siste idioten är ännu inte död

json88

Ny medlem
Ord mot ord, polis lägger ner vidare utredning som sig bör i fall som dessa. Kränkthet får stanna i de sociala medierna.

JTF

Ny medlem
Freddie L sa:
JTF sa:
Freddie L sa:
Jag har inte sett taxi-filmen, men visst förstår jag att det finns situationer där allt inte är svart eller vitt.
Här är den, om intresse finns -> https://happyride.se/forum/read.php/1/3115939/
Vilken tur att varken chaffis eller cyklist tog till vapen i den situationen. För med tanke på hur den situationen uppkom hade det ju inte varit förvånande? Eller?
Fråga inte mig, jag är vapenvägrare och humanist.

#peace

me.I.am

Aktiv medlem
Om cyklisten som drabbas av någon lagöverträdelse inte är en äldre tant så leder det sällan till någon påföljd.

ForesterGuy

Aktiv medlem
Miss Lycka sa:
Det är mycket som KAN föranleda ett befriande ifrån vapenlicensen. Dock så är det sällan som någon får indragen licens trots allt. Ålder, demenssjukdomar, ingen jaktmark med mera innebär inte att vapenlicensen dras in.
Nä, jag har ingen jaktmark men vapenlicens, det har jag...

json88

Ny medlem
1888 sa:
Vapen inblandade denna gång, allvarligare med en gång.
Hävdar vapenbäraren att han kände sig hotad och använde vapnet i nödvärn så har han inte gjort något brottsligt.
Historien handlar mer om hur någon upplevde vapnet i fråga. Så, ord mot ord..

görveln

Ny medlem
json88 sa:
Ord mot ord, polis lägger ner vidare utredning som sig bör i fall som dessa. Kränkthet får stanna i de sociala medierna.
Vapenhot är alltså lika med kränkning?

Jag hoppas att de inte lägger ned utredningen och jag hoppas att det inte är normalt att göra det. Hur långt de kan komma är väl olika från fall till fall.

Hävdar vapenbäraren att han kände sig hotad och använde vapnet i nödvärn så har han inte gjort något brottsligt.
Jag är rätt skeptisk till att det är så. Så det ända en vapenbärare behöver gära är alltså att säga att han kände sig hotad för att kunna hota andra människor med ett dödligt vapen?

marr

Moderator
Forumvärd
görveln sa:
json88 sa:
Vapenhot är alltså lika med kränkning?

Jag hoppas att de inte lägger ned utredningen och jag hoppas att det inte är normalt att göra det. Hur långt de kan komma är väl olika från fall till fall.

Jag är rätt skeptisk till att det är så. Så det ända en vapenbärare behöver gära är alltså att säga att han kände sig hotad för att kunna hota andra människor med ett dödligt vapen?
Precis, nödvärnslagen är rätt tuff. Det gäller verkligen att ha bra på fötterna innan man går över den gränsen.

Precis uppdaterat mitt skyddsvaktsbevis, då är man inne och stövlar en hel del i nödvärnslagen och vad som gäller när man själv är beväpnad. Det är i princip omöjligt att hävda nödvärn så länge det bara är du själv som är beväpnad.

Senast ändrad:

json88

Ny medlem
Men i grund och botten så handlar den här historien väl om någon som kände sig hotad av gubbe som hade ett jaktvapen med sig. Inget säger väl att det riktades eller sattes mot pannan på någon. Någon upplevde något....svårt att få detta till något rättsligt efterspel.
Och som sagt innan, endast en sida av saken har fått komma till tals. Hoppas personen i fråga var lika talför inför polisen som han är på de sociala medierna.

Miss Lycka

Ny medlem
Gevärskolven användes aggressivt och sedan laddas det med (o)lämpliga kommentarer som xtra allt. Det gäller bara att det finns vittnen.

marr

Moderator
Forumvärd
Miss Lycka sa:
Gevärskolven användes aggressivt och sedan laddas det med (o)lämpliga kommentarer som xtra allt. Det gäller bara att det finns vittnen.
Precis, bara att ladda vapnet är en jävligt aggressiv stegring.

Ska ja mantla bössan som skyddsvakt, då har det trappats upp rejält jävla mycket innan det är befogat.

görveln

Ny medlem
json88 sa:
Men i grund och botten så handlar den här historien väl om någon som kände sig hotad av gubbe som hade ett jaktvapen med sig. Inget säger väl att det riktades eller sattes mot pannan på någon. Någon upplevde något....svårt att få detta till något rättsligt efterspel.
Och som sagt innan, endast en sida av saken har fått komma till tals. Hoppas personen i fråga var lika talför inför polisen som han är på de sociala medierna.
Det hade kanske varit bättre om du iallafall läst den sidan som kommit fram hittills. Det verkar inte som du har gjort det.

Eller så är det väl möjligt att vi ser på vapen och våld rätt olika. Det handlar ju bara om ett slag med vapnet, ladning av vapnet och hot om att skjuta. (edit: var visst inget hot utan bara att han skulla gå iväg). Möjligt att det i din värld är samma sak som att någon bara kände sig hotad av att någon hade ett jaktvapen med sig. Vapnet sattes ju inte ens mot pannan på nåpon... och det var ju inte ens någon som dog...

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Alltså, ju mer som skrivs i tråden desto mer undrar jag vem eller vilka rubriken syftar på.

1888

Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare, arga gubben.
Lite svårt att veta vad folk skriver senare efter jag rubriksatt

kais01

Aktiv medlem
många spekulationer och slutsatser dragna i tråden, på rätt tunt underlag.

en fråga man ställer sig är vad han egentligen tänkte jaga med sin hagelbössa..

Hasse#7

Aktiv medlem
En sak som känns viktig är väl att det fortfarande inte finns någon som helst gemensamma faktor mellan happyride och flashback?
Flashback är dåligt och skall alltid undvikas för det gör kaos med fungerande hjärnor. Den här tråden är helt bisarrt helidiotisk.

s

Aktiv medlem
För er som tycker det är jobbigt att läsa rubriken och inse hur illa det faktiskt står till här i världen, kanske tänker ni att snart, snart så dör säkert den siste idoten ändå, för er så har jag riktigt dåliga nyheter. Den sista idioten är inte ens född.

Bengt-re

Aktiv medlem
kais01 sa:

Helstekt mtb-gubbe i lycra stod kanske på söndagsmenyn. Tänk söndagsstek 2.0

ooms

Aktiv medlem
kais01 sa:

Tror det stod nånstans, kanske i den numera bakom betalvägg liggande artikeln i etuna-kuriren, att han hade bössan med för att skotträna hunden (dvs att den ska vänja sig vid skott och inte bli rädd i en jaktsituation). Ganska vanligt bland jägare att göra så. Sedan om det verkligen var så, eller en efterhandskonstruktion, är ju svårt att veta.

json88

Ny medlem
Hasse#7 sa:
En sak som känns viktig är väl att det fortfarande inte finns någon som helst gemensamma faktor mellan happyride och flashback?
Flashback är dåligt och skall alltid undvikas för det gör kaos med fungerande hjärnor. Den här tråden är helt bisarrt helidiotisk.
Den främsta skillnaden mellan happy och Flash är att bara en censurerar godtyckligt...

Paco

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Verkar finnas en hel del "kaos-hjärnor" här oxå....

Edarion

Aktiv medlem
Många trista kommentarer i trådar som denna... Finns det någon som följer upp domar där cyklister är inblandade?

Blev det något med han som muckade med en lastbil? (Blev det ens polisanmälan)
Har det hänt något med han som körde på en utländsk turist?
Hur gick det med mannen som nitade så en kvinna kraschade?

Finns ju säkert mer... Större cykelstölder? Cyklister som gjort bort sig? Cyklister som blivit offer för någon som gjort bort sig?

Kort och gott... Är det någon på forumet som jag någon koll? Är det ens möjligt att få igång en tråd i ämnet utan att det spårar ur?

me.I.am

Aktiv medlem
Som jag skrev innan, av sånt jag läst på nätet så har jag fått intrycket att om den drabbade cyklisten är en äldre kvinna så lagförs det.

Med "läst på nätet" menar jag slösurfning på några tidningar och här på Happy, har inte aktivt kollat upp något noggrannare.

Idag såg jag en person med gevär på ryggen utanför sitt hus. Tänkte direkt på den här tråden så cyklade snabbt förbi.

Annars ser jag aldrig vapen så man blir lite paff.

JLarsson

Aktiv medlem
Lovligt är Vildsvin, Råbock och typ Duva. Dock lär du aldrig komma så nära en råbock att du kan skjuta den med hagel (utan drivande hund), så det begränsar målgruppen lite. Gris (vildsvin) kräver klass 1-vapen, dvs studsare. Så jag tror han var ute och jagade cyklister. Eller duvor.

Konkret

Ny medlem
JLarsson sa:
Lovligt är Vildsvin, Råbock och typ Duva. Dock lär du aldrig komma så nära en råbock att du kan skjuta den med hagel (utan drivande hund), så det begränsar målgruppen lite. Gris (vildsvin) kräver klass 1-vapen, dvs studsare. Så jag tror han var ute och jagade cyklister. Eller duvor.
Püschjakt går utmärkt med hagel, det finns kombivapen också, En kula en hagel alt en kula två hagel. Gris får du skjuta med slug som man använder ett hagelgevär till, kombivapen fungerar utmärkt här med. Man får också jaga tex gås.

Öskar1

Ny medlem
Jag var i Ärla och cyklade SM i MTBO i somras. Då var det en man som gick med hunden på stigar i skogen och som "tacklade" omkull en tävlande. Mannens fru hade parkerat sin bil tvärs över en grusväg och när jag skulle köra bakom bilen så backade hon och då tänkte jag köra förbi framför men då körde hon framåt, jag hoppade av cykeln och gick förbi men en tävlande blev påkörd.
Polisanmälan gjordes vid det tillfället vet jag.

Nu vet jag inte om det är samma människor men det kan väl inte finnas fler idioter i Ärla, eller?

Konkret sa:
JLarsson sa:
Püschjakt går utmärkt med hagel, det finns kombivapen också, En kula en hagel alt en kula två hagel. Gris får du skjuta med slug som man använder ett hagelgevär till, kombivapen fungerar utmärkt här med. Man får också jaga tex gås.
Jag har aldrig stött på någon som jagat bock med hagel (under bockjakten dvs). Kombi är väl en sak, men det känns ju rimligare att de, som uppgetts tidigare, varit ute för att skotträna hunden/hundarna.

Cadde

Ny medlem
Att stöta på folk i skogen med hagel är inte alls ovanligt och det finns bra mycket mer dom för skjuta på än duva.

Förra året stötte jag på två herrar med hagel i vättlefjälls NATURRESERVAT. Jag cyklade på en spång och tänkte precis stanna för att släppa förbi dom men dom steg åt sidan först och vi sa "hej hej" glatt till varandra medans jag passerade.
Inget ovanligt alls.

Och som sagt, det finns bara en utsaga här fortfarande och pöbelmentaliteten är på topp. Än är inte den siste idioten död nej.

izar

Aktiv medlem
Öskar sa:
Jag var i Ärla och cyklade SM i MTBO i somras. Då var det en man som gick med hunden på stigar i skogen och som "tacklade" omkull en tävlande. Mannens fru hade parkerat sin bil tvärs över en grusväg och när jag skulle köra bakom bilen så backade hon och då tänkte jag köra förbi framför men då körde hon framåt, jag hoppade av cykeln och gick förbi men en tävlande blev påkörd.

Nu vet jag inte om det är samma människor men det kan väl inte finnas fler idioter i Ärla, eller?
Vissa människor saknar verkligen ett liv! Mer kamera och gör rättsväsendet sitt jobb så är det bara hänga ut!

Jimel

Aktiv medlem
Öskar sa:

OBS detta har jag bara hört från en kompis som kom i mål före mig och pratade med tävlingsledaren, det var samma personer som hade stört under MTBO också, samma där att dom hade fått markägarens tillstånd, det cyklas en del på stigarna i området annars också men han har aldrig sett dessa i skogen annat än vid de här två "tävlingarna".

pennan

Aktiv medlem
Orkar inte läsa tråden, men är det inte Scottpengar på dom som kör i poc kläder(erkänn att den var bra)

Lars.E

Aktiv medlem
pennan sa:
...
Scottpengar på dom som kör i poc kläder(erkänn att den var bra)
Du menar att Scott betalar för att få synas på cyklisten, men cyklisten ändå är tvungen att köra i lånad POC-utrustning för att få deltaga.
(den var på låg Göteborgsnivå)

JTF

Ny medlem
staine sa:
Jag tror också på duvor, särskilt lerduvor är väl ganska populärt att jaga med hagelbössa?
+1
Så gjorde minsann Åsa-Nisse, det har jag sett på film!

Åsa Nisse bland grevar och baroner - från 1961

Skjutningen börjar vid ca 43-44 minuter in i filmen! :o)

eketjall

Ny medlem
Öskar sa:

Vet inte om det är samma, men mycket möjligt,
De som var ute i skogen i helgen var iaf markägaren och hennes ex. Hon har givit muntligt tillstånd till både MTBO SM och helgens motionslopp. Det verkar onekligen som om Exet har andra åsikter och får med sig markägaren på idiotin.

me.I.am

Aktiv medlem
Av dom här som anser att cyklisten har störst skuld i situationen. Tror ni på allvar att någon medvetet skulle cykla på någon och fullständigt skita i att man själv antagligen skulle drabbas hårdast. Att styret viker sig och cyklisten åker i backen har jag väldigt svårt att se att det skulle kunna undvikas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer