Ska börja cykelpendla. Vågar jag parkera cykeln centralt i Stockholm på dagen? Kommer den bli stulen? Tips mottages gärna från erfarna cykelpendlare!

Bro_Muffin

Ny medlem
Hej,

Som rubriken lyder ska jag snart med min familj flytta ut från stan till en kommun norr om Stockholm. Jag kommer att ha ca 13 km till jobbet på platta och fina cykelvägar. Arbetar gör jag i närheten av Kungsträdgården i Stockholm (mitt i city för er som inte känner till Stockholm). Är ruskigt taggad på att börja cykelpendla dagligen då jag älskar att cykla och det kommer ge mig bra vardagsmotion. Så till mitt problem: Jag kommer behöva ha en cykelvagn för att skjutsa grabben till förskolan. Förskolan ligger nära vår nya bostad och jag tänker lämna cykelvagnen vid förskolan för att sen plocka upp den och grabben på vägen hem. Eftersom jag ska ha cykelvagn behöver jag en cykel med riktigt hjulbult vid bakhjulet, annars kan jag inte koppla vagnen till cykeln. Därför har jag börjat kika på cyklar med remdrift, vilket verkar modernt och häftigt! Två modeller som jag kikat på är Cannondale Bad Boy 1 (den drömmer jag om dagligen) och en Nishiki Pro BLT. Cannondalen kostar ca 23k men det kan det lätt vara värt, då man ska använda den mycket. Jag har suktat på den sen det blev klart att vi ska flytta ifrån stan, så det kommer nog bli den :cool: . Kommer den här cykeln att bli stulen när jag jobbar? Jag jobbar från 9-17 och jag kan tyvärr inte se cykeln genom något fönster under arbetstid. Jag tänker köpa mig minst två ordentliga bygellås, typ Kryptonite Fahgettaboudit. Kanske till och med ska köpa en Swiss Track som kan skicka notiser till mobilen om någon lyfter på cykeln etc. Är det någon som använder sig av en Swiss Track?

Ge mig gärna tips och dela med er av era erfarenheter, det skulle vara mycket uppskattat!

/Bro_Muffin

aki

Medlem
Du pratar om "riktig hjulbult". Vanlig QR funkar med cykelvagn, och jag är rätt säker på att det finns lösningar för 12 mm axel också. Jag har en teori om att stålramar är bra på stan, de ser liksom inte så fräsiga ut för ett otränat öga. Själv skulle jag inte köpa en splitterny hoj för 23k och ställa på stan. Och vad gäller låsning, så se till att ramen alltid är fastlåst i något svårforcerat. Hjulen kan man sen låsa fast i ramen. Hade själv en stålhoj för kanske 10k låst på det viset vid Kungsträdgården utan problem.

Fiffi

Medlem
Jag skulle inte våga lämna en fin hoj ute på gatan någon längre stund i Stockholm. Tyvärr. Jag skulle köra din pendlingen på en cykel som fungerar utmärkt men som ser ut som skit. Dvs. en hybrid från blocket från något icke märkvärdigt märke och som kostar ca 2-4000sek. Lås den dock väl ändå. Ett tips kan ju vara att ha ditt tunga bra lås hängandes fast på det ställe på stan som du oftast parkerar på.

dogday

Medlem
Jag parkerar min Canyon Grail (~13K) längs rätt vältrafikerad sidogata nära city. Många fönster mot cykeln och alltid fastlåst och med vajer genom hjulen. Har gjort så i snart ett år utan problem.

Skulle inte vilja ställa något dyrare eller mer uppseendeväckande ute dock. Var mer nervös dagen jag tog fatbiken till jobbet. Hälften så dyr, fem gånger så synlig.

roskai

Aktiv medlem
Personligen har jag inte blivit av med några cyklar i Stockholm ännu men jag förvarar dem alltid låsta inomhus. Ibland när man har kundbesök så tar jag cykeln dit och då blir det oftast att den står ute, dock frågar jag alltid om de har cykelrum eller liknande som man kan få låna. Nu är inte min cykel som jag kör med på stan asdyr men jag vill inte bli av med den då jag gillar den! :) Som tidigare skrevs så ha två lås, ett på jobbet och ett hemma så slipper man släpa runt på massa vikt i onödan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Den stora risken för stöld tror jag man tar om man parkerar sin finare cykel på samma ställe dag efter dag, då kan tjuven reka och planera.

Sen tycker jag det är enormt synd att det är så att tjuvarna ska diktera vilken cykel man vågar ha till vardags. :(

dikyklos

Medlem
Om man tänker lite statistiskt, att ha en cykel mån-fre 9-17 ute alla dagar på (nästan) samma plats är att exponera sig för ett hög sannolikt rån i längden, även om sannolikheten kan vara låg för en enskild dag.
Men, har inte arbetsplatsen ett garage eller cykelförråd tillgängligt? Många större organisationer brukar ha det, även vissa kontorshotell.

Stumpy

Aktiv medlem
En finare cykel kommer att bli stulen om den står ute. Kolla vad försäkringen har för maxbelopp och lägg dig i alla fall under det. 13 km är ju inte så långt, så till det funkar vilken cykel som helst, även om det är roligare med finare.

Oskar

Aktiv medlem
Det stod en Cube elcykel utanför Strandvägen 5 i säkert 1,5 års tid. Den stod där, fastlåst vid typ en parkeringsskylt, nästan varje dag. Nu jobbar jag inte i trakterna längre, så jag kan inte uttala mig om hur det är idag. Men det funkade i 1,5 år i alla fall.

Aron

Aktiv medlem
Jag parkerade min cykel på gatan i Gamla stan under 1,5 års tid. Hade en båtkätting hängande i cykelstället som jag låste fast ram och hjul med. Jag blev aldrig av med något men jag var alltid nojig. Det var ingen skön känsla.

Finns det någon vaktmästare/fastighetsskötare på nya jobbet? De har stenkoll på om det finns något outnyttjat utrymme någonstans.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det stod en Cube elcykel utanför Strandvägen 5 i säkert 1,5 års tid. Den stod där, fastlåst vid typ en parkeringsskylt, nästan varje dag. Nu jobbar jag inte i trakterna längre, så jag kan inte uttala mig om hur det är idag. Men det funkade i 1,5 år i alla fall.
Ja det är väl ingen som vill ha sån skit. En Cube dessutom! 🤮

kroem

Medlem
Att cyklar i den klassen säljs ganska ofta på FB för spottstyver borde ge en indikation om att det inte är "säkert" att ställa ute. Tyvärr.

qma

Aktiv medlem
Den stora risken för stöld tror jag man tar om man parkerar sin finare cykel på samma ställe dag efter dag, då kan tjuven reka och planera.

Sen tycker jag det är enormt synd att det är så att tjuvarna ska diktera vilken cykel man vågar ha till vardags. :(
Ja men även det går att hantera - jag har dagförvarat min på samma ställe på knivsöder varje arbetsdag i tre år. Jag inbillar mig att det hjälpte att den var väl synlig från flera håll på innergård, och låst så att det skulle krävas vinkelslip (dock bara med vanlig GranitX+ bygel) i en tjock stålgrej genom framhjul och ram. Sen stod den ju aldrig kvar efter sådär 18:30 då jag cyklade hemåt.

testcykel

Medlem
Personligen har jag inte blivit av med några cyklar i Stockholm ännu men jag förvarar dem alltid låsta inomhus. Ibland när man har kundbesök så tar jag cykeln dit och då blir det oftast att den står ute, dock frågar jag alltid om de har cykelrum eller liknande som man kan få låna. Nu är inte min cykel som jag kör med på stan asdyr men jag vill inte bli av med den då jag gillar den! :) Som tidigare skrevs så ha två lås, ett på jobbet och ett hemma så slipper man släpa runt på massa vikt i onödan.
Får man fråga vad du kör för vajer?
Ska parkera vid Brunkebergstorg vid nya jobbet och låsa med antingen Abus granit eller Kryptonite evolution och kanske behöver något mer..

Stumpy

Aktiv medlem
Får man fråga vad du kör för vajer?
Ska parkera vid Brunkebergstorg vid nya jobbet och låsa med antingen Abus granit eller Kryptonite evolution och kanske behöver något mer..
Brunkebergstorg är bra. Det står en vakt utanför Riksbanken där och håller koll. Ställ cykeln där vakten ser.
Det borde för övrigt också vara välbevakat vid Regeringskansliet, Kungliga slottet mm. Inte så långt från Kungsan. SEBs och SHBs huvudkontor kanske också har bevakning.

testcykel

Medlem
Brunkebergstorg är bra. Det står en vakt utanför Riksbanken där och håller koll. Ställ cykeln där vakten ser.
Det borde för övrigt också vara välbevakat vid Regeringskansliet, Kungliga slottet mm. Inte så långt från Kungsan. SEBs och SHBs huvudkontor kanske också har bevakning.
Precis så jag tänkt, hitta en plats som vakterna där kan se. Är väl konstant bemannat där! Sen ska jag "bara" låsa en nishiki pro som är värd ett par tusenlappar.

salle

Aktiv medlem
I FB-gruppen "Vi som cyklar i Stockholm" så är ju vart och vartannat inlägg folk som fått sina cyklar stulna. Skulle aldrig ställe en finare cykel utomhus under arbetstid, kortare ärenden funkar ju men inte en hel dag. Är bara en tidsfråga innan den stjäls.

kais01

Aktiv medlem
en kompis blev varslad i receptionen som alltså hade viss utsikt att några jeppar höll på med hans cykel. han ut efter dem, de flydde, lämnade kvar en protabel armeringsjärnkap som fastnat i låset. dessa kapar lär betinga ett antal tusen sekiner. nytt lås fick han ju köpa, men blev en kap rikare.

senare blev han på annan arbetsplats av med en annan cykel, och som då tillfälligtvis inte hade lika bra lås. vet inte vad han hade för lås första gången som hyggligt stod emot kapen, men numera kör han med ett 5 kg fahgettaboutit kedjelås, som stationärt lämnas utanför jobbet.

jag kör som sagt utan lås och ställer brommien under skrivbordet.

peace of mind. värt. mycket.

staine

Aktiv medlem
Jag har fått många! cyklar stulna i Sth genom åren. Spelar ingen roll hur väl fastlåsta de är. Stulna blir de i alla fall. Tyvärr. Så jag stämmer in i råden ovan, en billig enkel brukscykel.
Cph , annorlunda, har parkerat lite varstans i flera år nu, inget stulet. Man kan ju fundera på orsaken till skillnaderna. Men sorgligt är det.
Sen, remdrift. Nja, har hört en del negativt om det. Kedja funkar väl bra, har gjort i över 100 år.

Bro_Muffin

Ny medlem
Tacksam för alla tips! Tyvärr är cykelgaraget på jobbet fullt och det är flera års väntetid på att få en plats och som ni säger så kommer jonnen säkert bli stulen förr eller senare om jag parkerar den på ungefär samma plats varje dag. En kollega blev av med sin cykel mitt på ljusa dagen, han hade låst den i en stolpe med två lås. Behöver oavsett köpa en ny cykel. Har ni några tips på cyklar man kan köpa som ändå är schyssta och inte ser allt för läckra ut för cykeltjuven.

benjig

Ny medlem
Jag fick tyvärr min stulen på 3e dagen efter att jag börja pendla in till city, och då stog den på innergården där folk ofta går emellan husen. Se till att ha en bra hemförsäkring och kvitto :)

kais01

Aktiv medlem
Köp en gammal stålracer med 10-12 växlar.
även dessa är lätta att sälja och därmed stöldbegärliga. 26 tums herrcykel icke mtb däremot helt iskallt. behöver inte låsas ens. sett sådana stående på stationen i evigheter.

mtb 26 tycker jag är bra för pendling, och i rätt utförande med pakethållare och skärmar är de rätt riskfria. en god vän har en gammal high-end scott utrustad på det sättet med cykelkorg på pakethållaren, och fått behålla den trots vådlig parkering på daglig basis.

gsb

Aktiv medlem
Tacksam för alla tips! Tyvärr är cykelgaraget på jobbet fullt och det är flera års väntetid på att få en plats och som ni säger så kommer jonnen säkert bli stulen förr eller senare om jag parkerar den på ungefär samma plats varje dag. En kollega blev av med sin cykel mitt på ljusa dagen, han hade låst den i en stolpe med två lås. Behöver oavsett köpa en ny cykel. Har ni några tips på cyklar man kan köpa som ändå är schyssta och inte ser allt för läckra ut för cykeltjuven.
Ta in cykeln på kontoret? Ställ den i nåt förrådsutrymme?

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag hade tagit risken med att ställa den typen av cyklar ute för att få cykla till jobbet. Bra hemförsäkring och ett ordentligt bygellås som man låser fast cykeln i något med är ett måste. De senaste 10 åren har nog min pendlarcykeln blivit stulen en gång och 4 gånger har jag blivit av med saker som gaffel, framhjul, sadel, styrstam eller liknande.

Bro_Muffin

Ny medlem
Jag hade tagit risken med att ställa den typen av cyklar ute för att få cykla till jobbet. Bra hemförsäkring och ett ordentligt bygellås som man låser fast cykeln i något med är ett måste. De senaste 10 åren har nog min pendlarcykeln blivit stulen en gång och 4 gånger har jag blivit av med saker som gaffel, framhjul, sadel, styrstam eller liknande.
Kollade villkoren i hemförsäkringen. Den ersätter 100% av cykelns inköpspris upp till två år, 1500 i självrisk och 7 dagars leverans på en ny cykel. Kan funka, är som sagt jävligt sugen på en Bad Boy 1. Jag har en gammal 80-talsracer som jag har byggt om till fixie, kanske kan bygga om den till en singlespeed och köra med den också. Skippar man i att tvätta den så kommer den se riktigt sunkig ut efter tag, så ingen lär vilja ta den.

jofahjalm

Aktiv medlem
Om det är den cykeln du vill ha och det är självrisken är det bara att köra. Risken att det blir stulen finns ju helt klart, men om du låser fast den med ett ordentligt lås så väljer antagligen tjuven något enklare.

DanielS

Medlem
Jag skulle inte ställa en så dyr cykel utomhus i centrala stockholm. Även om nu försäkringen täcker stöld så blir du utan cykel ett antal veckor. När cykeln försvinner kanske tillverkaren bytt modeller och du kan inte bara beställa en likadan.

Själv cyklar jag på en 10 år gammal hybrid med rakt styre och fälgbromsar. Inte speciellt stöldbegärlig antar jag men ombyggd för att passa mig perfekt så det skulle ändå svida om den försvann. Har haft den parkerad 100m från centralen i 1.5 år utan problem, men ser alltid till att låsa fast den i något. Ingen QR på hjul eller sadel.

Nu sedan någon månad har vi cykelrum men det är rätt litet och först till kvarn gäller så till sommarsäsongen blir jag nog hänvisad till utomhusparkering igen. Vore ju bra att kunna hyra cykelgarage centralt men att gå från Mäster Samuelsgatan till Kungträdgården för säker cykelparkering skulle inte jag stå ut med. Även fast jag nu jobbar bara något kvarter från Cyklotekets garage tror jag det skulle kännas för meckigt att använda.

På ett tidigare jobb i korsningen Sveavägen/Kungsgatan hade vi garage under huset men där förekom tyvärr stölder så inte heller ett garage är säkert. Så jag rekommenderar billig/ful cykel för pendling.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är ju en faktor när man väljer arbetsgivare helt klart.

För mig är det lika viktiga faktorer som själva arbetet och lönen att jag har har bra möjlighet till säker cykelparkering (skyddsobjekt, beväpnade vakter, kameraövervakning), omklädningsrum med dusch, fina omgivningar att springa i på lunchen och om man mot förmodan gillar inomhusträning så finns det gott om sånt också.

Skulle jag byta jobb så har jag svårt att se att jag skulle hitta något lika bra vad gäller ovanstående.. fast just cykelparkeringen nyttjar jag sällan eftersom jag cyklar Brompton.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det är ju en faktor när man väljer arbetsgivare helt klart.

För mig är det lika viktiga faktorer som själva arbetet och lönen att jag har har bra möjlighet till säker cykelparkering (skyddsobjekt, beväpnade vakter, kameraövervakning), omklädningsrum med dusch, fina omgivningar att springa i på lunchen och om man mot förmodan gillar inomhusträning så finns det gott om sånt också.

Skulle jag byta jobb så har jag svårt att se att jag skulle hitta något lika bra vad gäller ovanstående.. fast just cykelparkeringen nyttjar jag sällan eftersom jag cyklar Brompton.
Blir inte så många möjliga arbetsgivare om ställer de kraven iofs. Fast åas i dessa orostider behöver FM, FOI och FRA folk så omöjligt är det väl inte att hitta arbetsplatser som lever upp till dina hårda krav/önskemål.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer