Siljan runt Finax Team8 6/6 - Nu med Resultat

zapiens

Ny medlem
Det har snackats lite löst här och var om att köra Siljan runt som det sista loppet i uppladdningen inför Sub8 VR 2009.

http://www.solleroif.nu/page.asp?hm=3

Tanken skulle vara att hålla sub8 tempo och träna belgisk kedja i "riktig" hastighet med en större grupp, om vi blir tillräckligt många.

Finns tillräckligt många för att göra det? Anmäl intresse i tråden så får vi se om vi kan få ihop en grupp. Givetsvis så är alla som vill snitta runt 39 km/h välkomna att vara med.

Har intresse:

zapiens
Altirando + 5 kompisar
Road_Runner
roddwalle?
bergsget
MartinB + kompis
MatsS
skaparn
Daniel + snabb kille från VCK
cmo
ST
TJ

Senast redigerad av en moderator:
Jag är intresserad, på två villkor:

1. Att jag är frisk (jävla bakteriejävel, försvinn nu!)
2. Familjen samtycker.

Nationaldagstrampet går också den helgen på Södertörn. Klart mysigt lopp men det köre jag förra året. Omväxling förnöjer?

Äsch, sign me up!

Har räknat in 6 pers som skrivit de skall kör Siljan eller står i valet och kvalet.

Vore kul om vi kan få till en lite större klunga och därmed få mer VR lika förhållanden som genrep. Känner några erfarna och duktiga cyklister som skall med ner från Sundsvall som skall köra siljan, de är intresserade att samköra om de får. Plockar vi med dem i klungan och om någon/några av er andra som hittills skrivit att ni kommer köra tar med nån polare kan vi kanske få till en klunga på 10-15 av duktiga cyklister och köra belgisk runt Siljan. Är vi färre blir det inte särskilt VR likt.

Förslag på samlingsplats och tid på morgonen för samling innan vi ställer oss i kön?

/Tomas

evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är intresserad, på två villkor:
>
> 1. Att jag är frisk (jävla bakteriejävel,
> försvinn nu!)

Kanske slår in öppna dörrar men en komihåglista:

Skölj näsan med saltvatten, 2-3 ggr per dag. Gammalt yoga trick, finns bra nässkäljningskannor.
Droppa en viss olja i hett vatten och sitt med handduk över i 10 minuter en gång om dan. Jag kan kolla upp vad oljan heter om du är intresserad.
Drick massor med vatten.
Inge alkohol.
Ordentligt med sömn.

Jag lyckades få en förkylning för en månad sen gå över på 2 månader sen gå över på 5 sagar från första febern tills jag kunde träna igen. Mitt "normala" ligger på 2 - 3 veckor annars.

/hemmadoktorn

Altirando skrev:
> Har räknat in 6 pers som skrivit de skall kör
> Siljan eller står i valet och kvalet.
>
> Vore kul om vi kan få till en lite större klunga
> och därmed få mer VR lika förhållanden som
> genrep. Känner några erfarna och duktiga
> cyklister som skall med ner från Sundsvall som
> skall köra siljan, de är intresserade att
> samköra om de får. Plockar vi med dem i klungan
> och om någon/några av er andra som hittills
> skrivit att ni kommer köra tar med nån polare
> kan vi kanske få till en klunga på 10-15 av
> duktiga cyklister och köra belgisk runt Siljan.
> Är vi färre blir det inte särskilt VR likt.
>

Målet är som du säger att komma upp i det antalet, få se hur det går :-)

> Förslag på samlingsplats och tid på morgonen
> för samling innan vi ställer oss i kön?
>

Jag har inte själv cyklat Siljan tidigare så förslag på bra samlingsplats för er som har lokalkännedom är bra.

zapiens skrev:
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är intresserad, på två villkor:
> >

Desperationen vet inga gränser snart så alla tips är välkomna. Jag är inte sådär jättesnorig (nästan inget alls idag faktiskt), men blir liksom inte 100%. Ska ut på en lugnare runda imorgon för att se hur det känns.

Hej!

Funderar på att åka upp till Siljan. Kul om vi kan bli ett Finaxgäng. Funderar på om man bränner för mycket krut inför vättern.... Lite orolig.

/Tobias

roddwalle skrev:
> Hej!
>
> Funderar på att åka upp till Siljan. Kul om vi
> kan bli ett Finaxgäng. Funderar på om man
> bränner för mycket krut inför vättern.... Lite
> orolig.

En vecka med aktiv vila på cykel efter Siljan, det är väl en perfekt uppladdning. Klart du skall köra :-)

stef skrev:
> Siljan är lite svårare att gå runt på belgisk
> kedja än vättern, men vissa bitar funkar :)

Framförallt de sista 3-4 milen, efter Siljansnäs. Likaså mellan Fu och Rättvik. Där är det rakt och brett.

ÅL skrev:
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Siljan är lite svårare att gå runt på
> belgisk
> > kedja än vättern, men vissa bitar funkar :)
>
>
> Framförallt de sista 3-4 milen, efter
> Siljansnäs. Likaså mellan Fu och Rättvik. Där
> är det rakt och brett.

Hmm, har aldrig cyklat Siljan runt. Är det så illa att det är enkelled 13 mil?

nej då, jag har cyklat en gång och då körde vi kedja i princip hela vägen. först på ca 10man och då med ett lång klunga efter oss ibland, och på slutet var vi ca 5 man. Gick hur bra som helst.

Så här då, om det inte är några cykelkorgar ivägen och inga bilar i någon riktning går det att köra belgisk kedja 99,9% av sträckan. Om man ska hålla sig på höger väghalva och visa lite hänsyn till de cyklister man kör om kommer kedjan att hacka i vissa partier av banan. Eller se det som en träning att ibland behöva köra väldigt nära varandra i sidled.

En annan sak om man forsar fram i hög fart är att det är ganska dåligt skyltat, så det bästa är att ha åkt loppet några gånger förut :-). Å andra sidan om ni kör fel blir det mer utrymme för att träna belgisk kedja.

bergsget skrev:
> Förslag på samlingsplats.
> utanför konsum kl07.45
> vi brukar vara ett gäng där som åker fort.

Hur många brukar ni bli som dyker upp vid den tiden? Vilket hastighet kör ni med?
Är det lugnt vid den tiden att köra dubbelled runt?

har funkat bra den tiden och det går att ligga i dubbla led hela varvet.
förra året gick vi runt under 4 timmar så farten borde passa er.

bergsget skrev:
> har funkat bra den tiden och det går att ligga i
> dubbla led hela varvet.
> förra året gick vi runt under 4 timmar så
> farten borde passa er.

Ja det låter det som, verkar perfekt. Hur många är ni?

Jag hade tänkt köra i lite lägre tempo med en kompis men ett siljanrunt med teamfinax som genrep är lockande. Ska vi försöka lista hur många vi kan tänkas bli?

-Martin
-?
-?
-?
-?
-?
osv

Tjena Team8 kamrater!

Börjar bli läge bestämma plats och tid för samling inför Siljan, har ni några förslag?

Såg att "bergsget" föreslog samling vid konsum 07:45 och att de var ett gäng som kört på under 4h ifjol, den farten skulle nog passa oss bra. Ska vi ansluta till dem eller köra en egen satsning? Tror inte vi är mer än 6st hittils som skrivit att de skall köra eller står i valet och kvalet. Tror också vi bör vara fler än 5-6st om det skall bli vettigt köra belgisk och få ett så VR-likt genrep som möjligt.

Har även med 5st kompisar från Sundsvall och Hudiksvall med bra kapacitet som gärna hakar på oss också om de får. Det är kanske inte fel att ta med några fler på detta genrep, det blir ju mer VR-likt då även om de inte kommer köra med oss på VR, vad säger ni om det?

/Tomas

Jag kommer att åka. 7.45 verkade det som att några fler klubben med 4 timmarsambition skulle starta så det verkar som att vi kan bli ett bra gäng då. Tycker att det är bra om vi blir några fler som kan hjälpa till. /Tobias

Träffas ni 07:45 efter att ni gått genom starten eller innan ni går till start kön? Är lite sugen men tveksam på egna kapaciteten, håller 33 i snitt på 8-mils runda solo , kan det räcka för 4 tim?

/Mats

07:45 måste väl ändå vara innan vi går till startkön.
Om det räcker för sub4 finns ju bara ett sätt ta reda på :-)

Jo, hej. Jag är en kille på 29 jordsnurr som ämnar köra på lördag. Är den grupp ni talar om exklusiv för Finax-medlemmar? Jag hakar annars gärna på er om ni är seriösa med ambitionen att köra runt på 4 timmar. Lovar i gengäld att bidra med blod, svett och tårar för att uppnå detta mål.

Skaparn det är självklart att du få vara med och jag hoppas att fler har din inställning. Jag ser det som en självklarhet att alla i finax tröjor är med och jobbar hela varvet.

Va ska man jobba! jag som hade tänkt att njuta av fina vägar och finåka.

Är samlingen 7:45 utanför Konsum, skall alla nummerlappar och sånt vara färdigt?

Vi kör väl non stop?

MatsS: utan att känna till rundan så gissar jag snittar du 33 solo på 8 mil så borde du ha kapacitet till detta plus är det här ett bra tillfälla att köra snabbare i grupp.

Jag har räknat ihop till 17 man, det kommer ett antal med bergsget oxå så det ser ut att bli ett bra gäng.

Bara två dagar kvar :-) Vädret ser helt bra, ut svalt 6-8 grader och uppehåll.

17 pers plus några extra låter ju mycket bra! Hur blir det med stopp? Extra vätska behövs ju inte för 16 mil i svalt väder men en liten piss-paus efter 6-7 mil kanske inte är så dumt. Vad säger ni?

Om en pisspaus känns som en nödvändighet är det en bra idé att planera in denna. Då är alla med på när och var och hur. Själv är jag i praktiken inkontinent men brukar innan tävling lösa detta med en påse salta jordnötter och glycerol.

Konsum 07:45 it is! Och helvete vad vi ska köra hårt.

Jämt, men hårt ska tilläggas. Vi tjänar nog på att hålla samman gruppen så länge det går och lagom långa, jämna och fina förningar är melodin.

Kul!

Kul Staffan att du kommer med, det här blir bara bättre och bättre ;-)

Pisspaus behövs det verkligen? Vi kan väl sikta på att krama ut allts som går innan start. Det flesta lopp runt 13 fixar man ju utan paus då borde väl detta gå oxå.

Ja jämt och lugnt är melodin, vi gör ju detta tillsammans, blir bra träning inför VR.

Målet är inte att rycka efter varje 90 gradare eller i varje uppförsbacke för att trasa sönder klungan, som på andra lopp :-)

Nu 19 man bara från Happy :-) Det här blir bara bättre och bättre!

Jag tänkte köra i Finax tröja, nu när man för en gångs skull är sponsrad.

Prognos:
dalarna.jpg ht=247

Jag var in och tittaade på deras hemsida, jag hittar inge information om efteranmälningar var och när man kan göra det.

Vet någon av er hur det går till?

som vid de flesta "tävlingar" finns en särskild kö för efteranmälningar, där man hämtar nummerlapparna (vid fotbollsplanen i detta fall) Kostar typ en hundring extra, men går snabbt och fint.

Jag har "alltid" efteranmält mig på plats på lördag morgon

ÅL skrev:
> Jag har "alltid" efteranmält mig på plats på
> lördag morgon

Det mao inte att fixa något på kvällen? nummerlappar delas tydligen ut fram till 22:00

Vet när man skall vara där till efteranmälan, mellan vilka tider?

Saxat från sollerö IF's hemsida:........

Nummerlappar hämtas vid Idrottsparken, Sollerön:

fredagen den 5 juni kl. 18:00 - 22:00 eller
lördagen den 6 juni från kl. 05:30
Deltagarna ska i god tid före start hämta nummerlapp som ska vara påtagen före start.

Startlista utsändes ej, men du finner den anslagen vid nummerlappsutdelningen samt under "startlista

ÅL skrev:
> Saxat från sollerö IF's hemsida:........
>
> Nummerlappar hämtas vid Idrottsparken, Sollerön:
>
>
> fredagen den 5 juni kl. 18:00 - 22:00 eller
> lördagen den 6 juni från kl. 05:30
> Deltagarna ska i god tid före start hämta
> nummerlapp som ska vara påtagen före start.
>
> Startlista utsändes ej, men du finner den
> anslagen vid nummerlappsutdelningen samt under
> "startlista

Jag såg det oxå, men inget nämnt om efteranmälan bara sker på plats samma dag eller om man kan göra det på kvällen innan. Jag drog iväg ett mail till dom, få se om jag får nåt svar.

EDIT:
Fick svar av en kompis som körde förra året:

Jag efteranmälde mig på fredagen när dom andra hämtade ut
sina lappar.

Senast redigerad av en moderator:
en annan fråga: Hur går bansträckningen efter Rättvik? Laknäs eller Tällbergs station? (Sjövägen är ju öppnad igen efter flera års avstängning)

zapiens skrev:
> Kul Staffan att du kommer med, det här blir bara
> bättre och bättre ;-)
>
> Pisspaus behövs det verkligen? Vi kan väl sikta
> på att krama ut allts som går innan start. Det
> flesta lopp runt 13 fixar man ju utan paus då
> borde väl detta gå oxå.
>
>
> Ja jämt och lugnt är melodin, vi gör ju detta
> tillsammans, blir bra träning inför VR.
>
> Målet är inte att rycka efter varje 90 gradare
> eller i varje uppförsbacke för att trasa sönder
> klungan, som på andra lopp :-)

Nu har jag själv inte kört Belgisk kedja men mycket i grupp. Jag har hört att det med fördel är någon som bestämmer takten i gruppen och att man i uppförsbackar håller fasta par och inte går runt. Några tankar om det? Håller absolut med om att jämn och lugn körning gagnar totala farten för att hålla ihop gruppen ända in i mål.

Vi syns på lördag. /Mats

ÅL skrev:
> en annan fråga: Hur går bansträckningen efter
> Rättvik? Laknäs eller Tällbergs station?
> (Sjövägen är ju öppnad igen efter flera års
> avstängning)

Efter Rättvik cyklar du förbi flera av de vackra Leksandsbyar som ligger utefter Siljans strand. Nytt för i år är att du svänger av Riksv 70 före den långa backen upp till Tällbergsporten och cyklar förbi byarna Kullsbjörken, Östanhol och Laknäs innan du kommer upp till Tällberg och vidare mot Hjortnäs. Vid Sommarland i Leksand finns kontroll tre med diverse drycker, bullar och bananer.

Efter Leksand svänger du till höger och cyklar genom bl.a. Västanvik och Grytnäs innan du passerar Siljansnäs. När du cyklat förbi Lundbjörkens fäbodar är det inte långt kvar till sista kontrollen vid Björka fäbodar.

Sedan är det bara 13 km kvar till målet på Sollerön.

Tillbaka
Topp