Ska en ny bakkrans se ut så här?

Köpte mig en ny cykel innan jul. Cyklat ca 5mil 20 på den och såg nu att största drevet där bak ser lite konstigt ut. Tänderna är inte symetriska. Men det kanske är så det ska se ut?

Anledningen att jag börja kolla var att kedjan kuggar över på högsta växeln, alltså minsta kransen. Det hittar jag ingen orsak till. Så just nu är man lite gnällig. Jävla tyska alles gut

Edit: verkar var självförvållat så lämnar till lbs.

Bilagor

• DEDF966D-D447-4836-831F-C3B0C8A41D3C.jpeg
    DEDF966D-D447-4836-831F-C3B0C8A41D3C.jpeg
    370.9 KB · Besök: 252
  • CBD3372B-CB2D-489A-920D-85111D1C2951.jpeg
    CBD3372B-CB2D-489A-920D-85111D1C2951.jpeg
    348.3 KB · Besök: 251
Senast ändrad:
Skönt att höra. Men fan att jag inte får bort överkuggandet på minsta drevet. Kommer ju bara trampa runt o vara bitter tills drevet pajar

BFS

Aktiv medlem
Testa att spänna vajern till bakväxeln. Det är inget ovanligt att höljet sätter sig. Annars borde affären du köpte den av fixa det.

BFS

Aktiv medlem
Det borde inte spela någon roll på minsta drevet om ändläget för växeln är rätt inställt (som kan vara något att kolla).
Sant. Det är ju ingen nackdel att ändläget är korrekt inställt.
Edit: en dåligt spänd växelvajer är en irritationskälla även med rätt inställt ändläge. Men det märks mer på minsta drevet.

Bilagor

• 96351C27-51A3-477F-A37D-0CD2B7EC4696.jpeg
    96351C27-51A3-477F-A37D-0CD2B7EC4696.jpeg
    626.7 KB · Besök: 133
  • 5064AB56-2B7A-4F07-8D59-1AADAE7F02A0.jpeg
    5064AB56-2B7A-4F07-8D59-1AADAE7F02A0.jpeg
    780.4 KB · Besök: 127
  • F91B6FC9-FB44-45C4-962A-E378B6FB19DD.jpeg
    F91B6FC9-FB44-45C4-962A-E378B6FB19DD.jpeg
    775.6 KB · Besök: 136
  • CFB060E1-4112-45D0-B50F-410B589E89B1.jpeg
    CFB060E1-4112-45D0-B50F-410B589E89B1.jpeg
    763.5 KB · Besök: 130

Makten

Aktiv medlem
På minsta drevet bör vajern vara en liiiten aning slack eftersom just det växelläget definieras av ändstoppskruven snarare än vajerspänningen. Kolla rakt bakifrån om övre trissan ligger rakt under drevet. Om inte, justera stoppskruven tills den gör det.

Edit: Vajerspänningen justerar övriga växlar. Välj nån växel i mitten av kassetten och justera vajerspänningen tills övre trissan ligger mitt under valt drev. Det kan vara smart att göra innan det jag skrev tidigare.

kais01

Aktiv medlem
om det hoppar på minsta drevet på en ny kassett är det förutom kedjeslitage även möjligt med otacksamt fabrikat på ny kedja, alltså att den hoppar även om båda är nya, och sas ska passa. har haft liknande problem som du just med kmc-kedja som du har. inkörning kan hjälpa. lite förvånande är det att denna i normala fall eftermarknadskedja sitter på en ny cykel.

sen förstås slamkryparen fel sorts kedja.

om du har för liten singelklinga och ligger och matar på 11t eller ännu värre 10t, tar det inte många mil innan den är sliten och även kedjan. svårt att se på bilderna, men övriga smådrev har tillsynes ett visst slitage..?

Valhalla_

Aktiv medlem
Kört för mycket på minsta? Vet inte om jag ser rätt men det ser rätt slitet ut...? @kais01 vad säger du om detta, du som har örnkoll på hur tänderna ska se ut.
IMG_20220210_063934.jpg

Spacekitty

Aktiv medlem
Men ärligt talat. Har man en ny cykel som inte fungerar så lämnar man in den och får den åtgärdad på garanti, istället för att sitta och pilla själv i flera månader.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Om växeln är rätt justerad kan det som @kais01 skriver vara kedja och drev som inte har exakt rätt mått eller profil. Samma har hänt mig också någon gång men efter ett litet tag när kedjan är inkörd har det fungerat som det skall även på minsta kransen.

jonte987

Aktiv medlem
Tydligen fungerade det innan man hade i sär det och monterade pakethållare.

Antingen har man tagit i sönder nåt eller så är hjulet inte i botten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Om det nu är samma cykel som förra gången frågan ställdes är det ju lite märkligt att pakethållare, demontering och återmontering, inte nämns.

Kanske läge för TS att lämna in hojen på närmsta cykelaffär för en liten justering.

Lämnar till lbs o se vad de säger.
Uppdaterat första inlägg.
Är ni snälla kan jag berätta vad som var felet om det framkommer.

Ut o cykla med er nu

Då har lbs varit snäll och kollat på den. Han blev förvånad över slitaget. Kedjan mättes och resultatet var 0.8. På 1 behöver den bytas. Minsta dreven såg onormalt hård slitna ut. Och jag har genom strava räknat ihop 21.5mil. Kanske någon runda till affären som inte räknats med men knappt så mkt mer.

Han får inte in några grejer men tyckte jag nog skulle se över möjligheterna att klaga till säljaren. Vad tycker ni? Han sa också att det knappast berodde på montering av pakethållare utan det enda han kunde se var onormalt slitage

aben

Aktiv medlem
Då har lbs varit snäll och kollat på den. Han blev förvånad över slitaget. Kedjan mättes och resultatet var 0.8. På 1 behöver den bytas. Minsta dreven såg onormalt hård slitna ut. Och jag har genom strava räknat ihop 21.5mil. Kanske någon runda till affären som inte räknats med men knappt så mkt mer.

Han får inte in några grejer men tyckte jag nog skulle se över möjligheterna att klaga till säljaren. Vad tycker ni? Han sa också att det knappast berodde på montering av pakethållare utan det enda han kunde se var onormalt slitage
Om cykeln var ny när du köpte den och du bara cyklat drygt 20 mil tror jag det är din cykelhandlare som har mätt fel.

kais01

Aktiv medlem
Kört för mycket på minsta? Vet inte om jag ser rätt men det ser rätt slitet ut...? @kais01 vad säger du om detta, du som har örnkoll på hur tänderna ska se ut.
Visa bilaga 538563
tycker snarare nästa tre kransar har begynnande hajtänder? tyder på att kedjan slitits, men symptomet med hoppande kedja kan ju då gärna komma på det inte lika(?) slitna minsta drevet..

kais01

Aktiv medlem

stämmer rätt bra med diskussionen ovan.

kedjan behöver bytas fortare än kvickt, sedan bara be en bön. och köp för tusan en kedjeslitagemätare.

det är med all förmodan inget fel på materialet, utan kombinationen för liten framklinga, körning på smådrev, vintersalt, frånvaro av stänkskydd, och användning av långtidsverkande alltså smutssamlande kedjesmörja kan förväntas ge just de här problemen.

för nollställning av systemet och bättre framtid efter byte av kedja och antagligen kassett, är de två viktigaste åtgärdena större framklinga och stänkskydd med stänklapp nästan ner till asfalten.

aben

Aktiv medlem
stämmer rätt bra med diskussionen ovan.

kedjan behöver bytas fortare än kvickt, sedan bara be en bön. och köp för tusan en kedjeslitagemätare.

det är med all förmodan inget fel på materialet, utan kombinationen för liten framklinga, körning på smådrev, vintersalt, frånvaro av stänkskydd, och användning av långtidsverkande alltså smutssamlande kedjesmörja kan förväntas ge just de här problemen.

för nollställning av systemet och bättre framtid efter byte av kedja och antagligen kassett, är de två viktigaste åtgärdena större framklinga och stänkskydd med stänklapp nästan ner till asfalten.
En kedja av bra kvalitet som är slut efter 20 mil på väg? Dessutom slits kedja och drev ihop så det kuggar inte över på grund av slitage i första taget.

jonte987

Aktiv medlem
Kuggar det över på 0.8 jag brukar iofs byta senast strax innan 0,75 men smäller det verkligen till på 0,76?

Det rimliga är väl ändå att man kollar QR, justerar in växlarna och kanske tom kollar hanger alignment om det inte funkar att justera.
Om LBS byter kassett hade jag bett att få behålla gamla kassetten

kais01

Aktiv medlem
aben; ja det är ju ett astronomiskt slitage, icke desto mindre verkar det stämma om man skall tro hans lbs. kmc brukar ju vara ok men inte bäst slitagemässigt, så någon annan ogynnsam faktor bör vara förhanden.

just minsta drevet är ofta bredare än övriga, och kan tänkas stå emot slitage bättre. eventuellt också mindre användning av just det drevet. vidare kan legeringen kan vara annorlunda. och det är ju bara på det till synes bättre bevarade drevet symptom finns än så länge.

Senast ändrad:
Topp