Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"

Gano

Medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Hej

Ville bara kolla en sak. Jag har kört flexibilitetsträning på sistone, 20 km i taget och alltid nere i bockarna. Typ tröskelträning kan man väl säga.
Nu ser jag att mina värden sjunker i min cykeldator. Vo2max ner från typ 58 till 54 enligt min Garmin 820/Garmin 3 pedaler. FTP har sjunkit, men där är det svårare med "riktiga värden", finns så många sätt att mäta. Å andra sidan ökar medelhastigheten.

-Är det en tillvänjningsprocess eller får man räkna med att en lägre körställning ger sämre värden?
Låg körställning: 31,5 minuter, 20 km rullande terräng, 256W i snitt, Puls i snitt 155 med max på 170, och jag har en maxpuls strax däröver, så för mig är det rätt jobbigt. Jag är 53 år.

Tacksam med lite input från er med effektmätare....
 

Elektro_71

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Ja. Ftp och även maxpuls skiljer sig mellan idrotter och även positioner. Beror tydligen på hur fritt hjärta och lungor kan jobba och hur stora muskelgrupper som aktiveras.
 

roller

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Denna har jag med funderat på. Främst med tanke på hur man ska tänka när man kör inomhus. Är träningen så specifik att man bör träna mer i aeroposition (i bockarna) på sin trainer? Eller kan man sitta i en bekväm position och få samma effekt av träningen inför utomhussäsongen?
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
När man kör trainerroad så ingår instruktioner om att sitta i bocken med motiveringen att det tar tid att sitta så och samtidigt kunna generera kraft. Så ja, är du inte van vid att sitta i bocken så genererar du mindre kraft i den positionen, och det gäller nog även om man är rätt van. Men å andra sidan så är vindmotståndet lägre, så det går ändå fortare. Fortsätt på inslagen bana helt enkelt.
 

NickPick

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Kör man i tempo så räknar ju cykeldatorn de siffrorna som ens estimerade FTP och då sjunker även estimerat vo2max?
Tror man ska safta på bra med watt för att få en mer rättvis.
 

CBrandel

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Möjligt att du stänger höftvinkeln och därmed inte får ut lika mycket kraft?

Bara ren spekulation 😬.
 

Gano

Medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Ok, som flera av er skriver så verkar det stämma, och dessutom att man behöver träna i lägre körställning, kanske även på vintern? Det är väl ganska logiskt om man tänker efter. I en lägre ställning så blir det ju andra vinklar och då omfördelas ju arbetet annorlunda på musklerna, vissa får väl dra ett tyngre lass. Får väl koncentrera mig mer på medelhastigheten bara och mosa på så kanske värdena stiger igen.
 

NLC

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Denna har jag med funderat på. Främst med tanke på hur man ska tänka när man kör inomhus. Är träningen så specifik att man bör träna mer i aeroposition (i bockarna) på sin trainer? Eller kan man sitta i en bekväm position och få samma effekt av träningen inför utomhussäsongen?
Både och tänker jag. Om du vill få maximalt ut av träningspassets effekt på hjärta och lungor så vill du inte att positionen ska vara en begränsande faktor, men om man ser till hela paketet - fart vs genererad effekt vs RPE så är det rimligen en dålig idé att köra alla högintensiva tröskelpass där du sitter upprätt.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Efter lite funderande har jag kommit fram till följande:

Rimligen borde man aldrig kunna få lika mycket kraft i pedalerna om man ligger i bocken som man om man sitter upprätt. Detta enligt lagen om kraft och motkraft. Detta innebär att lika mycket kraft som du trycker ner i pedalen vill lyfta dig uppåt. Sitter man då upprätt med överkroppens vikt rakt ovanför pedalerna har man mer massa att hålla emot trycket uppåt med. Med det sagt så är det ändå inte det snabbaste sättet att cykla på då vindmotståndet gör sitt också.

Däremot borde man kunna få upp en högre benstyrka om man sitter upprätt, eftersom belastningen kan bli tyngre.

Slut på snillen spekulerar :)
 

NLC

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Fast trampkraften är i storleksordningen resa sig ur stol, inte benböj eller marklyft, och när du trampar är inte överkroppen en död massa utan förhoppningsvis aktiv med arm- och core-muskulatur som ser till att så mycket kraft som möjligt driver cykeln framåt.

Ditt resonemang faller t.ex. på att om man sitter upp utan att hålla i styret så kan man trots att kroppens tyngdpunkt (mer eller mindre) är rakt över vevlagrets centrum inte generera lika mycket kraft som om man håller ovanpå styret, på hoodsen eller i bocken.
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Fast trampkraften är i storleksordningen resa sig ur stol, inte benböj eller marklyft, och när du trampar är inte överkroppen en död massa utan förhoppningsvis aktiv med arm- och core-muskulatur som ser till att så mycket kraft som möjligt driver cykeln framåt.

Ditt resonemang faller t.ex. på att om man sitter upp utan att hålla i styret så kan man trots att kroppens tyngdpunkt (mer eller mindre) är rakt över vevlagrets centrum inte generera lika mycket kraft som om man håller ovanpå styret, på hoodsen eller i bocken.
Du har rätt, jag har fel :)

Vi får utveckla ett spd-fäste för röven som man snabbt kan klicka ur när det är spurtdags. Tror också att mycket av det man vinner av att hålla i styret är att man inte tippar åt sidorna.
 

NLC

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Tror också att mycket av det man vinner av att hålla i styret är att man inte tippar åt sidorna.
Exakt. Det är lätt att glömma att även om tramprörelsen är upp/ner i medianplanet så är den inte symmetrisk vilket betyder att kraft-motkraft resonemanget lika mycket handlar om att hålla emot lateralt. Jämför t.ex. att bomba i bocken med att trycka på i tempoställning - i den förra kommer du kunna generera mer kraft (i pedalerna) eftersom överkroppen bättre kan hålla emot men på bekostnad av aerodynamik medan den senare positionen ger bättre aerodynamik på bekostnad maximalt effektuttag (plus ev minskad lungvolym om man kryper ihop för mycket). Vilken position som "är bäst" beror på över vilken tidsyrmd man man vill vara snabb - en 10-sekundersspurt eller ett entimmastempo
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Exakt. Det är lätt att glömma att även om tramprörelsen är upp/ner i medianplanet så är den inte symmetrisk vilket betyder att kraft-motkraft resonemanget lika mycket handlar om att hålla emot lateralt. Jämför t.ex. att bomba i bocken med att trycka på i tempoställning - i den förra kommer du kunna generera mer kraft (i pedalerna) eftersom överkroppen bättre kan hålla emot men på bekostnad av aerodynamik medan den senare positionen ger bättre aerodynamik på bekostnad maximalt effektuttag (plus ev minskad lungvolym om man kryper ihop för mycket). Vilken position som "är bäst" beror på över vilken tidsyrmd man man vill vara snabb - en 10-sekundersspurt eller ett entimmastempo
Och där spelar ju vinkeln mellan lår och överkropp in också, när man står och och bryter så är vinkeln mer gynnsam.
 

NLC

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Och där spelar ju vinkeln mellan lår och överkropp in också, när man står och och bryter så är vinkeln mer gynnsam.
Indeed. Och därför har det också blivit allt mer populärt med en mer framåtroterad sittposition även på linjecyklar för att kunna ha en mer aerodynamisk sittställning med bibehållen höftböjarvinkel.
 

Gano

Medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
Hej

Körde ett test idag på morgonen. 70 km i slötempo, 120 i snittpuls och 31,5 km/h snitthastighet. Upprätt körställning. 188 W i snitt. Och omedelbart åkte VO2max upp från 54 till 56.

Så tydligen påverkar körställningen syreupptagning och FTP. I varje fall för mig.
 

Carl A

Aktiv medlem
Sjunkande FTP och VO2max "nere i bockarna"
he, he - spd-fäste för röven gick jag lite igång på. - Är det, i nuläget, UCI godkänt?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer