Shimano STEPS + Di2 konkurrenter?

Shimano STEPS + Di2 konkurrenter?
Var nyss i Lindvallen och testade varenda eMTB som fanns i tälten. Stort smil på läpparna hela tiden! :)

Shimano satsar stort och jag konstaterade att deras nya motor STEPS E8000 tillsammans med elektriska växlar Di2 XT spelar väldigt bra tillsammans med silkeslen växling och är förmodligen det bästa systemet för eMTB's jag testat hittills. Även om Bosch CX har bättre vrid och kraft i turbo-läge så känns systemet klumpigt och gammalt i jämförelse. Speciellt med det högt vinande ljudet från elmotorn och det markanta motståndet då motorn slutar ge kraft. Shimano's ingenjörer har jobbat bra för att få systemet att kännas som en vanlig cykel med mer kraft. Det enda jag önskade var en större display med mer information och där är Yamaha faktiskt bäst på att presentera information till användaren utan att behöva släppa handtaget och trycka på en liten knapp flera gånger. Kanske att 3 lägen är för lite också och 4 känns mer flexibelt.

Hursomhelst verkar det som Shimano har dragit ifrån och leder utvecklingen av elektriska cyklar just nu så frågan är vad konkurrenterna kan matcha med?

Topp