Skev kassett på ny cykel

Skev kassett på ny cykel
Hej!

Märkte nu när jag smörjde kedjan på nya cykeln från XXL (endast cyklat ca 10 mil) att kassetten bak är skev.
Testade på sambons cykel då vi köpte 2 st likadana, men hennes är rak.

Är det ok? Eller bör jag åka tillbaka?

Skev kassett på ny cykel
Kan funka, men jag skulle inte vilja ha det så på en ny cykel. Skicka filmen till XXl så kanske de skickar en ny som du kan ha som reserv

Skev kassett på ny cykel
Håller med om att så där ska det absolut inte se ut! Skicka filmen till kundtjänst.

Misstänker fraktskada på väg till XXL, och osäker om det verkligen är kassetten bara eller om t.ex. bodyn är skev.

Skev kassett på ny cykel
Fick googla på body för att se vad det va :)
Om jag kollat på bodyn på min cykel så det den ut att sitta rakt medans kasetten sitter snett på den. Dvs jag ser mer av bodyn vid ett visst läge, sen ser jag mindre När man snurrar kedjan.

Skev kassett på ny cykel
Fick googla på body för att se vad det va :)
Om jag kollat på bodyn på min cykel så det den ut att sitta rakt medans kasetten sitter snett på den. Dvs jag ser mer av bodyn vid ett visst läge, sen ser jag mindre När man snurrar kedjan.

Om du tar av hjulet från cykeln och ruckar på kasetten, känner du glapp på något håll?

Skev kassett på ny cykel
Jag åkte in idag å fick svaret efter att de kollat en stund å även kollat nån annan cykel i butiken att det ska vara så.
Jag gav mig inte å frågade om jag kunde åka till någon annan verkstad å visar det sig att det är fel kunde skicka fakturan till xxl.
Då fick jag svaret att de skulle kolla vidare i morgon då det kommer en mer kunnig person.

får se vad jag får för svar i morrn.....

Skev kassett på ny cykel
Lustig åtgärd att faktiskt kolla en annan cykel! Tyckte dom då att den var skev, och ville se om det inte skulle vara så genom att kolla en annan också? Klåpare var ordet..

Det där kan ju bero på en så enkel sak som att kassetten inte är åtdragen, eller så är bodyn eller kassetten skev. Om den sitter löst bör du kunna känna det genom att rucka på kassettens största drev in och ut från ekrarna och se om den rör sig i förhållande till dem. Oavsett vilket kommer du ju garanterat få en lösning på problemet så fort en cykelkunnig person sett cykeln.

Skev kassett på ny cykel
Nu ringde de igen å säger att deras andra cyklar är likadana och även någon annan butik han ringde till.
han säger dock fortfarande att det inte är något fel. Men jag kan lämna tillbaka cykeln om jag vill.

Skev kassett på ny cykel
Beroende på om bodyn är för 10 eller 11 delat kanske det saknas en bricka.

Det här är en bra fråga.
Finns det utrymme (ungefår 1 mm) mellan kassett och flänsen på sidan mot ekrarna? Då kan det saknas en bricka. Den kostar nästan ingenting och är enkelt att montera.

Skev kassett på ny cykel
Ta en av de andra cyklarna istället, efter egen kontroll av hur kassetten beter sig. Någon annan får ju den dåliga kassetten då förvisso..

Skev kassett på ny cykel
Nu ringde de igen å säger att deras andra cyklar är likadana och även någon annan butik han ringde till.
han säger dock fortfarande att det inte är något fel. Men jag kan lämna tillbaka cykeln om jag vill.

Förlåt mig men det låter som en dålig norgehistoria, den cykelkunnige ringer runt till andra butiker och konstaterar att allt de har i lager är skit, sen försöker man sälja storyn och att det är så här det är, cyklar är skit numera.

Handla cykel någon annan stans, sluta att föda dessa usla butiker.

Skev kassett på ny cykel
Hade lämnat tillbaka den, köper inte storyn att det ska vara så. Dom försöker väl göra det enkelt för sig och sedan dra till med att du får lämna tillbaka den om du vill

Skev kassett på ny cykel
Det är inte lagret i bodyn som är dåligt? Men det bör ju ha kollats om inte annat.
Sådär skevt ska det inte gå. Märkligt att dom säger att allt är i sin ordning.

Skev kassett på ny cykel
Enormt oseriöst. Tyvärr inte helt ovanligt på XXL. Jag hade lämnat tillbaka eller tagit en annan cykel.
Argumentet att man får bättre service när man handlar i butik faller allt mer.

Skev kassett på ny cykel
Mycket tramsande här. Funkar det eller inte är den viktiga frågan. Det där är inte alls ovanligt och påverkar normalt sett inte funktionen det minsta.

Fungerar det som det ska? Bra, kör vidare och glöm det där.
Fungerar det inte som det ska? Klaga.

Skev kassett på ny cykel
Fick svar nu att det ska vara så. Han hade skruvat cyklar i flera år å även 40 000 kronors cyklar är så.

Testade på sambons cykel då vi köpte 2 st likadana, men hennes är rak.

Om ni inte köpt två 50 000-kronorscyklar borde ju inte din sambos vara rak och riktig? Det är en ny cykel, du ska inte behöva felsöka det där. Om du gillar cykeln, byt mot en annan likadan i butik som du inspekterar innan du rullar hem.

Skev kassett på ny cykel
Tjena!

På en LVG med liten tight kassett så spelar ju en halvskev kassett mindre roll. Men med pizzadrev är det ju absolut inte bra.

Skev kassett på ny cykel
Men med pizzadrev är det ju absolut inte bra.
Mitt pizzadrev wobblar ungefär som i videon på en av hojarna, har gjort så sedan ny, och lite mindre på andra hojen. Båda växlar helt klockrent. Det är inget reellt problem..

Men jag kan väl hålla med om att ens inre pedant vill att det ska se spikrakt ut.

Skev kassett på ny cykel
Jag åkte in idag å kollade på de 2 andra de hade i lager, å de va precis likadana. Pratade med killen på verkstan å jag beslutade att behålla cykeln.
Har inga problem med växlingar osv. Är nöjd med cykeln annars.

Tack för allas hjälp ?

Skev kassett på ny cykel
gällde det även vingligheten på tänderna för andraväxeln? ser besvärligt ut, men kan också möjligen vara meningen.

största drevet är förmodligen misshandlat någonstans, och kan säkert böjas rak igen. men andradrevet ser corny ut.

bodyn tycks ok eftersom de fem minsta dreven inte wobblar.

Skev kassett på ny cykel
Jag skulle också gissa att gissa att hela bodyn vobblar, har haft så på ett billigt nav för länge sedan. Som någon skrev ovan, inget som påverkade funktionen för mig då.

Skev kassett på ny cykel
Ja, dreven i kassetten är det då inget fel på. Avståendet mellan två valfria drev ser ut att vara konstant hela varvet runt. Det är bodyn som vobblar. Kanske att kassetten sitter dåligt monterad på bodyn som någon förslog.

Hjälpte polaren med hans gamla skrotcykel i måndags med liknande symptom, då var det axeln som håller ihop både nav och body som skruvat upp sina konor. Har TS ett liknande nav kan det räcka att justera in lagerspänningen. Det kommer i så fall inte bara lösa vobblandet utan också förlänga livet på lagren i navet.

Skev kassett på ny cykel
Alla cyklar med billigare nav jag har ägt har vindat mer eller mindre.
Men har funkat utan bekymmer.
Bytte till ett Dt-Swiss 350 nav och det är spikrakt.

Tillbaka
Topp