Själva sadelstolpen sjunker inte dropper posten

dfgh

Ny medlem
Hej

Ny cykel sen några dagar tillbaka. Första med dropper post. Var en dels strul med den i butiken och jag har redan fått åka tillbaka en gång för de glömde att säga att de kanske va bra idé att justera in rätt höjd på sadeln innan man sålde den och därmed fixa rätt längd på vajer som va för kort för min höjd.

Anyway nu är mitt problem att när jag cyklar så åker själva sadel stolpen ner och då blir dropper post vajern slapp. Där är nån smörja runt sadel stolpen som jag förstått är antifriktion. Hade dem haft öppet imorrn hade jag åkt dit o gnällt.

Är de bara spänna fast sadeln hårdare?

Pfaff

Aktiv medlem
Hej

Ny cykel sen några dagar tillbaka. Första med dropper post. Var en dels strul med den i butiken och jag har redan fått åka tillbaka en gång för de glömde att säga att de kanske va bra idé att justera in rätt höjd på sadeln innan man sålde den och därmed fixa rätt längd på vajer som va för kort för min höjd.

Anyway nu är mitt problem att när jag cyklar så åker själva sadel stolpen ner och då blir dropper post vajern slapp. Där är nån smörja runt sadel stolpen som jag förstått är antifriktion. Hade dem haft öppet imorrn hade jag åkt dit o gnällt.

Kolfiberram? Alu? Integrerat eller lös klämma? använd momentnyckel till angivet moment. Kan bli väldigt tråkigt om du spänner för hårt.
Och spänn sadelstolpen ;-)

dfgh

Ny medlem
Hej

Kolfiberram? Alu? Integrerat eller lös klämma? använd momentnyckel till angivet moment. Kan bli väldigt tråkigt om du spänner för hårt.
Och spänn sadelstolpen ;-)
Eftersom du först skriver använd moment nyckel sen nästa mening spänn. Menar du enligt bifogad bild? Har inte rört trycket i så fall på där du menar jag ska använda moment nyckel. Den är som den kom från butik. Den nedre har jag dratt åt lite hårdare och de verkar gett effekt. Blev en bra ride i morse. Dock osäker på om säljaren sålt för liten cykel till mig. Är en L och enl tabell borde jag ha xl då jag är 185 och L är till 182

Bilagor

• F05AC3CA-024D-43CD-A8E7-3FEBF0863620.jpeg
    F05AC3CA-024D-43CD-A8E7-3FEBF0863620.jpeg
    403.3 KB · Besök: 110

Pfaff

Aktiv medlem
Eftersom du först skriver använd moment nyckel sen nästa mening spänn. Menar du enligt bifogad bild? Har inte rört trycket i så fall på där du menar jag ska använda moment nyckel. Den är som den kom från butik. Den nedre har jag dratt åt lite hårdare och de verkar gett effekt. Blev en bra ride i morse. Dock osäker på om säljaren sålt för liten cykel till mig. Är en L och enl tabell borde jag ha xl då jag är 185 och L är till 182
Sadelstolpsklämman är den nedre klämman på bild och det är väl där stolpen sjunkar ner? Den skall spännas korrekt men eftersom allt är alu där är det väl i värsta fall klämman som kan gå sönder om det spänns för hårt. Och den är utbytbar om det värsta skulle hända.
Är det originalstolpe eller har du köpt en som tillval? Och är det isf rätt diameter på röret? Är det för litet kommer det inte att funka. Är det original kan man nog utgå ifrån att det är rätt.
Det skall finnas lite fett i sadelröret så att inte stolpe och rör växer ihop.
Hur din hisspinne funkar vet jag inte.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Dels är du lite lång till cykeln, och har kanske långa ben? Dels säger du att vajern blev för kort när du hissade... innan du spänner, kolla så ni inte lyft stolpen ovanför max-strecket. En cykelaffär borde ju inte gjort det, men det låter ju inte direkt som det är cykelmekarnas sverige-elit som jobbar där.

C-dale

Aktiv medlem
Lätt hänt att droppern kärvar om om sadelkämman dras för hårt.Hände mig med en KS Lev Ci.
Brukar dra med 7nm men det var för mycket. Med rekommenderade 5 nm funka den. Kalibrerad
Syntace/Wera momentnyckel. Se till att stolpe o rör är avfettade.

qma

Aktiv medlem
Smet på sadelstolpen är mest till för att motverka korrosion och är mest motiverat vid blandningar av material såsom alu i stålram.

Lämplig produkt kan vara vanligt fett (men inte för att det minskar friktion så klart - undvikes om man har problem att få fast stolpen) eller mer speciell pasta, vissa med egenskaper som ökar friktionen.

Trim

Aktiv medlem
Jag gjorde med aluminumpasta så som det beskrivs i boken av Chris sidwells men de glider även om drar hårt skulle inte funka ens med lättra räfflad kom fram att endast sätta i ram röret nedanför kläm son nackdel blir om man måste höja sadelstolpe då följer de med upp till kläm son så upp med stolpe torka hela stolpe och kläm son fördel är blir liten son som kan oxidera borde gå lossa stolpen även suttit så länge.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jag gjorde med aluminumpasta så som det beskrivs i boken av Chris sidwells men de glider även om drar hårt skulle inte funka ens med lättra räfflad kom fram att endast sätta i ram röret nedanför kläm son nackdel blir om man måste höja sadelstolpe då följer de med upp till kläm son så upp med stolpe torka hela stolpe och kläm son fördel är blir liten son som kan oxidera borde gå lossa stolpen även suttit så länge.
Eh va?

Trim

Aktiv medlem
En fråga om man enbart ställer in den för sig själv eller om den skall delas med andras inställning på sadelstolpe höjden och om den står ute mycket i väder och vind.

Jag sjustera höjd och tejpar runt el tejp sadelstolpe just ovanpå sadelröret fäste ser direkt om den sjunker och har märke för snabbt ta upp och rengöring från fett pasta vid kläm feste och hela sadelstolpe.

Senast ändrad:

dfgh

Ny medlem
Tjenare tjenare. Hopps ni haft en bra midsommar. Fyller på med korkade frågor eftersom jag inte känner att försäljaren va intresserad av att sälja mig färdig justerad cykel.

Hur mäter man in korrekt ramstorlek som amatör? Så jag vet om jag köpt för liten cykel. Har som någon skrev långa ben. Men där är gått om längd kvar på sadelstolpen. De såg jag när jag tog tillbaka cykeln o de fick dra ny vajer för att få rätt höjd.

Köp & Sälj

Topp