Ska mitt styrlager se ut såhär

Tomcaten

Aktiv medlem
Det ser ut såhär efter verkstad monterat det enligt boken.

20190829_2009331.jpg

Inget avstånd, ser bra ut.

20190829_2009411.jpg

Avstånd, ser inte bra ut.

Ska det vara såhär?

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
mkallstrom sa:
Är det rätt crown race på gaffeln? Det kan väl skilja mellan olika styrlager?
Det ser snarare ut som om de inte fått ner crown race ordentligt på gaffeln tycker jag.
Tycker också crownrace ser ut att sitta rätt. Men som skrevs, kanske är fel crown race? Eller ve o fasa, lagret på fel håll kanske?

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
mkallstrom sa:
Det ser snarare ut som om de inte fått ner crown race ordentligt på gaffeln tycker jag.
Tycker också crownrace ser ut att sitta rätt. Men som skrevs, kanske är fel crown race? Eller ve o fasa, lagret på fel håll kanske?
Även fel crown race ska kunna bottna på gaffeln iofs. Om det inte är för gaffel med rakt styrrrör men då borde det fastnat mycket längre upp.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
mkallstrom sa:
Även fel crown race ska kunna bottna på gaffeln iofs. Om det inte är för gaffel med rakt styrrrör men då borde det fastnat mycket längre upp.
Alltså fel crown race, som i att den inte passar mot lagret. Kanske återanvänd från förra lagret.

s

Aktiv medlem
Är det inte bara en gummitätning som kommit i kläm?

Kopp och lagerstöd ser ut att sitta rätt. Avstånd mellan ram och gaffelkrona ser jämnt ut.

marr

Moderator
Forumvärd
s sa:

Kopp och lagerstöd ser ut att sitta rätt. Avstånd mellan ram och gaffelkrona ser jämnt ut.
nä, avstånd mellan ram och krona ser jättesnett ut? Man ser crownrace i bakkant.

s

Aktiv medlem
marr sa:
s sa:

nä, avstånd mellan ram och krona ser jättesnett ut? Man ser crownrace i bakkant.
Jo, men detär ju för att gummitätningen åkt upp i bakkant. Båda är i metall och reflekter i viss mån ljus.

Där är tre nyanser av svart mellan ram och krona. Den översta är koppen och den understa är lagerstödet. Däremellan är det något svart konstigt som inte reflekterar ljus i samma omfattning och som sitter snett. Gissningsvis en gummitätning.

s

Aktiv medlem
Ta isär. Pilla på gummitätningen. Sätt ihop utan att göra om misstaget. Klart.

Tomcaten

Aktiv medlem
Ok. Kul att alla av er säger att det ser fel ut när jag precis fick svaret ifrån Cane creek att det ser "okej ut" och undrar varför jag skriver för.

Det blir en tear-down och möjligen reklamation, Tack.

marr

Moderator
Forumvärd
s sa:
marr sa:
s sa:

Jo, men detär ju för att gummitätningen åkt upp i bakkant. Båda är i metall och reflekter i viss mån ljus.

Där är tre nyanser av svart mellan ram och krona. Den översta är koppen och den understa är lagerstödet. Däremellan är det något svart konstigt som inte reflekterar ljus i samma omfattning och som sitter snett. Gissningsvis en gummitätning.
Skeptisk till att det bara är gummitätning. Men som du skriver, ta isär, fixa och se hur det ser ut sen. Hoopas du har rätt däremot. Enkel lösning :)

Tomcaten

Aktiv medlem
Det är tredje gaffeln crown-racen sitter på så jag undrar om det kan ha något att göra med saken?

Tomcaten

Aktiv medlem
Jadå. Men den har hoppat över på varje av dessa tre gafflar. Så jag tänkte att om det kan ha deformerat det?

marr

Moderator
Forumvärd
Tomcaten sa:
Jadå. Men den har hoppat över på varje av dessa tre gafflar. Så jag tänkte att om det kan ha deformerat det?
Det finns ju olika lager med olika vinklar, som då kräver rätt crown race. Har du koll på det?

d_anders

Aktiv medlem
Det är lätt att ta isär och titta/fixa, men om verkstaden ligger nära så gå förbi och fråga om de tycker att det ser bra ut som det gör nu.

marr

Moderator
Forumvärd
jonte987 sa:
Det är väl samma lager o olika gafflar
Eftersom ts skriver att butiken monterat, så antog iallafall jag att han hade köpt ett mytt lager. Men visst man kan ju lämna in för att få gaffeln monterad på hojen också...

Freddie L

Aktiv medlem
Lossa styrstammen, ta loss gaffeln, titta efter. Då lär det klarna. Det är trevligt att spekulera på internet, men vill du verkligen veta får du göra så.

Jag skulle gissa att du kan behöva klippa till crownracet en gång i bakkant, innan du monterar ihop igen. Men bara en gissning.

Tomcaten

Aktiv medlem
Får svar nu av Cane creek att de fortfarande inte ser vad som är fel på samma bilder som jag visat er och alla ni strejkar. Men de tillägger att så länge inte lagret tar emot ojämnt på ett lateralt sätt så ska det vara ok.

Men det tar emot ojämnt på det sättet! Jag undrar om inte cane creek killen är en riktig dude som sitter med röka i handen samtidigt som han skriver till mig.

Mig>Verkstad>Reklamation?

d_anders

Aktiv medlem
Det är väl för övrigt möjligt att det extra glappet tex kan bero på sned yta på gaffeln där cr sitter eller diverse annat. Min gissning är att det inte Är något större problem om allt känns stabilt.

marr

Moderator
Forumvärd
Tomcaten, peta lite på gummitätningen med en skruvmjsel.

Tycker man ser för mycket av crownrace för att det ska kännas rätt.

Och!
Är något nytt? Vad har verkstaden monterat? Bara gaffeln? Insåg att jag kanske antog helt fel att lagret var nytt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det känns lite konstigt i området. När man skruvar ned top capen ordentligt så tar det emot för mycket när man svänger styret, då tvingas man lossa så pass mycket på top cap att efter en åktur så måste man skruva ned top capen igen för allt i styret glappar.

Troligen sitter felet i detta med CR som låt mig påpeka var verkstad 2 har upptäckt och alltså inte verkstad 1 som monterade detta från början och släppte iväg mig. Men alla gaffelbyten har verkstad 2 skött och det var de som upptäckte detta.
Alltså har missnöjet vandrat från Cane creek till verkstad 1. Tur att jag har verkstad 2, hade jag fortsatt med detta så hade troligtvis ramen hamnat i tråden "visa ditt rambrott" och gaffeln med kanske men inte heller med gått att reklamera.

Freddie L

Aktiv medlem
Det du beskriver kan inte inträffa om du har dragit styrstammen ordentligt och att crownrace är i botten. Något glider när du kör.

Plocka loss gaffeln nu och titta efter!

d_anders

Aktiv medlem
Låter lite konstigt det där. Du måste ju lossa skruvarna på stammen innan du spänner lagret. När du sedan drar fast stammen igen så ska den hålla allt på plats även om du inte hade haft någon topcap.

Tomcaten

Aktiv medlem
Nu tittar jag på film, Studio 54. Imorgon däremot. Fast kanske att dra till verkstad 1 så de får göra om direkt.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag fattar nada, versktad 1, 2, cc osv...

Vad är nytt? Vad har verkstaden egentligen monterat? Vet du själv hur man spänner ihop lagerna och sen stammen?

Freddie L

Aktiv medlem
Jag tror det vore bra om du själv identifierade problemet. Speciellt om du misstänker att någon av verkstäderna gjort fel. Lättare för dig att klaga då, svårt för verkstad att slingra sig.

Freddie L

Aktiv medlem
d_anders sa:
Låter lite konstigt det där. Du måste ju lossa skruvarna på stammen innan du spänner lagret. När du sedan drar fast stammen igen så ska den hålla allt på plats även om du inte hade haft någon topcap.
+ 1 Det måste ju då rimligen vara crown race som glider. Om styrstammen sitter fast alltså.

Tomcaten

Aktiv medlem
Har en verkstad felmonterat något får de göra om det mycket enkelt. Jag har ju betalat för det och kräver därefter men att det nu kan ha varit fel gjort av den första verkstaden gör mig såklart besviken. Hittills är det den andra verkstaden som borde hyllas för att de har upptäckt det för jag hade troligen huckat sönder allt och kanske skadat mig rejält i fallet.

d_anders

Aktiv medlem
Man kan förövrigt få ungefär den effekt du beskriver om "vulkanen" inte trycker mot lagret. Brukar ordna sig med ett par mikrospacers i så fall.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Tomcaten sa:
Har en verkstad felmonterat något får de göra om det mycket enkelt. Jag har ju betalat för det och kräver därefter men att det nu kan ha varit fel gjort av den första verkstaden gör mig såklart besviken. Hittills är det den andra verkstaden som borde hyllas för att de har upptäckt det för jag hade troligen huckat sönder allt och kanske skadat mig rejält i fallet.
Vad har verkstaden monterat? Sista gången jag frågar nu....

Valhalla_

Aktiv medlem
Det ser i mina ögon ut som att du har ett angle set och att nedre koppen är vänd 180 grader fel....

Vilket styrlager är det?

Tomcaten

Aktiv medlem
marr sa:
Tomcaten sa:
Vad har verkstaden monterat? Sista gången jag frågar nu....
Hela styrlagret har den första verkstaden monterat.

Den andra verkstaden som jag har kommit i kontakt med senare har monterat om samma crown race på tre gafflar igenom ramen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer