Singelklinga med originaldelar

andjoh01

Medlem
Tänkte testa singelklinga på min gamla mtb mest för att jag är nyfiken och tycker att det är kul att meka lite. Eftersom det hela är ett prova-på-projekt vill jag hålla det så billigt som möjligt(läs gratis). Därför är jag inte sugen på att från start köpa en narrow-wide-klinga. Är det ens lönt att testa med originalklingan eller kommer kjedjan hoppa vid första turen till Ica? Eller är problemet med att kjedjan hoppar av lätt med originalklinga mest något som dyker upp vid hårdare körning på skumpiga skogsstigar?

Gärna svar från någon som själv testat en "gratiskonvertering".

Jag prova nyss det på min gamla citybike.
Den hade 3 klingor fram, nu har den 1 st.
Bytte till 10 delar bak.
Körde först den största klingan, blev lite för trögt, nu kör jag den mellersta, lite för lätt tyvärr.

Körde först med framväxlern kvar utan vajer för att hålla kedjan på plats. Men efter ett par testturer plocka jag bort den, och det funkar hittils hur bra som heldst ??

Bara att testa!

NickPick sa:
Låt bli att växla fram så är problemet löst... Annars kostar en klinga inte många hundra från tex superstar components.

Kör med den varianten nu. Funkar ganska bra förutom att kedjan skrapar i växelföraren fram när jag använder största och minsta bak.

Funkar om grejorna är fräscha, om du använder mitten på kassetten så du har en rak kedjelinje, och kör asfalt och grus.

Jag körde skogs på en sån setup utan styrare, funkade utmärkt kanske fem turer, antingen var det slump eller så var det för att det var sålänge hela drivlinan var ny, sen började det hoppa och då fick jag greja en styrare i fram.

En bash utanför klingan gör stor nytta också.

Men en N/W är det lika bra du skaffar efter din första testrunda. Behöver inte kosta mer än 2-300 numera.

pennan sa:
En N/W klinga kostar 80kr på ali....
Jag har kollat på dem. Har aldrig handlat cykelgrejer på Ali, enbart lampor och elektronik. Funkar cykelkomponenterna tillfredställande eller blir det skevt och eländigt direkt?
80kr är nog ungefär min cykels värde så det kan va lagom. Har sett begagnade här också som kan vara ett alt om rätt dimensioner dyker upp.

Om du ska plocka bort framväxeln och bara köra singelklinga fram utan ngn form av kedjestyrare så kommer kedjan att hoppa av även på slät asfaltsväg, har själv provat på två olika cyklar. En narrow/wide klinga kostar inte många kronor om du bara ska köpa en enkel å testa. Aliexpress har så billiga att du kan köpa 7st i olika färg och testa en ny färg varje dag i veckan. Men ska du kunna cykla utan kedjehopp så måste du ha en singelklinga med tänder gjorda för detta ändamål. Själv föredrar jag Garbaruk som mig veterligen har dom längsta tänderna på marknaden. Dom gör både runda och ovala klingor för 1x10, 1x11, 1x12.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Om du ska plocka bort framväxeln och bara köra singelklinga fram utan ngn form av kedjestyrare så kommer kedjan att hoppa av även på slät asfaltsväg, har själv provat på två olika cyklar. En narrow/wide klinga kostar inte många kronor om du bara ska köpa en enkel å testa. Aliexpress har så billiga att du kan köpa 7st i olika färg och testa en ny färg varje dag i veckan. Men ska du kunna cykla utan kedjehopp så måste du ha en singelklinga med tänder gjorda för detta ändamål. Själv föredrar jag Garbaruk som mig veterligen har dom längsta tänderna på marknaden. Dom gör både runda och ovala klingor för 1x10, 1x11, 1x12.

Tackar.

Kul projekt med chainguiden.

Har mätt och kollat lite om man skulle köpa sig en n/w klinga. Då min cykel är från tidigt 1800-tal... eller iallafall 90-tal verkar det som om det hänt en del grejer... Om jag mätt rätt så har jag en bcd på 92mm 32T och 5hål. Såna singelklingor verkar inte vara allt för vanliga... eller...

Tillbaka
Topp