Skavsår i ljumsken vägrar läka

User01

Ny medlem
Jag vet.. det låter skitdumt. Men jag har ett skavsår rätt under allt, mellan pung och lår. Längst ner på ljumsken så att säga.

Jag fick det efter en tur med dåligt inställd sadel och det vägrar läka. Skavsåret är ungefär 1cm2 stort, kanske lite mindre.

Här på happy borde det finnas några skavsårsdxperter, allra helst för sår i ljumsken.

Tips?

/G

Eamonn

Ny medlem
Någon antiseptisk salva på och gasbinda eller liknande över kanske. Alternativt sprit eller jodopax kombinerat med väldigt tajta fillingar =)

Har man krokarna förbi Finland rekommenderar jag en salva som heter Bacibact som är utmärkt mot allt möjligt typ sår eller brännskador.

Senast ändrad:

Atlas

Aktiv medlem
I första hand Bephanten, i andra hand svampsalva. Se till att huden får luft under läkningen. Det är med största sannolikhet varmt kontor/boxers/ tighta jeans och inte cyklingen som gör att det int läker.

JT

Ny medlem
Se till att hålla det rent och sätt på skavsårsplatta/Compeed när du cyklar. Då kan du cykla utan att riva upp det varje gång. Enda nackdelen är att det är inte så där jätteangenämt att rycka loss skavsårsplattan i duschen efter cykelrundorna.

Eamonn

Ny medlem
Därför tycker jag det är det bättre med infettning och lindning så länge man inte ska göra saker som påfrestar så mycket att man behöver limmet i plåsterna men man kan ju i gengäld ta det lugnt ett par dagar.

fphotography

Aktiv medlem
Compeed är överlägset tycker jag. De är gjorda så att de ska sitta tills de ramlar av, så man slipper det jobbiga med rycka loss dom.

Har sett att det finns nått liknande på sprayburk men det är nog overkill...

/Freddo

sfinkter

Ny medlem
Infektion kan vara en orsak till att det inte läker men troligtvis inte i det här fallet. Vätskar/varar det och luktar illa? Om inte kommer inte bakteriedödande salva att hjälpa (kanske inte annars heller, ytterst lokal verkan). Kanske är det djupare än du tror? Isåfall läker det underifrån och det tar längre tid.

Skölj med tvål och vatten. Håll det torrt. Skydda med compeed motsvarande när du cyklar.

sfinkter

Ny medlem
Infektion kan vara en orsak till att det inte läker men troligtvis inte i det här fallet. Vätskar/varar det och luktar illa? Om inte kommer inte bakteriedödande salva att hjälpa (kanske inte annars heller, ytterst lokal verkan). Kanske är det djupare än du tror? Isåfall läker det underifrån och det tar längre tid.

Skölj med tvål och vatten. Håll det torrt. Skydda med compeed motsvarande när du cyklar.

User01

Ny medlem
Ja, vi har ju en 6-veckors bäbis här hemma så Bempathen och Inotyol har jag faktiskt :P Just nu har jag provat med att bara sprita några gånger under dagen. Det är inte svamp. Men som jag har förstått det så är fettsalvorna och hydrokortison mer för irritation, eksem m.m. Inte ytliga sår alltså.

Denna gång tänker jag prova sprit och compeed. Funkar inte det så provar jag något annat nästa gång, det lär ju hända.

Hittills så har det faktiskt upplevts som mycket mildrande med sprit. Nu rör jag mig obehindrat. Dessutom kör jag freeballs under nätterna.

Är ni säkra på att ni vill ha en bild verkligen? :S

/G

Selast

Ny medlem
Vad du än gör, gå INTE till en läkare och få ett besked baserat i kompetens! Fråga random människor på ett cykelforum... Här finns expertkunskapen som 8 års läkarutbildning aldrig kan ge... OBS ironi OBS OBS OBS

mzi

Aktiv medlem
Ja! Gå till en läkare och kolla upp ett skavsår!! De har säkert inget bättre för sig så här i semestertider än titta till insektsbett och blesyrer!

jofahjalm

Aktiv medlem
Vanliga sår läker inte. Det är helt normalt. Eller?
618px-Trollface_HD.png

Wolde

Aktiv medlem
Glöm sån där fjollsprit som alsolsprit. Rejäla doningar som salubrin eller jodsprit funkar bättre. Ju mer det svider desto bättre

User01

Ny medlem
Men vad är ni för kärringar? Jag frågar inte efter ett läkarutlåtande. Ett skavsår i ljumsken efter en cykeltur borde vara rätt normalt i dessa sammanhang. Jag söker efter några simpla huskurer som kanske skyndar på processen lite. Det är ju inte ett perfekt ställe att få ett skavsår på med tanke på värmen och den höga luftfuktigheten som sommaren bjuder på.

Såret läker, det gjorde det förra gången. Men nu är jag så hungrig på att cykla så att jag vill att det ska läka nyss. Tipsen om skavsårsplåster och sprit verkar faktiskt funka, så tråden är en framgång för mig.

Trolla gärna någon annan tråd, men helst något annat forum.

/G

User01

Ny medlem
Ja, just ja.. skavsåret berodde på en felinställd sadel. Problemet är nu löst, varpå skavsårsplåstret fungerar prima.

/G

Nicathu

Aktiv medlem
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett annat tips kan ju vara att skaffa bättre
> byxor och raka kiwin om det inte är gjort...
>
> /Freddo

Tack för den, här sitter jag och äter gott framför TV'n med datorn i knät och helt plötsligt måste jag göra rent datorn då det är tuggad mat på skärmen;-)

User01

Ny medlem
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Om såret nu läker istället för att det vägrar
> läka så hade du egentligen inte problem till att
> börja med?

Men jag fick ju tipsen här ifrån som gjorde att det skedde en vändning? Och varför måste jag hävda mig i min egen tråd? Tror ni att jag trollar så tror ni fel.

Rakad kiwi ett nytt sätt att säga det på.. hehe

/G

Stuvstaix

Ny medlem
Jag brukar (dvs varannat år) först rengöra sen behandla med en mix av xylocaingel, lite antibiotikasalva, hydrokortison samt lite bakteriedödande salva. Smör tunt. Låt sjunka in. Sen på med Assos Skin Repair Gel.

Köp en chamois crème, vettiga cykelbrallor och bit ihop.

rularn

Aktiv medlem
Här har du orsaken:

Annars tycker jag aloe vera är rätt gött i liknande fall.

Se till att tvätta och lufta, dra på lite aloe vera och gå runt i kallingar för att få bättre luftning så kommer det nog gå bra.

Köp & Sälj

Topp