Skada sadelstag kolfiberram. Vad göra?

moros

Aktiv medlem
Upptäckte en skada nu på min Carbonda CFR696 när jag tvättade av cykeln efter 5 dagars bikepacking.

Enda tillfället den kan ha uppstått är när den föll olyckligt då jag stannade och vände om på en grusväg dag 2. Cykeln kom ur balans med den tunga packningen och gick i backen. Trodde bara den tog i styret på vänster sida och fck sig en smäll, glad över att reglaget klarade sig med repor så bar färden vidare. Men den måste även tagit i en sten där bak.

Jag är inte så duktig på just den här biten själv men om jag förstått rätt så är ramens finish (UD matte) egentligen bara att man lägger en tunn karlack på det översta skiktet och därmed så borde ju flera lager av släpp innebära att man skadat kolfibern. Jag tycker att några lager är borta och man ser att kolfibern är blottad. Finns väl ingen grundfärg etc på den här finishen eller hur?

Man ser inga sprickor eller likande, inte vad jag kan se i alla fall. Utan en "flisa" är borta. Hade det varit en lackad aluminiumram så hade jag avfärdat detta som en lackskada.

Bifogat några bilder som ni gärna får ta en titt på. Uppförstorat så ser det ju illa ut men men på avstånd så skulle jag knappt noterat det om jag inte plockat av hjul och drivlina för att rengöra ordentligt. Mäter ca 6mm i längd

Behöver det fixas? Kan jag göra något själv? Finishen bryr jag inte mig så mycket om

Bilagor

• 20210727_104231.jpg
    20210727_104231.jpg
    412.6 KB · Besök: 105
  • 20210725_102528.jpg
    20210725_102528.jpg
    319.1 KB · Besök: 118
  • 20210725_102209.jpg
    20210725_102209.jpg
    267.7 KB · Besök: 117
  • 20210725_102236.jpg
    20210725_102236.jpg
    200 KB · Besök: 110

moros

Aktiv medlem
ser ut som ett gnagsår från någon packningsdel? därmed osannolikt med någon underliggande strukturell skada.

hade stresstestat och kört vidare.
Nej något slit/gnag är det inte. Har inte suttit någon packning alls där. Man ser en liten skada längre upp på bild och även en precis nere vid dropoutsen (inte på bild). Men den nedersta är fortfarande svart och inte grå så där ser det bara ut som lack/färgsläpp. Ingen av de skadorna fanns innan avfärd.

Förstorar man bilderna så tycker i alla fall jag mig se fyra "skikt". Sen vad det betyder är en annan femma.

cubefritzz

Aktiv medlem
Det där är ingenting. Jag har själv kolfiber ram på min MTB och fick samma panik som dig vid första stenskottet som jag fått från grusvägar och skogskörning. Det du kan göra är att kolla tyskens video:
han kan kolfiber. Följ den guiden och efter slipning osv som han också visar är det bara att måla över det = klar. Eller så låter du bara bli att laga ramen för ett litet stenskott som det ser ut och väntar tills det blir fler.

moros

Aktiv medlem
Känner mig nog inte direkt orolig att staget skall gå av men jag gillar också att ha koll på mina saker och är lika delar intresserad av att lära mig om begrepp och annat.

Var väl också en fundering på vad man eventuellt bäst kanske fyller upp det med om man vill "säkra" det lite. Skall kolla filmen sen.

Förra kolfiberhojen var ju en ren solskensracer och slit/vinterhojen är aluminium. MTBn också alu. Målet var ju att få ihop en mer renodlad touring/bikepacking-rig i stål som man kan misshandla lite mer mer men det har inte blivit så.

d_anders

Aktiv medlem
Klistermärke?
(Om du vill täcka över av rent estetiska skäl. Det är svårt/jobbigt/dyrt att få det att inte synas alls)

moros

Aktiv medlem
Full ut med lite superlim! Är ju cyanoakrylat och funkar bra till kolfiber. Enklare än epoxi.
Behöver heller inte köpa en hink epoxy för ett par droppars skull. :)

Utseendet är inte det viktiga, den ser redan ganska skabbig ut efter ett antal bikepacking och gravelrundor. Får kanske beställa ett dekalark med flames 🔥 🔥

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer