Ska börja cykelpendla. Vågar jag parkera cykeln centralt i Stockholm på dagen? Kommer den bli stulen? Tips mottages gärna från erfarna cykelpendlare!

Transwave

Aktiv medlem
Ska börja cykelpendla. Vågar jag parkera cykeln centralt i Stockholm på dagen? Kommer den bli stulen? Tips mottages gärna från erfarna cykelpendlare!
Ge mig gärna tips och dela med er av era erfarenheter, det skulle vara mycket uppskattat!
/Bro_Muffin
Jag har rätt lång erfarenhet av pendling i sthlm och mitt trick har varit att ha en relativt billig & enkel cykel som inte väcker mycket uppmärksamhet (dvs ganska ful inte särskilt het att sno) men som ändå är robust och hyfsat lättrampad. Har låst den både på stan och i förorter, ibland flera dygn utomhus och den har fått stå kvar i alla år.

Ett tag pendlade jag med på en finare racer då jag hade avsevärt längre till jobbet. Jag löste detta genom att ha ett MC-lås som låste ramen och båda hjulen till något solitt fast föremål. Här är marknadens överlägset starkaste lås (som får kättingar från Abus att framstå som halsband i jämförelse!)
https://www.almax-security-chains.co.uk/shop
De är för tunga för att transportera på cykeln så låset fick stanna på arbetsplatsen och användes endast där.

salle

Aktiv medlem
Jag har fulifierat min gamla hybrid genom att linda två gamla slangar, en på överör och en på underrör. Skitfullt men håller förhoppningsvis böset borta.Klistermärken, sprayfärg osv är bra saker också.
Apropå lås, tar typ två sekunder att öppna "världens bästa lås" om man har rätt prylar:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Köp en så dyr och fin cykel att den blir en kontorsprydnad. Annars Cyklotekets cykelgarage eller skrotjonne.

Antalet cykelstölder har halverats sedan 90-talet buset är för lata för att cykla. Det som stjäls är dyra motionscyklar och elcyklar. Jag har en pendlarhybrid som jag låser med ett extra lås och det befintliga låset.

CEHG

Medlem
Det som stjäls - och inte är för privat bruk - är det som går lätt att omsätta i pengar. Cyklar är skrymmande saker, inget man vill lagerhålla. Det ska gärna vara nya fina cyklar, oavsett "genre", med förhållandevis högt värde. Parkera så synligt och öppet som möjligt där folk rör sig och lås fast med lås som kräver vinkelkap.

Det man inte ska glömma är att det stjäls delar också. Någon som är för snål för att köpa en sadel och sadelstolpe, t.ex.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Berätta var du ställer den så jag har något vettigt att cykla på vid nästa besök i Tjabostan. Då kan jag ge en ungefärlig tidpunkt för borttransporten.

Transwave

Aktiv medlem
Jag var i Barcelona i höstas och det är en stad som är allt annat än tacksam att parkera cykeln i. De flesta cyklar jag såg hade 2 bygellås - ett för framhjulet, ett för bakhjulet och en kedja för sadeln! De enda cykeltyper jag såg i ställen är totala skrotcyklar för de verkar vara de enda som får stå, och nån enstaka fixi. Inte ovanligt att någon/några delar var bortskruvade.

NiklasL

Aktiv medlem
Inget nytt under solen!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Köp en Pinarello Dogma F12 eller kanske en Moots Routt YBB (bättre barnvagnstraktor) så är det inget snack om att den ska lutas mot skrivbordet på jobbet.

erik h

Aktiv medlem
Köp en vanlig CX för halva pengen, så billigt du tycker känns tillräckligt kul att köra på, särskilt offseason får du en rätt bra typ Cube för drygt 10. Köp en extralång insexskruvad ”långsamkoppling” istället för QR. Sen är det väl inte alla dropouts som de där fästena passar riktigt bra ihop med förstås.

Det står fullt av fina cyklar i 10-15.000-klassen parkerade centralt i stan, brukar förvånas över det men rätt låst, med två bra lås, är det ju rätt jobbigt att sno just dem. Några fina jag brukar se varje dag på min rutt som inte är snodda än.

Sen sunkar ju cykeln ihop en del av att stå ute i regn och vinter förstås. Hade så första året ungefär och det slet på den cykeln.

Beagleboy

Medlem
Den enda tvåhjuling jag fått ha helt i fred är en 45 år gammal DBS 26" med hjuldimension 590. Fast jag anar att den kommer bli skattad på den röda Torpedoklickaren om den får stå orörd för länge nånstans, varsomhelst.

När sen slakten börjat brukar det gå fort. Just nu verkar det vara nån runt Solna C som samlar på diverse sadlar.
Häromdan noterade jag sex tomma stolpar på 20 sekunder.

Blir inte så många möjliga arbetsgivare om ställer de kraven iofs. Fast åas i dessa orostider behöver FM, FOI och FRA folk så omöjligt är det väl inte att hitta arbetsplatser som lever upp till dina hårda krav/önskemål.
Intygas. En fördel med att jobba i statens hårda kärna.

kais01

Aktiv medlem
Den enda tvåhjuling jag fått ha helt i fred är en 45 år gammal DBS 26" med hjuldimension 590. Fast jag anar att den kommer bli skattad på den röda Torpedoklickaren om den får stå orörd för länge nånstans, varsomhelst.

När sen slakten börjat brukar det gå fort. Just nu verkar det vara nån runt Solna C som samlar på diverse sadlar.
Häromdan noterade jag sex tomma stolpar på 20 sekunder.
590 är ingen garanti, även om det förr räknades som 26 tum. här är frugans 590, en konverterad 622. 'någon' ville ha framhjulet och tog det. eftersom det finns en riktigt gammeldags lbs på orten fanns ett likadant att uppbringa längst in i ett skrotförråd. med dbs-märke och allt.
.
FC0B4D97-2B6A-4FFE-951B-F2634A586B73.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Antalet cykelstölder har halverats sedan 90-talet buset är för lata för att cykla. Det som stjäls är dyra motionscyklar och elcyklar. Jag har en pendlarhybrid som jag låser med ett extra lås och det befintliga låset.
mörkertalet är stort, svårbedömt, och ändras över tid. räknas idag tydligen med att det stjäls cirka fyra gånger fler än som anmäls.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Fortfarande cirka 65000 anmälda cykelstölder. Snuten brukar kunna lagföra flera hundra av förövarna.

Beagleboy

Medlem
Antar det är ett medvetet drag hos hyrcykelfirmorna när de utrustar sina cyklar med knasiga dimensioner och okonventionella lösningar? Så lite som möjligt skall vara kompatibelt med vanliga trampare. På extremen Mobike med vänsterdriven kardan finns väl inte så mycket att fynda hur händig man än är?

Jacke89

Aktiv medlem
Sjukt tråkigt med dessa cykelstölder i överflöd.
Inser man har det bra som kan cykla till sitt jobb, parkera utan att behöva låsa samt ha ett omklädningsrum.

gsb

Aktiv medlem

Bro_Muffin

Ny medlem
Den där vart jag sugen på som kortpendlare/shopping-cykel. Och att förse med skärmar samt lastkorg fram.
Kommer den här cykeln att falla isär efter några mil?

dogday

Aktiv medlem
Har en kollega som pendlat på en liknande (Fixie Inc) nånstans kring två år med punka som största problemet.

CEHG

Medlem
Den där vart jag sugen på som kortpendlare/shopping-cykel. Och att förse med skärmar samt lastkorg fram.
Jag har exakt den. Fixie Blackheath. 18 månader och inte ens en punka, cyklar året om vid snöfritt. Visst det rostar lite här och där, och jag har bytt frihjulet. Förra vintersäsongen stod den i förråd i en månad vid vinterväglag. Gått konstant denna säsong. Står ute i ur och skur. Bra kvalle för pengarna!

Bro_Muffin

Ny medlem
Jag har exakt den. Fixie Blackheath. 18 månader och inte ens en punka, cyklar året om vid snöfritt. Visst det rostar lite här och där, och jag har bytt frihjulet. Förra vintersäsongen stod den i förråd i en månad vid vinterväglag. Gått konstant denna säsong. Står ute i ur och skur. Bra kvalle för pengarna!
Är det bra rull i den?

CEHG

Medlem
Är det bra rull i den?
Jag har inte så mycket att jämföra med. Eftersom det är en ss/fixie så är ju känslan att all kraft går ned i backen istället för att slarvas bort i den underoptimerade kraftöverföring som kännetecknar växelcyklar av olika slag. Helt nöjd alltså.

unsuspected

Aktiv medlem
Har en Fixie Inc. Inte jättekul att cykla på men kanske behöver lite service så blir det bättre? Känns som en stridsvagn.

Transwave

Aktiv medlem
Känns det trögt eller?
Denna tråd kan vara till hjälp:
Jag hade nog valt en lite dyrare men betydligt lättare ss/fixi.

Berk

Aktiv medlem
Kommer den här cykeln att falla isär efter några mil?
Jag sommarpendlar på en Fixie Inc Floater (two speed) sedan många år och har gjort ingen underhåll als, förutom smörja kedjan och har bytat kedjan en gång (och smörja automatix hubben som har ingen tätning!). Den cyklar fortfarande lätt. Enda problem är att fäljerna är lite för stora, så bra däck passar på, men blir inte helt runda, jätteirritant!

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem

Snuten

Aktiv medlem
Efter att ha skummat den här tråden tycker jag att det vettigaste rådet är att skaffa vikcykel och övertyga ledningen på jobbet att man får ta in den på arbetsplatsen.

Vi har låsbart cykelgarage på mitt jobb och det är ganska populärt. Det få förmodligen reflekterat över är hur lätt det är att bryta sig in i garaget. Skulle aldrig parkera en dyrare hoj där.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det gäller ju i det läget att inte ha den dyraste hojen och ha den lite bättre låst än de andra.

Men under 10km så är vikcykel fullt acceptabelt att cykla på tycker jag, om man gör det för att transporten ska vara effektiv. Och Brompton är rätt kul att cykla på i stan också!

kais01

Aktiv medlem
t ex 12 mil är en baggis på brompton. aktuellt när jag hämtade bil i ruhr-området.

så ingen praktisk inskränkning av pendlingsräckvidd egentligen. kör 4 + tåg +16 km till jobbet på min, sedan hem.

kul att hoja på iaf. och återkommande positiv uppmärksamhet.

Annonsering håller vi i Köp & Sälj.

/Admin

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer