Ska kugghjulen i kassetten sitta löst?

jmtb

Medlem
Hej alla kunniga!

Köpte en ny cykel (via Bikester.se) för en dryg månad sedan, en Orbea Alma H50. Har kört i skogen en handfull gånger och pendlat till jobbet. Kassetten är en: Sun Race CSMS8, 11-växlad. Klingor: 11-46.

Har sett någon annan tråd här om glappande kassett men då verkar det som den glappar i sidled.
I mitt fall sitter den stabilt i sidled (axiellt) men naven glappar på olika sätt i kedjans riktning. De fyra största sitter ihop men glappar någon mm mot de tre nästkommande som verkar sitta ihop med varandra. De fyra minsta glappar alla lite var och ett för sig.

Ska det vara såhär eller är nått knas?
Isf vad gör man?

Den växlar och rullar fint.

Tacksam för svar.

Kassetten sitter löst å ska dras åt, skulle jag tro. Inget ska vara löst. Om det inte skulle hjälpa så saknas det nån distans.

frid!

Om du ska dra åt krävs ett speciellt verktyg. Men det är ett snabbt jobb så jag kan inte tänka mig att en cykelmek tar speciellt många kronor.

Sån här är det https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/cykelverktyg/kassettavdragare-2000023874
Ta med hjulet till Biltema och kontrollera att verktyget passar. Jag har varit med om att för dålig precision på avdragaren gör att det inte passar, surt att åka och byta om man kört långt.

Tack för snabba svar!
Då kanske jag börjar med att svänga förbi en cykelhandlare och kollar priset innan jag börjar feppla själv :)
Hoppas bara man slipper få en uppläxning i att inte köpa på nätet...

Kör till handlaren. Det kan behövas en tunn spacer innanför kasetten för att få tillräckligt tryck mellan dreven på vissa kasett o body kombinationer. Då kan det börja glappa efter en tids körning o har man en alu body så blir den förstörd ganska snabbt.

Kassetten är ju uppdelad så som du säger, så de största sitter ihop och en grupp i mitten och sen lösa drev. På min body glappade det i sidled så jag fick ha en spacer för att få det att funka bra. Men det låter ju som att det kan räcka att dra åt på din. Hoppas det funkar så!

Tillbaka
Topp