Skevt Bakhjul efter Vurpa byta fälg eller hela däcket?

123456789

Aktiv medlem
Tryckde på fel knapp.....xxls reparatörer skulle inte jag fråga ....Och en liknande fälg kostar runt 300.

kais01

Aktiv medlem
Har frågat på xxl:s cykelreperationsavdelning och på cykelklubben jag är med i och ingen har trott att det skulle gå att rikta upp. Visst det kostar en tusenlapp + lite verktyg för ett nytt hjul men annars får jag lägga hälften på något som kanske inte ens blir bra.
”gå”...?

du skulle nog behöva ett bättre kontaktnät:)

om någon som kallar sig cykelmekaniker inte kan fixa det där på en timme eller så kan det vara ett bra skäl att leta vidare?

NLC

Aktiv medlem
Det är ju inte jätteroligt med specialverktyg. Förstår vad shimano tjänar pengar på. En BBT-9 från parktool eller vevlagervertyg på 16 hakar och 44 mm ytterdiameter funkar. Där är dock spår på insidan av låsringen också.
Shimano tjänar gissningsvis betydligt mer pengar på att tillverka och sälja slitdelar som kedjor, kassetter och drev än verktyg. Kassettavdrageren behöver du för eller senare ändå.

För att rikta fälgen behöver du inte ta av någonting och köper du nytt hjul kan du välja ett med 6 bultsfäste för skivan (så behöver du bara flytta kassetten och slipper det extra specialverktyget). Givet att du har T25-bits/mejsel hemma förstås.

tobnyb

Medlem
Shimano tjänar gissningsvis betydligt mer pengar på att tillverka och sälja slitdelar som kedjor, kassetter och drev än verktyg. Kassettavdrageren behöver du för eller senare ändå.

För att rikta fälgen behöver du inte ta av någonting och köper du nytt hjul kan du välja ett med 6 bultsfäste för skivan (så behöver du bara flytta kassetten och slipper det extra specialverktyget). Givet att du har T25-bits/mejsel hemma förstås.
Om jag väljer ett nytt hjul med 6 bultsfäste då behöver jag en ny bromskiva eftersom den gamla är för centerlock. Sitter 6bults fäste på samma ställe som centerlockskivan så att bromsklossarna passar?

NLC

Aktiv medlem
Om jag väljer ett nytt hjul med 6 bultsfäste då behöver jag en ny bromskiva eftersom den gamla är för centerlock. Sitter 6bults fäste på samma ställe som centerlockskivan så att bromsklossarna passar?
Ja.

I den meningen att måtten är standardiserade så att skivbromsade hjul ska vara kompatibla med skivbromsade ramar (med samma axeltyp), men du kan komma att behöva flytta oket lite i sidled när du byter hjul (oavsett om båda har IS eller CL eller från CL till IS och tvärtom).

tobnyb

Medlem
Ja det passar men 24 ekrar låter lite glest. Skulle hellre satsat på 32-ekrat hjul. Ventilhålet på MT500 är för Presta-ventil alltså 6,5 mm. Står nedanför:

Har du något förslag på ett 29 ekrat hjul för centerlock, shimanonab och 29 tum? Letar febrilt men du verkar behöva utomlans för att hitta detta.

tobnyb

Medlem
Jag länkade på förra sidan igår kl. 11:11 i inlägg nr 34 åt dig.

Bikester som du länkade skickar också sina beställningar från Tyskland, det är bara att sidan råkar ha svensk text och svensk kundservice.

Om det länkade hjulet i inlägg 34 är för dyrt så finns även t.ex. nedanstående exempel:

Hjulet i inlägg 34 är inte för 8 delad kassett som jag har. Jag kan säkert beställa ett av ovanstående. Känner mig dock osäker på axelbredden fortfarande även om det är 135mm mellan fästena. Som jag förstår det är det axelns längd man mäter.För att få reda på den måste jag första ta av kassetten och mäta bredd och längd på denna.

johfo

Medlem
Hjulet i inlägg 34 är inte för 8 delad kassett som jag har. Jag kan säkert beställa ett av ovanstående. Känner mig dock osäker på axelbredden fortfarande även om det är 135mm mellan fästena. Som jag förstår det är det axelns längd man mäter.För att få reda på den måste jag första ta av kassetten och mäta bredd och längd på denna.
Hjulet i inlägg 34 är för "Freehub Compatibility: 9-/10-speed Shimano/SRAM; 11-speed Shimano MTB, 11-speed SRAM NX (PG-1130) "
Det är den "vanliga" hubben. Passar det för 9-delat shimano och sram så passar det även 8-delat, för de har samma fäste och samma bredd. Dock sitter 8-delat snart bara på det i absoluta lågprissegmentet, så det skrivs nog inte alltid ut längre, utan man skriver 9/10 då istället.
(10-delad kassett är aningen smalare och då lägger man i en 1.6 mm spacer. (SRAM NX har samma bredd i fästet, men går in längre över ekrarna om jag inte missminner mig).)
Hur som helst så passar det hjulet även med 8-delad kassett.

NLC

Aktiv medlem
Som ovan påpekats - har (bak)hjulet en HG-body funkar den med alla Shimano/SRAM-kompatibla 8/9/10-kassetter samt Shimanos 11-delade för MTB och SRAMs 11-delade MTB-kassetter som inte är för xD. Och det är innermåttet mellan gaffeländarna du ska mäta (och som bör vara 135 mm på din ram)

tobnyb

Medlem
Blev till slut detta hjulet WTB - Deore XT FH-M8000 som jag köpte. Fick bort kassetten mha denna kassettavdragare och kedjepiska från biltema. Till bromskivan (centerlock) använde jag en låsring. Låsringen var nog egentligen overkill då du som någon påpekat ovan säkerligen kan använda en polygrip för ändamålet. Köpte den dock försonen har samma låsring.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer