Skaffa MTB

Skaffa MTB
Tjenamors!

Jag började cykla "på riktigt" I somras, tyckte jag var värd en bättre hoj efter ett tag och landade på en grvl för det var shysstare att köra grus än lvg..

Nu har grusvägarna krypt till timmervägar och små stigar med en massa rötter och min grvl som va så jäkla bra innan känns sådär.. dels är den jäkligt stötig, körställningen känns livsfarlig nerför på stig, och markfrigången gör att jag brötar in i stock och sten för jämnan.

Jag gillar fortfarande att köra gubbfort på grusväg, "långt" och att känna mig lite lätt och agil i uppförsbackarna men jag vill ju va gubbsnabb på stigarna också!!

Va ska man ha för hoj som täcker allt?!

DanielS

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Nästa steg är väl en XC-hardtail kanske, som klarar ganska stökig stig men fortfarande känns snabb på grusväg. Men det blir roligare med två olika cyklar. Det har jag insett efter några års velande fram och tillbaka mellan gravel, HT och FS mtb.

Skaffa MTB
Max 30. Begagnat är ok!

Mkt kvar att ta ut ur motorn så viktoptimering är inte viktigast..

Och visst, alla är bäst på sin sak men dom få 100tals milen jag junnit få ihop säger mig endå att JAG gillar att blanda, sportgrus, asfalt och stökstig på samma runda.

Läst mig till cx eller trail, är ht eller fs bäst? Jag tyckte det var lite fräckt utan dämpning först för man är ju ingen mjukis men... :)

JohanRR4

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Med den budget så får du en ganska fin fs eller en väldigt fin ht.

Om du ska köra på lite stökigare stigar så är nog en fs att föredra. Sen om du ska köra på ännu lite mer stökiga stigar så kanske du skulle kolla på en downcountry cykel (ex. Allebike Trail FS/alpha). Annars funkar nog vilket XC fs som helst om du ska köra mer cykelvasa terräng eller vanlig stig.

En cykel som jag tycker ser väldigt intressant ut:
Orbea Oiz 2023: En XC cykel med geometri som en DC hoj fast som dem säger är en ren XC race hoj. Den har inte släppts en dock men det skulle nog vara en riktigt fin cykel som du skulle kunna ha många år framåt.

En annan:
Orbea Alma: Riktigt fin ht med modern XC geometri. Ganska lätt. Skulle nog vara att föredra över en fs på grus men funkar även fint på stig. I stök dock så är fs överlägset.

Finns säkert fina cyklar att hitta begagnat men då gäller det att du har lite koll på slitage och annat för sånt kan bli dyrt snabbt.

JohanRR4

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Även om man får h10an för samma peng?
Komponenter kan man alltid byta i efterhand oftast för en helt okej peng. Ramen däremot är betydligt dyrare (och svårare)

Det är bättre att se det som en investering där du kommer ha en bra ram med modern geometri i säkert 5 år framåt. Om du istället väljer den gamla modellen så har du en cykel som egentligen är flera år gammal och outdated även fast att det är en 2022 modell.

JohanRR4

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Du kan lika gärna köpa en yosemite.
Cykla o ha kul är det viktigaste.
Kan man ha kul på en retro mtb så kan man ha kul på en sån med 😁
Visst är det viktigaste att faktist komma ut och cykla och ha roligt.

MEN att ha en bra cykel för det man vill cykla på gör upplevelsen betydligt mycket roligare. Så en Yosemite(biltema) hade inte varit lika rolig som t.ex. en oiz på stigarna

Skaffa MTB
Hur mycket begränsar man sig med 120mm, finns det en gräns där det tar stopp med en xc hoj lixom ?!

Sitter och kollar stighojar typ occam h20 och tänker att tappa 2km/h på en grusraka och istället kunna köra ÖVERALLT , känns ju som ett bra byte om det nu är så?

MagerValp

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Ingen cykel är bäst på allt utan det är ju hela tiden frågan om avvägningar. En trampvänlig enduro eller långslagig stigcykel är väl det mest kapabla man behöver i svensk terräng (inklusive lite besök i cykelpark), men samtidigt blir det nog rätt träligt att ge sig ut och nöta grusväg eller snällstig. XC/DC är nog rätt optimalt för stigarna du beskriver här, satsa på något med modern geometri bara (65-66° HTA, inte för kort reach).

DanielS

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Hur mycket begränsar man sig med 120mm, finns det en gräns där det tar stopp med en xc hoj lixom ?!

Sitter och kollar stighojar typ occam h20 och tänker att tappa 2km/h på en grusraka och istället kunna köra ÖVERALLT , känns ju som ett bra byte om det nu är så?
Som jag skrev ovan så har jag varit igenom några olika cyklar för stig och grusväg.

Jag känner oftast inte något behov av att spontant kunna svänga in på en stig, eftersom jag oftast väljer grus framför stig mest pga väderleken. Jag hade ett tag tanken att detta skulle vara intressant men i praktiken händer det inte för mig.

Dock, grusväg känns för mig inte så skoj på en cykel med geo och däck anpassade för stig. Men skillnaden i hastighet är inte stor och träning får man ju. Med lättrullade däck blir skillnaden ännu mindre men så klart minskar kapaciteten i skogen.

Skaffa MTB
Jag funderade lite fram och tillbaka, på vad jag faktiskt vill, vad jag tycker mig sakna på min gravel osv..

Landade tillslut på en Laufey.
Kom fram till att som jag kör och vill köra är FS förmodligen bortkastat.

DanielS

Aktiv medlem
Skaffa MTB
Jag funderade lite fram och tillbaka, på vad jag faktiskt vill, vad jag tycker mig sakna på min gravel osv..

Landade tillslut på en Laufey.
Kom fram till att som jag kör och vill köra är FS förmodligen bortkastat.
Hoppas det blir bra! Jag hade en HT med liknande geo som jag iof körde med två olika hjulpar för stig och grusväg. Men den såldes till förmån för en FS mtb och en gravel.

Topp