Singelklinga med 46T för Hollowtech II bottom bracket, finns det?

ErOx

Medlem
Hej,

Jag har en cykel med ett "noname" vevparti (fyrkantsaxel) som består av en singelklinga med 46T, jag skulle vilja byta ut detta vevparti samt vevlager.

Resten av drivlina/växlar/bromsar består av Shimano Deore XT M8100 (12 delad kassett bak), jag skulle vilja byta ut vevpartiet mot något som matchar resten av drivlinan, jag har dessutom en "Shimano SM-BBR60" bottom bracket liggandes som jag tänkt använda.

Men vad för vevparti är det jag behöver/kan köpa (tycker det är en djungel som med så mycket annat när det gäller cykeldelar)?
Finns det ens något vevparti med singelklinga 46T som funkar med 12 delat bak och som passar i mitt "Shimano SM-BBR60"?

Tack på förhand
//ErOx

glitch

Aktiv medlem
Men GRX med singelklinga finns väl inte i 46t? Har för mig 42t är största. Ultegra finns med 46t men då tvådelat. Enklast är att ta valfritt HT vevparti och komplettera med wolftooth eller dylikt singledrev men det kostar...

sen beror det lite på ramens kedjelinje osv. hur bra det funkar och om du behöver t.ex. grx vevar för att få ut dem längre. Och så klart spelar ramens BB bredd in.

ErOx

Medlem
Men GRX med singelklinga finns väl inte i 46t? Har för mig 42t är största. Ultegra finns med 46t men då tvådelat. Enklast är att ta valfritt HT vevparti och komplettera med wolftooth eller dylikt singledrev men det kostar...

sen beror det lite på ramens kedjelinje osv. hur bra det funkar och om du behöver t.ex. grx vevar för att få ut dem längre. Och så klart spelar ramens BB bredd in.
Så egentligen så finns det ingen "färdig lösning" att köpa?
Ramens BB bredd är 68mm (om jag förstod vad "BB bredd" är). :)

Kanske e lika bra att vänja mig vid tanken att veven inte matchar resten :D

glitch

Aktiv medlem
Så egentligen så finns det ingen "färdig lösning" att köpa?
Ramens BB bredd är 68mm (om jag förstod vad "BB bredd" är). :)

Kanske e lika bra att vänja mig vid tanken att veven inte matchar resten :D
Inte med Shimano HTii.
Byter du till Sram kan du köra

ErOx

Medlem

BJS

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en cykel med ett "noname" vevparti (fyrkantsaxel) som består av en singelklinga med 46T, jag skulle vilja byta ut detta vevparti samt vevlager.

Resten av drivlina/växlar/bromsar består av Shimano Deore XT M8100 (12 delad kassett bak), jag skulle vilja byta ut vevpartiet mot något som matchar resten av drivlinan, jag har dessutom en "Shimano SM-BBR60" bottom bracket liggandes som jag tänkt använda.

Men vad för vevparti är det jag behöver/kan köpa (tycker det är en djungel som med så mycket annat när det gäller cykeldelar)?
Finns det ens något vevparti med singelklinga 46T som funkar med 12 delat bak och som passar i mitt "Shimano SM-BBR60"?

Tack på förhand
//ErOx
Är det mtb, cross, gräwel, lvg eller citybike?

Till lvg vevar finns ju 50t klingor

ErOx

Medlem
Det är en gräwel :)
Men för mig funkar det med ett vevparti från vilken genre som helst bara det passar :)

Jag är nöjd med utväxlingen som mitt 46T ger så hade gärna fortsatt med samma, men om det inte går att uppbringa så kanske jag får rätta in mig i ledet och ta en storlek som finns och som passar till delarna jag har.

glitch

Aktiv medlem

ErOx

Medlem
Som namnet antyder, ett DUB vevlager helt enkelt :)

Sen beroende på vevar kanske du behöver ett road wide om det är road wide vevar.
Road wide vevar?

Jag har verkligen nollkoll när det gäller SRAM...

Jag behöver 170mm vevarmar, är det då "road wide" eller? 🤣😎

Antar att det är bredd på något och att det är kedjelinjen det handlar om egentligen?

Tack för all hjälp

BJS

Aktiv medlem
Det är en gräwel :)
Men för mig funkar det med ett vevparti från vilken genre som helst bara det passar :)

Jag är nöjd med utväxlingen som mitt 46T ger så hade gärna fortsatt med samma, men om det inte går att uppbringa så kanske jag får rätta in mig i ledet och ta en storlek som finns och som passar till delarna jag har.
Det jag länkade till finns som 46t åsså.

Är det breda kedjestag kan rena lvg vevar ibland hamna väldigt nära kedjestagen. Kolla ritnar och mät innan om du tänker köpa nytt vevparti. Jag hade tur på en cross när jag bytte till 105 vevparti, vevarmarna har 2mm frigång till kedjestagen. Ren tur måste jag erkänna....

ErOx

Medlem
Det jag länkade till finns som 46t åsså.

Är det breda kedjestag kan rena lvg vevar ibland hamna väldigt nära kedjestagen. Kolla ritnar och mät innan om du tänker köpa nytt vevparti. Jag hade tur på en cross när jag bytte till 105 vevparti, vevarmarna har 2mm frigång till kedjestagen. Ren tur måste jag erkänna....
Tack :)

Jag får erkänna att jag inte haft samma tur (okunskap från min sida) vid div beställningar av cykeldelar, vilket resulterat i att jag har väldigt mycket oanvända prylar (kostat mer än det smakat för att skicka tillbaka) :)

Jag har ett nytt GRX 810 2-delat och ett nytt 105 (R7000) 2-delat vevparti liggandes, funderar på att skruva bort minsta drevet och "fejka" en singelklinga :)

BJS

Aktiv medlem
Tack :)

Jag får erkänna att jag inte haft samma tur (okunskap från min sida) vid div beställningar av cykeldelar, vilket resulterat i att jag har väldigt mycket oanvända prylar (kostat mer än det smakat för att skicka tillbaka) :)

Jag har ett nytt GRX 810 2-delat och ett nytt 105 (R7000) 2-delat vevparti liggandes, funderar på att skruva bort minsta drevet och "fejka" en singelklinga :)
Jag har ett R7000 vevparti som jag kör singelklinga på! Finns att tjöpa! Kör iofs bara 42t på den, men blir kanske en 44t eller så när den är utsliten.

SmartSelect_20220715-182946_Gallery.jpg
SmartSelect_20220715-183708_Gallery.jpg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Om de går fritt i ramen. Och hur stort drev som går fritt. Kedjestag tenderar att vara ivägen ibland
Fast med ett tvådelat vevparti så hamnar drevet på ytterplatsen så då bruksr det gå fritt. Det är klart om det är en ram designad för att inte ta framväxel och endast köras 1x kan det kanske bli tight men har ramen framväxelfäste så kommer det ju funka eftersom tvådelat i regel aldrig är mindre än 46t på största.

+att TS har 46t redan på cykeln så det lär rymmas :)

BJS

Aktiv medlem
Fast med ett tvådelat vevparti så hamnar drevet på ytterplatsen så då bruksr det gå fritt. Det är klart om det är en ram designad för att inte ta framväxel och endast köras 1x kan det kanske bli tight men har ramen framväxelfäste så kommer det ju funka eftersom tvådelat i regel aldrig är mindre än 46t på största.

+att TS har 46t redan på cykeln så det lär rymmas :)
Yepp. Iaf vid den kedjelinjen. Säger inte att det är ett problem, men det är en parameter som stötts och blötts av konstruktören av ramen, frigång vevarmar, frigång drev, max bredd bakdäck, kedjelinje och så vidare. Det ÄR trångt där och alla lösningar ÄR kompromisser.

ErOx

Medlem
Men om du nu har både ett R7000 och ett grx så är det ju bara att köpa valfritt NW drev?

Finns ett gäng olika hos R2 t.ex.

filtrera på 110bcd assymetric
Kanon, tack för länken :)

Ursäkta min okunskap NW?

"110bcd assymetric", är det så hålbilden heter på drev till R7000 & GRX800?

Hur vet jag om klingor jag hittar är för "plats 1 eller 2" på vevpartiet, vad heter dom? :)
Sen kanske det inte finns 46t som ska sitta på "plats 1", men kan vara bra om jag vet vad det heter ändå. :)

Blir så mycket enklare för mig att hitta en klinga som det inte står shimano på om jag vet vad sakerna jag söker efter heter :)

Har nämligen googlat "shimano r7000 46t" / "shimano grx800 46t" och får då ett gäng träffar på 46t (icke shimano) men jag vet inte vad det ska stå i "specen: på dom för att de ska passa antingen R7000 eller GRX800 vevparti.

Tack än en gång för er hjälp!

glitch

Aktiv medlem
110 bcd - avståndet mellan bulthålen är 110mm
På Shimano r7000 mfl. är hålen assymetriskt placerade.
En 46t kan endast sitta på yttersta platsen.

R7000/R8000 mfl och GRX har alla 110 bcd assymetric med fyra hål, men på landsvägsvevarna finns en utfasning på en av bulthålens ytterkanter som är specifik för den serien då ytterdrevet har motsvarande fasning. Sen är utformningen på Ytterdreven specifika på landsvägsserien så t.ex. ett Ultegradrev passar fysiskt fint på en 105 vev, men utformningen kommer inte vara flush mot spindeln då Ultegraspindeln ser lite annorlunda ut.

Ett 110 assymetric drev för grx kan man också fila till på kanten på ena fästet på spindeln för att passa på ett t.ex. R7000 men det är lite fulhack.

Titta på detta wolftooth for GRX så der du att kanterna ser lika ut vid alla hål.

Jämför med denna som är för landsvägsvevarna, så ser du fasningen på högra översta hålets ytter.

kais01

Aktiv medlem
på gebhardt.cz kan du få tillverkat valfritt antal tänder upp till 75t med valfritt fäste, för hanterbara pengar.

Topp