Silver-/aluminiumfärgat hjulset - var hitta?

Lampan

Ny medlem
Hej!

Söker efter ett silver-/aluminiumfärgat hjulset. I princip alla hjulset på marknaden verkar dock vara svartlackerade till stor del (antingen hela hjulet eller delar, tex. Fälg och/eller ekrar).

Någon som har något bra tips? Det ska användas till pendling/weekend touring och budget är max 2 000 kr (gärna billigare).

Vet att det finns mycket second hand, men letar i första hand efter ett nytt hjulset. Obs att jag kan inte bygga hjul själv, och utgår från att budgeten inte tillåter MTO.

mamme1

Aktiv medlem
Höj budgeten!

Höj budgeten!
Hunt bygger på Kinlin-fälgar som en stor del av de brittiska hjulbyggarna exempelvis DRC ,the Cycle Clinic Halo m,, Billiga, runda ,raka och starka fälgar . Hunt tar dock ca 30£ extra för att sätta sitt namn på fälgsidan (per fälg)
H plus Son Archetype finns i polerat med osynlig svetsad skarv. Med rätt nav???
Din budget är nog lite snävt tilltagen för ett par handbyggda kvalitetshjul, Biltema har kanske nått billigt. Begagnat? Testa Köp och sälj!

Lampan

Ny medlem
Tack för input samtliga! Biltema har jag kikat på, men inte riktigt hittat det jag söker. Ska sätta hjulen på en 6k ram så vill inte snåla för mycket heller (även om 2 k kanske är snålt).

Vad tror ni om dessa "Shimano Deore hubs built on to Mach 240 rims":

1800:- nypris, med rejät nedsatta så runt 1000:- för paret. Blir visserligen begränsad till 10-speed, men det bör väl iofs inte spela någon större roll (11-speed var tanken från början).

Bengt-re

Aktiv medlem
Höj budgeten!
De är fina - jag gillar mina!

20200313_124037.jpg

mamme1

Aktiv medlem
Tack för input samtliga! Biltema har jag kikat på, men inte riktigt hittat det jag söker. Ska sätta hjulen på en 6k ram så vill inte snåla för mycket heller (även om 2 k kanske är snålt).

1800:- nypris, med rejät nedsatta så runt 1000:- för paret. Blir visserligen begränsad till 10-speed, men det bör väl iofs inte spela någon större roll (11-speed var tanken från början).
Dom kryssar ju i dina rutor. Färg, pris, bredd så det är väl bara att klicka hem dom?
Går det kanske att byta body till 11-delad oxå?

Mayhem

Aktiv medlem

Framgår ingenstans vad det är för ram du skall använda hjulen med? Typ alla förslag tidigare i tråden har väl varit landsvägshjul med 130 mm OLD bak, men då dessa hjul är specade med Deore nav är de rimligen 135 mm. Bra att ha i åtanke så att det blir rätt…

Beroende på hur stor kassett du vill ha så är det potentiellt inte något problem att naven endast är specade för 10-delat. Shimanos 11-delade kassetter med lättaste växel 34T eller större har en fasning på insidan av navet som gör att de har samma bredd som 10-delade kassetter.

Lampan

Ny medlem
Jag klickade hem dom! Fanns tyvärr bara med 10-delat. Men det låter ju lovande att det är en infasning. Med menar du med ”lättaste” växel att den största klingan/kugghjulet ska vara minst 34t för att vara fasad? När jag kikade på 11-delat tänkte jag 42t. Hade det då passat? Visserligen SRAm.

Avseende axelbredd så är det 132,5 mm på ramen, så den ska svälja båda.

Mayhem

Aktiv medlem
Med menar du med ”lättaste” växel att den största klingan/kugghjulet ska vara minst 34t för att vara fasad? När jag kikade på 11-delat tänkte jag 42t. Hade det då passat? Visserligen SRAm.
Ja exakt så, alla MTB-kassetter för 11-delat som passar Shimano HG-body har samma bredd som 10-delade kassetter. Av Shimanos kassetter passar med största kugg 34T och uppåt. För SRAMs kassetter 42T och uppåt.

kais01

Aktiv medlem
man kan annars köpa vilken fälg som helst och avlägsna färgen eller eloxeringen. förstås innan man ekrar upp hjulet:)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer