Shimano XTR derailleur cage knäckt

Kaffekaka

Ny medlem
Jag lyckades ha sönder cagen (yttre och inre del) och tänkte köpa nya delar. Det visar sig att det yttre delen som är i kolfiber är ganska kostsam medans delar till XT i aluminium är betydligt billigare. Funkar det att köpa yttre och inre till XT (RD-M8000 GS) och använda på XTR (RD-M9000 GS)?

kais01

Aktiv medlem
välkommen till happy:)

det kan möjligen vara ett prisvärdare förslag att köpa en komplett växel ny eller beg och använda den gamla som reservdelsdonator?

men vad pratar vi om för pengar??

Crossmax

Aktiv medlem
Jag lyckades ha sönder cagen (yttre och inre del) och tänkte köpa nya delar. Det visar sig att det yttre delen som är i kolfiber är ganska kostsam medans delar till XT i aluminium är betydligt billigare. Funkar det att köpa yttre och inre till XT (RD-M8000 GS) och använda på XTR (RD-M9000 GS)?
Vågar säga ja utan att veta med säkerhet. Jag baserar det på att Garbaruk säljer en eftermarknadscage som funkar med både M8000 och M9000-bakväxeln: https://www.garbaruk.com/rear-derailleur-cage-for-shimano-11-speed.html?category=15

Crossmax

Aktiv medlem
Åtminstone enligt Shimano själva är de inte kompatibla: https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-RD-M8000-3859D.pdf

Normalt sett brukar de vara ärliga och lista kompatibilitet av typ B dvs "Parts are usable, but differ in materials, appearance, finish, size, etc." när så är fallet.
Fast det där skulle jag ta med en enorm nypa salt. Som sagt så säljer ju Garbaruk en cage som ska passa såväl M8000 som M9000, så varför skulle en XT-cage inte passa på XTR?

marr

Moderator
Forumvärd
Iallafall förr, så hade garba cagen lite olika hål för att fästa fjädern och kanske något annat. Beroende på vilken modell av växel man har. Så att xt cage passar rakt av på xtr behöver inte stämma.

Däremot kanske garbaruk cage är en bra lösning om man dödat den man har.

roskai

Aktiv medlem
Jag lagade en likadan bakväxel för ett par år sedan med en LVG cage från 80 talet. Detta var en akutlagning på en semesterort utan cykelbutik med denna reservdel.. Fick borra nytt hål i cagen för fjädern. Troligtvis funkar det med nästan vad som helst men var beredd på att det inte är 100% kompatibelt direkt ur kartongen.

Kaffekaka

Ny medlem
Tack för era tankar och idéer. Det slutade med att jag kom över en ny SLX växelförare för kaffepengar som ersätter den trasiga. Nu kan jag renovera den gamla i lugn och ro när jag får lust.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer