Singlespeed, Kedjan rappar

Snekeps

Ny medlem

Bilagor

Snekeps

Ny medlem
Alla delar är nya och kedjelinjen är inte väldigt sne, har linjerat så gott jag kunnat.
Den rappar bak, den har aldrig hoppat av utan endast rappat.

Snekeps

Ny medlem
Kedjan går inte att korta mer iallafall, kanske skulle bli bättre med större drev bak, sitter 14t nu. Eller om sträckaren skulle trycka uppåt istället

Polarbear

Aktiv medlem
Surlys gamla spännare kunde trycka uppåt iaf. Har en sån, man byter fjäder så trycker den upp. Trist att kompromissa med vilken utväxling man vill har bara för att något krånglar. Varför kan man inte korta kedjan mer. På bilden ser det ut att vara massa kedja över. Men jag är ju hemma i soffan så lyssna inte för mycket på mig :)

jolov

Aktiv medlem
Skulle nog må bra av lite mer kedja i kontakt med drevet.

Finns spännare med två trissor också :)

jesperC

Aktiv medlem
Som sagt, en kedjespännare som spänner kedjan uppåt mot drevet samt fixa till en rakare/perfekt kedjelinje.

Alternativt kanske montera en halvlänk för att få kedjan lite kortare (tänk på att du måste ha en som passar din kedja. typ för: 1/8”, 3/32", ...)

Eller, som du nämner, byta till lite större drev. Byter du både bak och fram så kan du hålla utväxlingen ungefär densamma Kan dock bli dyrt att experimentera om du inte har massa skrot liggande (håller du till sthlm/norrort så har jag nog några 15-17 drev liggande om du vill låna och testa)

Kan även funka att att byta ut singelspeeddrevet mot ett drev från en slaktad kassett.
Kan låta motsägelsefullt men jag har märkt att kedjan har en tendens att klättra på vissa singlespeeddrev vilket gör att de funkar sämre trots att deras tänder är högre.

//j

Snekeps

Ny medlem
Som sagt, en kedjespännare som spänner kedjan uppåt mot drevet samt fixa till en rakare/perfekt kedjelinje.

Alternativt kanske montera en halvlänk för att få kedjan lite kortare (tänk på att du måste ha en som passar din kedja. typ för: 1/8”, 3/32", ...)

Eller, som du nämner, byta till lite större drev. Byter du både bak och fram så kan du hålla utväxlingen ungefär densamma Kan dock bli dyrt att experimentera om du inte har massa skrot liggande (håller du till sthlm/norrort så har jag nog några 15-17 drev liggande om du vill låna och testa)

Kan även funka att att byta ut singelspeeddrevet mot ett drev från en slaktad kassett.
Kan låta motsägelsefullt men jag har märkt att kedjan har en tendens att klättra på vissa singlespeeddrev vilket gör att de funkar sämre trots att deras tänder är högre.

//j
Jag ska prova sätta dit ett större bakdrev, det skulle inte göra något om den blir lite mer lättrampad. Tack för erbjudandet men bor i Gällivare 😃

Hutnu

Aktiv medlem
Jag hade precis samma problem, men när jag vred kedjespännaren lite så att kedjan låg an mot en tand till så blev det alldeles utmärkt. Kedjan är så kort den bara kan bli, och spännaren ligger ganska löst mot kedjan, precis så att den spänner den liiite bara. Om spänningen var för kraftig så började det låta av det istället.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag ska prova sätta dit ett större bakdrev, det skulle inte göra något om den blir lite mer lättrampad. Tack för erbjudandet men bor i Gällivare 😃
Tjena!

Typiskt, du skulle postat den här tråden i lördags, jag har både en uppsättning drev och halvlänkar liggandes 170 mil söder om dig.. Just nu är jag dock redan i Kiruna.

Snekeps

Ny medlem
Jag hade precis samma problem, men när jag vred kedjespännaren lite så att kedjan låg an mot en tand till så blev det alldeles utmärkt. Kedjan är så kort den bara kan bli, och spännaren ligger ganska löst mot kedjan, precis så att den spänner den liiite bara. Om spänningen var för kraftig så började det låta av det istället.
Hur menar du att du har vridit spännaren?

Hutnu

Aktiv medlem
Hur menar du att du har vridit spännaren?
Svårt att förklara, men here goes: På ramen eller växelörat så är det ju ett litet hack som spännaren/växelföraren ska sitta spänd mot. När den gjorde det så blev kedjan för tajt spänd. Därför skruvade jag dit spännaren utan att ta hänsyn till det där hacket, så att den inte fjädrar lika hårt. Funkade på min ram, men det kanske var ren tur.

dnleriksson

Aktiv medlem
Min ss-kedja med äkta gammalt hederligt kedjelås där pinnarna är längre på låslänken och låses med ett clips trasslar med spännaren ibland. Pinnarna på låslänken kan skrapa emot bygeln som går runt kedjan vid trissan och då hugger det och dummar sig. Verkar ha löst det genom att knäcka bygeln typ 1 mm i sidled.

Hutnu

Aktiv medlem
Min ss-kedja med äkta gammalt hederligt kedjelås där pinnarna är längre på låslänken och låses med ett clips trasslar med spännaren ibland. Pinnarna på låslänken kan skrapa emot bygeln som går runt kedjan vid trissan och då hugger det och dummar sig. Verkar ha löst det genom att knäcka bygeln typ 1 mm i sidled.
Samma här, men jag tog bort bygeln helt. Än så länge har kedjan inte hoppat av iaf.

Makten

Aktiv medlem
Den där spännaren är tyvärr värdelös (har en själv). Den spänner för löst. Det du kan göra är dels att flytta fjädern från hålet till ovansidan samt låsa fästplattan mot växelörat i mer "uppspänt" läge. Alltså istället för att den lilla pinnen bestämmer läget så vrider du hela skiten lite extra och drar fast skruven.

Det går också att pilla isär den och mecka om fjädern till andra sidan så kedjan spänns uppåt, men var beredd på ett herrans kedjeskrammel mot ramen

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer