Sjungande bakbroms ger mig vibrationer!

ikebana

Medlem
Hej!

Jag kör med Avid Elixir 5-bromsar som jag egentligen aldrig varit helt nöjd med. Efter turer i alperna för några veckor sedan (dvs långa utförskörningar med mycket bromsande) började bakbromsen låta förjävligt. Inte det vanliga skrikandet vid väta utan riktigt illa. Lite elefantlikt och hela ramen vibrerar till. Klämmer jag åt riktigt hårt försvinner ljudet och jag får bra grepp.

När jag var på resan tänkte jag att beläggen var slut och de var mycket riktigt rätt slitna. Köpte nya på plats och jag tyckte det funkade bra resten av semestern. Nu har ljudet kommit tillbaka trots att jag cyklat ganska sparsamt senaste veckorna.

Jag har fått tips om att det kan bero på skev bromsskiva men jag är tveksam. Jag har en skev skiva fram och den ger inte alls de här ljuden och vibrationerna.

Någon som har en aning om vad som kan vara problemet?

(Har tänkt att skaffa mig nya bromsar, men det har inte blivit av, lat.)

Men är det bra vibrationer?

Sorry, kunde inte låta bli.

Jag har haft liknande känsla i min hardtails bakbroms när det är blött. Har du tänkt på om det varit blött eller torrt när ljudet uppstått?

ikebana

Medlem
Jag vet ju att mina elixir skriker rätt friskt när det är blött ute, men det här händer i torra förhållanden. När det händer så känns det instinktivt som att något är fel

Crossmax

Aktiv medlem
ikebana skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag kör med Avid Elixir 5-bromsar...

Jag tror jag hittat problemet!

ikebana

Medlem
Crossmax skrev:
-------------------------------------------------------
> ikebana skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> >
> > Jag kör med Avid Elixir 5-bromsar...
>
> Jag tror jag hittat problemet!

hehe ja, kanske det är så ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer