Skall man anmäla bedrägeriförsök?

Atlas

Aktiv medlem
Jag blev ju av med min Brompton och tänkte skaffa en ny. Sätter in en köpannons på Blocket och blir uppringd av en kille i Linköping (säger han). Han ger ett för billigt pris så jag blir misstänksam men han säger att hans föräldrar kan köra ner den till Malmö för de bor där och han behöver pengar snabbt. Så ja, jag prövar väl och ser tänker jag...

Föräldrarna får förhinder och jag betalar givetvis inget utan att få cykel (och kvitto) men vi kommer överens om att jag betalar frakten "up front" så får han resten när jag får cykeln... låter igen som ett "för bra" upplägg. Men men, man vill ju... så jag frågar honom om han håller på att packa den nu och han bara: javisst. Ta en bild säger jag så ser jag paketet så kan du ta en bild när du lämnat in paketet sedan. Heller inget problem... det kommer en bild. Som jag bildgooglar... Bilden är från "livet utan bil"-bloggen.
Det är inte samma cykel som tidigare säger jag... och det saknas en extrasadel. Han säger: inga problem du får den med och han hade ingen bra bild först utan tog en från nätet... Jag ber honom lägga dit sadeln och ta en bild igen så det är rätt prylar.

Så hör jag inget mer av honom så klart. Har inte försökt nå honom igen eller berättat att jag vet att det var en luring. DVS jag har inte bränt hans telefonnummer eller mail eller BlocketID.

Det är ju ett solklart bedrägeriförsök men jag tänker att han kanske har lyckats några gånger och det kan hjälpa att fälla honom. För min egen del bryr jag mig inte. Lite vanliga försiktighetsprinciper gjorde ju att jag visste hur det var tidigt (egentligen från start) och jag tycker att man har viss skuld själv om man blir lurad. Lite som att köpa guld på en parkeringsplats eller kläder ur en biltrunk.

Skall jag anmäla till polisen?

(den som har en Brompton och skall sälja den vet lite om cykeln i fråga så klart... typ Modell och hur många växlar och vilket paket etc... Så jag visste direkt att det inte stämde, plus att det var för billigt med 3000. Dubbelt upp hade kanske kunnat stämma på billigaste modellen lite sliten och säljare i behov av pengar, men han sa att han hade köpt den själv och hade kvitto och jag vet ju vilka som är återförsäljare så det hade jag så klart kollat. Plus på Bromptons site där man kan regga sin egen.)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Klart du skall anmäla. Det är ju så att en anmälan gör ingen nytta men om alla han försöker blåsa anmäler så blir det till slut ett berg och det gör en del på brottsrubriceringen om det skett många gånger och under lång tid. Dessutom är detta säkert inte det enda ofog som personen ägnar sig åt.

fhloston

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Klart du skall anmäla. Det är ju så att en anmälan gör ingen nytta men om alla han försöker blåsa anmäler så blir det till slut ett berg och det gör en del på brottsrubriceringen om det skett många gånger och under lång tid. Dessutom är detta säkert inte det enda ofog som personen ägnar sig åt.

+1

dabac

Aktiv medlem
Anmäla småbrott är ju litegrann som att köpa en lott. Anmäler man inte vet man att inget händer. Anmäler man finns alltid en chans att nåt händer.

Så anmäl.

Anmäl! Jag åkte på ett nästan identiskt Blocketbedrägeri, polisanmälde och det visade sig att det ligger flera bedrägeriärenden på den killen.

Atlas

Aktiv medlem
Polisen var inte så intresserade men de kände till telefonnummret:
076 716 99 38
https://www.hitta.se/vem-ringde/0767169938

blocket användare: NN
EDIT:NN finns tydligen här nu och hälsar att hans identitet är kapad. Det är inte verifierat.

Efter otrevliga och grundlösa hot om polisanmälan tar jag bort angivningen av användarnamet på Blocket, det är ändå spärrat nu.

Givetvis anmäld till blocket nu och så satte jag en not på Hitta.se jag oxå.

Senast ändrad:

Oskar

Aktiv medlem
NickPick sa:
Den där P**** *******ren (namnet är så udda så jag antar att det är hans eget verkar inte rumsren.

Nej, han är säkert född på natten eller nått sånt.

MOD: Häng inte ut folk på forumet.

Senast redigerad av en moderator:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Verkar ju finnas en person med det namnet. Men vid bedrägeriförsök här på Happy så har ofta någon persons namn kapats och det har varit någon helt annan i verkligheten.

Konkret

Ny medlem
En ickefråga.
Klart man ska anmäla. Fler anmälningar. Fler som inte klaras upp som ger förhoppningsvis fler poliser som ser till att mindre bedrägerier begås.

Bruka allvar.

Atlas

Aktiv medlem
Ja, det är ju inget fall av allvarligt bedrägeriförsök. Tror inte IT stödet kan hantera sammanförandet av data på ett sådant sätt att en anmälan hade gett något. För det är ju ett brott även om affären inte gick i lås. Men det hade nog inte kunnat fälla någon i rätten...

Ja ja, jag gjorde min bit i alla fall.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Det hade ju kunnat vara så att det fanns ett pågående ärende gentemot personen, det var ju inget du visste innan du försökte anmäla. Så tycker nog att det var bra att du ringde hur som helst.

Lars.E

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Det hade ju kunnat vara så att det fanns ett pågående ärende gentemot personen, det var ju inget du visste innan du försökte anmäla. Så tycker nog att det var bra att du ringde hur som helst.

Eller så finns det ett pågående ärende med massor av genmomförda bedrägerier som utredarna redan håller på att drunkna i. Att då tillföra misslyckade bedrägeriförsök gör det bara mer tungrott.
Hoppas iallafall att någon lyckas stoppa bedragaren.

Konkret

Ny medlem
Atlas sa:
Ja, det är ju inget fall av allvarligt bedrägeriförsök. Tror inte IT stödet kan hantera sammanförandet av data på ett sådant sätt att en anmälan hade gett något. För det är ju ett brott även om affären inte gick i lås. Men det hade nog inte kunnat fälla någon i rätten...

Om det är ett brott måste väl ändå polisen ta upp anmälan?

ooms

Aktiv medlem
Konkret sa:
Atlas sa:

Är bedrägeriförsök ett brott? Eller måste bedrägeriet vara fullbordat för att det ska vara ett brott? Finns helt enkelt brottsrubriceringen försök/förberedelse till bedrägeri? Om inte, så kan ju det förklara varför polisen inte tog emot anmälan (dvs inget brott begånget iom att bedrägeriet inte fullbordades).

Konkret

Ny medlem
ooms sa:
Konkret sa:
Atlas sa:

Är bedrägeriförsök ett brott? Eller måste bedrägeriet vara fullbordat för att det ska vara ett brott? Finns helt enkelt brottsrubriceringen försök/förberedelse till bedrägeri? Om inte, så kan ju det förklara varför polisen inte tog emot anmälan (dvs inget brott begånget iom att bedrägeriet inte fullbordades).

Jag har ingen koll på rubricering men atlas skrev att det var ett brott han utsattes för.

Konkret

Ny medlem
Konkret sa:
ooms sa:
Konkret sa:
Atlas sa:

Jag har ingen koll på rubricering men atlas skrev att det var ett brott han utsattes för.

Saxat från Wikipedia

Försök till bedrägeri Redigera

Försök till bedrägeri är straffbart enligt 9 kap 11 § BrB.[15] Exempel på detta är nätfiske, skimning och utsändande av bluffakturor.

Försök till bedrägligt beteende kan resultera i böter eller fängelse i högst 6 månader

jonja

Aktiv medlem
Jag tror inte polisens webformulär för att anmäla brott stöder inmatning av icke fullbordade brott särskilt bra.

Atlas

Aktiv medlem
Jag gjorde det per telefon. Ni får väl klaga hos polisen. Jag har gjort mitt i frågan.

Tycker att deras "service" sög men blev inte förvånad. Man kan inte engagera sig i allt.

kais01

Aktiv medlem
hoppas du snart hittar din cykel atlas. det är bra säsong att köpa begagnad brompton i england närmare jul.

frakten är ca 55 gbp med dpd. men man kan ju åka dit
själv och hämta, passa på att möta säljaren på en trevlig pub.

köpesannonser av lite mer påkostade grejer är i min erfarenhet är som magneter för ohederligt folk.

Atlas

Aktiv medlem
kais01 sa:
hoppas du snart hittar din cykel atlas. det är bra säsong att köpa begagnad brompton i england närmare jul.

frakten är ca 55 gbp med dpd. men man kan ju åka dit
själv och hämta, passa på att möta säljaren på en trevlig pub.

köpesannonser av lite mer påkostade grejer är i min erfarenhet är som magneter för ohederligt folk.

Tack för tipset! Jag saknar den.

Sånt här gör mig förbannad! Försök till bedrägeri är brottsligt, polisen SKA ta emot din anmälan! De kan inte göra någon "snabbutredning" i telefon och vägra låta dig anmäla, utan SKA ta emot anmälan och SEDAN utreda och avgöra om det blir nedlagt eller ej.

Det här känns som ett klockrent sätt att fejka statistiken till polisens fördel, de vet att de inte kommer lägga några resurser på detta och att det kommer ge sämre statistik och väljer därför att försöka trolla bort anmälan.

Atlas, jag vill be dig att trots allt göra en anmälan, om inte annat så för att det ska finnas korrekt statistik.

PatrikNach

Ny medlem
Hej du jag är Patrik N************
De är tydligen någon som utger sig från att vara jag som säljer saker på Internet mycket beklagligt men det är inte jag så innan du ni hänger ut folk med namn mm så borde ni veta om det verkligen är denna personen. Detta ska givetvis anmälas

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Usch, hur länge har det pågått som du har vetat om det? Hur hittade du ditt namn här? Jag utgår ifrån att du har polisanmält, isf borde det inte vara några problem för polisen att lägga till Atlas info till din anmälan. Skicka honom numret på din polisanmälan.

Men gör en gemensam anmälan då så att säga, du Patrik anmäler en ID-kapning och har Atlas som "vittne". Det borde vara extremt angeläget för dig att få detta ordnat.

Atlas

Aktiv medlem
PatrikNach sa:
De är tydligen någon som utger sig från att vara jag som säljer saker på Internet mycket beklagligt men det är inte jag så innan du ni hänger ut folk med namn mm så borde ni veta om det verkligen är denna personen. Detta ska givetvis anmälas

Det r din användare på blocket som jag hänger ut. Vilket ju inte är fel i sig. Beklagar om du har din identitet på drift, det är för jävligt. Skriver ett förtydligande i inlägget.

Lycka till med jakten på skitstöveln.

Atlas

Aktiv medlem
Så kom hot om polisanmälan för förtal istället för kontaktförsök från namngiven person. Eventuell hjälp med att reda ut saken; jag hade ju kunnat hjälpa till med att verifiera skillnad på personen i fråga och den jag talade med; vilket var min mening, gick alltså i stå.

Well well, det är fredag. Go helg alla förutom cykeltjuvar och hälare.

Freddie L

Aktiv medlem
Det här luktar illa. Patrik Nach*** kommer in i tråden och gormar och hotar?

Den här tråden borde vara hans minsta problem, eftersom Atlas redan från början nämnde misstanken om kapat Blocket-konto. Alla som mot förmodan googlar hans namn (varför nu någon skulle göra det?) ser ju utan problem helheten.
Istället för att hota hade det rimliga varit att få Atlas hjälp att komma åt killen som kapat hans konto.

Jag tror vi har med ett pucko att göra. Det kan ju vara underhållande, det är ju ändå fredag. Antingen bedragare eller bara sjukt inkompetent.

Hade jag varit Atlas hade jag skrivit ut killens namn igen. Det hade jag gjort själv om jag kom ihåg vad det var.

Freddie L

Aktiv medlem
PatrikNach sa:
PatrikNach sa:
Hej jag har ingen aning men det är inte jag iaf och de finns bara en med mitt namn i hela Sverige.
Vis av erfarenhet från andra forum passar jag på att citera detta innan det försvinner.

Konkret

Ny medlem
Freddie L sa:
Det här luktar illa.NN kommer in i tråden och gormar och hotar?

Den här tråden borde vara hans minsta problem, eftersom Atlas redan från början nämnde misstanken om kapat Blocket-konto. Alla som mot förmodan googlar hans namn (varför nu någon skulle göra det?) ser ju utan problem helheten.
Istället för att hota hade det rimliga varit att få Atlas hjälp att komma åt killen som kapat hans konto.

Jag tror vi har med ett pucko att göra. Det kan ju vara underhållande, det är ju ändå fredag. Antingen bedragare eller bara sjukt inkompetent.

Hade jag varit Atlas hade jag skrivit ut killens namn igen. Det hade jag gjort själv om jag kom ihåg vad det var.

Fixat

Freddie L

Aktiv medlem
Konkret sa:
Freddie L sa:
Det här luktar illa. NN kommer in i tråden och gormar och hotar?

Fixat
Titta där ja!

PatrikNach

Ny medlem
Ursäkta mig jag kommer inte in och gormar och hotar för fem öre. Däremot accepterar jag inte att man går ut och hänger ut någon annan om man inte vet till hundra procent att det är den personen ganska logiskt tänkande och jag är med införstådd om att något har hänt. Detta är något jag kommer ta tag i och åtgärda. Om din identitet hade blivit kapad hade du accepterat att de sitter folk och skriver en massa saker om dig på nätet de gör man inte så enkelt är det.
De måste finnas gränser och jag läser tydligt vad som har hänt ovanför, när Atlas skriver och de räcker för mig för att bilda mig en uppfattning. Mvh P

Freddie L

Aktiv medlem
itisasitis sa:
Kanske bäst att låsa denna tråd...
Varför det?

Jag har stött på liknande trådar på forum för mycket dyrare kapitalvaror. Tydligen finns det en viss typ av människor som googlar sitt namn regelbundet.

De trådarna jag pratar om har slutat på två sätt:
1) Saken har retts ut, det är lätt om den kapade personen spelar boll. Alla referenser till hans namn har raderats ur tråden.
2) Det har inte retts ut pga att den ”kapade” personen inte har något intresse i det. Konstigt va? Då har det inte varit lika viktigt att rensa namn, till gagn för potentiella framtida offer.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer