Skada på hjälm - byta?

Bromic

Medlem
Skada på hjälm - byta?
Gick in i en takbjälke på kontoret. Inte hårt, mer puffade till. Men tillräckligt för att trycka till den. Ska jag byta eller vågar jag använda den? Till saken hör att den är helt ny, använd max 10 ggr.

267BCF5F-F989-4A1D-BC97-2AF88E6B7DA0.jpeg
5E139475-7542-4FEC-B783-DBB97970234E.jpeg

AX3L

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Ingen kommer någonsin säga att den är okej. Men med det sagt tror jag risken att den är avsevärt sämre är ganska liten, men varför chansa osv osv.

Bike62

Ny medlem
Skada på hjälm - byta?
Hej, dessvärre är det bara att byta ut hjälmen. !00% funktion finns inte längre kvar hos hjälmen vid eventuell omkullåkning. Hjälmens förmåga att absorbera de krafter som uppstår försämras drastiskt.
Så chansa inte, skydda det som gör att du är du!
För övrigt så är en hjälm att betrakta som färskvara.

LFN

Medlem
Skada på hjälm - byta?
Är nog läge att byta.
Borde det inte gå att göra lite tåligare hjälmar? Känns som att frigolit är ett ganska fragilt material. Förstår att det är lätt och att man vill ha ett material som deformeras, men nog borde det gå att hitta rimligare alternativ?

hardan74

Ny medlem
Skada på hjälm - byta?
Vad är det för tillverkare? Kolla upp om de har någon utbytespolicy för krashade hjälmar, vet att t.ex. Sweet Protection erbjuder rabatt på nästa hjälm om man krashat en hjälm som är nyare än 3 år.

Miracle

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Den är okej! ;)
Märket beror väl på att bjälken har en skarp kant? Då lär ju materialet runtomkring vara ok, förutom det lilla märket.

Frid!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Självklart ska du byta hjälmen.

Nu till det mindre politiskt korrekta svaret. Det är bara du som kan avgöra hur hårt den gick in i balken. Jag skulle tro att det egentligen mest är yttre plasten som egentligen mest är till för att hjälmen ska se fin ut och skydda det krockabsorberande materialet som är stukad. Så det är bara du som kan avgöra. Beroende på vad det är för märke kanske det finns ett Crash replacement program som gör att du kan köpa en ny till ett rabatterat pris. Det kan vara värt att kolla och gör det kanske lättare att svälja kostnaden för en ny.

fhloston

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Det var ju tur att du hade hjälmen på dig inomhus.

Lite OT, men det påminner mig om en gång när jag var i båten. Gubben i grannsegelbåten kom cyklande. Klev av cykeln, tog på sig cykelhjälmen och gick ombord på båten.
När han var klar på båten tog han av sig hjälmen satte sig på cykeln och trampade iväg.

DajaZ3

Medlem
Skada på hjälm - byta?
Kolla också med försäkringsbolaget, ibland ersätter dom skadad idrottsutrustning (kanske bara gäller barn för den delen?)

Jacke89

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Upp till dig. Inte hårt säger du? Jag hade nog behållt den. Men ska man vara korrekt så är det väl byte som gäller.

Förövrigt ett tillbud som någon skrev.

Senast ändrad:

Grimpeur

Aktiv medlem
Skada på hjälm - byta?
Jag skulle inte bytt den pga av den skadan. Har själv aldrig landat på toppen av huvet och är det en lättare skada så känns det onödigt.

Bromic

Medlem
Skada på hjälm - byta?
Den får nog leva kvar ett tag till. Iaf i jakten på en ny. Inget på insidan verkar påverkat.

Detta är en Giro Foray. Giro har visst en crash replacement discount, men den gäller endast inom US.

Tips på hjälm där det yttre lagret inte är gjort på mjukost? Är de andra giro-hjälmarna likadana 2020? Just pendling medför ofta repor och dylikt. Min tidigare hjälm, en Specialized, hade hårdare yttre och har hållit bättre för småskav. Den hade nog klarat gårdagens möte med takbjälke utan påverkan.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer