igen. Problemet är att original Slx bakväxel (Shimano slx 7000, 10vxl) böjdes redan förra året. Jag hittade en ny Shimnano Zee 640 10vxl istället och när installerad upptäckte jag att den inte växlade till de största växlar alternativ för slapp på minsta fram samt bak. Jag använder hojen mest för downhill så jag körde med Zee ändå. Men nu är även den lite böjd så jag tänkte fixa original växel mha nya inre/ytre plattor. Det säljs på vissa ställen på nätet så jag köpte nya. Tyvärr verkar det inte gå att byta när jag väl försöker, tom provat locktighta rulltriss-skruven och sen skruva isär, men det bara snurrar runt. Jag gissar att det beror på att m7000 finns 11 samt 10 växlad och jag har 10växlad medans det står 11på bytesplåtar men det är samma växel till synes iaf. Jag har även frågat sportson om de kan ta det isär men de bekräftade att det inte går "slx för billig för att reparera mha nya plattor". Nu undrar jag om den går att använda de nyinköpta plattor till Zee istället. Någon som provat? Här är plattorna https://www.atredo.se/reservdelar-t...passar-till-shimano-slx-bakvxel---rd-m7000-gs https://www.atredo.se/reservdelar-t...passar-till-shimano-slx-bakvxel---rd-m7000-gs
Shimano7000_1.jpg

Salabaladala

Aktiv medlem
Ska finnas en skruv på baksidan nånstans som släpper cagen. Ta en noggrann titt. En liten jäkel.

Edit: Eller nä. Tänker på lvg-grejjer nu.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Jag gjorde det där nyss och har för mig att det är insex på insidan av axeln som clutchen sitter mot. Cagen (plattorna du talar om) är korskompatibel mellan XT och Zee 10-delat i alla fall, så det borde gälla även SLX.

Edit: Se till att fetta in glidlagret med nåt riktigt kletigt fett om du får isär skiten. Mitt var snustorrt och gjorde att kedjan inte var ordentligt spänd trots rätt längd.

Salabaladala

Aktiv medlem
Jag gjorde det där nyss och har för mig att det är insex på insidan av axeln som clutchen sitter mot. Cagen (plattorna du talar om) är korskompatibel mellan XT och Zee 10-delat i alla fall, så det borde gälla även SLX.
Ja det ser definitivt sexkantigt ut på bilden faktiskt.

Tomas m

Aktiv medlem
Testade att montera plåtar från 11 delat på en m7000 SGS 10s och det passar inte.
Dom är helt olika.
Den högra 10delad.
IMG_20191031_193222015.jpg

Tack för alla svaren! Grejen är att jag vill sälja hojen och då vill man inte sälja lite småtrasiga grejer :) jag tror att jag ändå ska prova sätta slx 11 plåtarna på Zee. Ska försöka komma ihåg att berätta hur det gått sen.

Makten

Aktiv medlem
Tack för alla svaren! Grejen är att jag vill sälja hojen och då vill man inte sälja lite småtrasiga grejer :) jag tror att jag ändå ska prova sätta slx 11 plåtarna på Zee. Ska försöka komma ihåg att berätta hur det gått sen.
Men vänta... Du hade ju plåtar för 10-delat? Eller tänker du köpa nya för 11? Det kommer bli knas eftersom övre trissan sitter på ett helt annat ställe på 11-delat. Du ser i Tomas bild här ovan att trissan är förskjuten i förhållande till axeln, vilket den inte är på 10-delat.

m7000 finns för 10 och 11 och som jag förstått så är det i stort sett samma växel så när jag köpte plåtar för 7000 så visade det sig var för 11. jag utgår från att det passar för 10 med.

Tomas m

Aktiv medlem
Det var det jag testat och det passar inte.
10 och 11 delat har helt olika konstruktion.
Se min tidigare bild.
Den går att skruva dit men den tar i när man vrider runt den.

ja såg det, men du skrev inte vad exakt som inte passade. att det är olika konstrkution förstod jag. det är två små axlar däruppe istället för en förstod jag. men jag leker med tanke att 7000-10 ska var nån billigare variant av 7000-11 eftersom det inte går att byta plåtor på första men det går på andra. Och det går att byta på rd-640 också.

Tomas m

Aktiv medlem
Här kan du kolla vilka växlar som delar reservdelar.
7000-10 är lika konstruktion som andra 10 delade.
Namn och material skiljer.
11 delade och m6000gs-10 är byggda för att ta större kassetter (46).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer