Skeva bromsskivor, går de att rikta så de blir raka?

Beror på hur skeva de ær- men brukar funka med bara fingrarna eller ev førsiktigt med tång.

/T

I princip skulle jag vilja säga att allting går att göra,vissa saker är dock inte värda att lägga ner tid på tex att rikta skeva broms skivor.Dessutom är ju broms skivor näst intill gratis.Skulle du lyckas rikta dina skivor så att de nästan är bra så måste du nog planslipa dem ejter riktningen.bromsskivor är ju ganska tunna som de är från början så de skulle nog slå sig ganska omgående igen.

Beror oftas på utformingen av själva skivan. En lättviktisskiva av modell "ståltråd" är i princip omöjlig att få rak, medans t.ex en gammal fin 200mm Magura Gustaf M med lätthet riktas med en skiftnyckel.

Skivorna i fråga är ett par 180 mm eller om det var 185 mm som satt original på min Trek EX7 2011... Sedan byttes dessa ut i samband med byte till Avid Elixir 5 (skitbromsar) och dessa skivor är 160 mm. De senaste har rullat typ 10 mil sedan ny och är redan skeva..Surt.

Bänd på bara. Om alternativet är att köpa nya skadar det inte att prova. Risken att du har sönder något annat är inte direkt stor.

Jag värmde upp ett par gamla skivor med brännare och ställde mig sedan med hammare och städ. Det verkade som en bra idé just då, men det var en väldigt dålig idé, skivan blev vind åt flera håll istället för ett.

Brukar fungera utmärkt att rikta skivor, men skippa tången och använd skiftnyckel istället.

Jag har riktat flera skivor med hjälp av en liten skiftnyckel. Bara att böja lite vid en eker, testa och upprepa tills det blir rakt. Fungerade kanon!

Halloj!

Jag rikta mina transportmisshandlade Avid 7 skivor förra veckan. Bocka bara med händerna, monterade på hojen samt papper i mellan får att inte fetta ner skivorna. Blev helt okej.

Jag brukar också böja mina skivor raka med skiftnyckel. Det kan vara lite tålamodskrävande, men blir oftast bra till slut. Är numer ägare till ett skivbockningsverktyg, dvs. en fast nyckel med tunt gap. Kanske bland de mer omotiverade verktygsinköpen man kan göra, och jag har inte behövt använda det än, men vafan...

Tillbaka
Topp