Skillnad CX/racer ... men känsla inte så mkt teknik

Lorita

Medlem
Jag har en CX idag, använder den till träning och pendling året om. Ibland på grusväg men även en hel del på asfalt iom att den går som vinter och pendlarcykel. Tanken var att köpa en uppsättning fälgar till i vår och sätta landsvägsdäck på för att använda den på fler sätt MEN nu har jag börjat tveka och fundera på om jag inte ska köpa en racer istället ...

Nu till min fråga! Jag vet ju på pappret vad det är för skillnad på de olika cykelmodellerna men jag vill veta era åsikter om känslan!?

En CX är tyngre och konstruerad med högre Vevparti kortare hjulbas men flackare gaffelvinkel och man sitter högre med sämre Aero men bättre kontroll.
Skivbromsar idag verkar standard på båda.

Kör du fort och snittar <30 kommer Aero landsväghoj vara fördel.
Så svaret på frågan prova så märker du skillnaden.

En modernare räser som kan ta 32mm däck känns mer som ett alternativ till din nuvarande CX.

Det är ju något speciellt med räser att allt på ramen sitter tajt och en maskin som är gjord att inte vara praktisk, bara snabb.

Tack för svar! Jag har letat efter cykel att prova (när vi lämnat den jävla vintern), problemet är att det verkar vara närmast omöjligt om man är 163 cm kort ...

Det är ungefär lika stor skillnad på en racer som det är på en cx så utan att veta exakt vilken av vilken så går det inte att säga något om något, utan att det blir en tämligen irrelevant generalisering. Som att en aero racer är mer aero än en oaero cx. Likväl som att en mera aero cx med aero hjul är mer aero en en oaero racer med dito hjul. Samt att 28 mm lvgdäck alltid är snabbare än motsvarande 23 mm och att 35 mm däck ger mer komfort än 25 mm på samma cykel, att fälgbromsar är omodernt fel på >99% alla cyklar (men billigare, av en anledning) etc.

För övrigt så gillar jag också snittar, jättegott. Men >30 så är det inte gott längre, föredrar <30 vid varje givet tillfälle.

Senast ändrad:
Killarna på GCN har funderat en hel del på detta men som sagt, det beror mycket på vilken CX och vilken racer. Jag hade tidigare en Trek Boone Med Cantilevebromsar, som jag tyvärr sålde när man absolut var tvungen att byta till skivbromsar... den cykeln var väldigt lik en racer, lätt, sprättig, och med relativt racig sittställning. Man satt lite högre, mer ”ovanpå” men den funkade klart bra på landsväg oxå. Youtube nedan kanske kan ge lite mer info:

Lorita sa:
Jag har en CX idag, använder den till träning och pendling året om. Ibland på grusväg men även en hel del på asfalt iom att den går som vinter och pendlarcykel. Tanken var att köpa en uppsättning fälgar till i vår och sätta landsvägsdäck på för att använda den på fler sätt MEN nu har jag börjat tveka och fundera på om jag inte ska köpa en racer istället ...

Nu till min fråga! Jag vet ju på pappret vad det är för skillnad på de olika cykelmodellerna men jag vill veta era åsikter om känslan!?

Den största skillnaden jag märkt är kurvtagning. I klunga med racer så hänger jag med bättre i skarpa kurvor, cx-cykeln är svårare att svänga skarpt med i hög hastighet. Det kan vara 1-2km/h skillnad i snitthastighet också, eftersom racercykeln är mer aero, men detta är lite svårt att mäta.

bellasoda sa:
Lorita sa:

Den största skillnaden jag märkt är kurvtagning. I klunga med racer så hänger jag med bättre i skarpa kurvor, cx-cykeln är svårare att svänga skarpt med i hög hastighet. Det kan vara 1-2km/h skillnad i snitthastighet också, eftersom racercykeln är mer aero, men detta är lite svårt att mäta.

När du väl låst upp tekniken att du ska trycka på styret istället för att bara svänga så kan du svänga i princip lika hårt oavsett cykel. Man svänger inte genom att luta cykeln. Ska du vänster så trycker du på vänster sida av styret så att framhjulet styr lätt åt höger och sedan justerar du vinkeln genom att trycka mer eller mindre.

Mina GP4ks 25mm har halva sidoväggen som slitbana och halva loggan är bortskrapad av att jag svängt.

Beror på. Det kan vara väldigt stor skillnad mellan två räsrar eller två cx och väldigt liten skillnad mellan en räser och en cx.

konscious sa:
Wattmätare på båda och mäta så ser man vad man vinner!?

Vad kan man vinna? ? Det brukar ju vara ganska snarlik sittposition, kan man förvänta sig någon skillnad? För övrigt så har jag själv en cx och en racer, båda med wattmätare...

bellasoda sa:
konscious sa:
Wattmätare på båda och mäta så ser man vad man vinner!?

Vad kan man vinna? ? Det brukar ju vara ganska snarlik sittposition, kan man förvänta sig någon skillnad? För övrigt så har jag själv en cx och en racer, båda med wattmätare...

haha jag det är en fråga men jag såg i länken
att med likvärdiga däck så var skillnaden inte speciellt stor, det var endast uppför det märktes.
Även om det vetenskapliga värdet var obefintligt, men det spelar väl inte någon större roll.
Med en CX får man 3 cyklar i en så den hade jag gått på.

Geometriskt finns skillnader som gör CX mer stabil rakt fram men även nackdelar..
När jag provade vart det självklart med en CX bara för att jag kunde ha samma wattmätare på alla 3 cyklar och som sagt skillnaden var i min värd inte större än att jag kan sätta på andra däck enligt ovan för att köra 80/20-asfalt/gravel.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-03-22 kl. 07.20.08.png
    Skärmavbild 2018-03-22 kl. 07.20.08.png
    124.8 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Fast en trimmad Volvo 240 kan ju gå lika fort som en Ferrari. Men upplevelsen/känslan är helt annorlunda.

Även om jag kan cykla (nästan) lika fort på min cx så är känslan att cykla fort på min lvg mycket "roligare/spänstigare". Jag märker av att min cx är "högre" än lvg. Styret hamnar högre, vevpartiet hamnar högre, sadeln hamnar högre.

MEN detta är bara mina åsikter! Med en annan cx är kanske skillnaderna mindre.

Tack för alla kloka svar. Är det någon som har tips eller idé på någon cykelhandlare i Stockholm som skulle kunna ha en mindre racer att prova/låna/hyra? De jag har pratat med har endast från M/54

desmo sa:
Fast en trimmad Volvo 240 kan ju gå lika fort som en Ferrari. Men upplevelsen/känslan är helt annorlunda.

Även om jag kan cykla (nästan) lika fort på min cx så är känslan att cykla fort på min lvg mycket "roligare/spänstigare". Jag märker av att min cx är "högre" än lvg. Styret hamnar högre, vevpartiet hamnar högre, sadeln hamnar högre.

MEN detta är bara mina åsikter! Med en annan cx är kanske skillnaderna mindre.

Det är precis så jag upplever det också! Jag har ju iofs medvetet placerat styret högre på min cx för mer kontroll och lägre på min racer för bättre aerodynamik. Sen att jag jag betalade ungefär lika mycket för cyklarna och min cx väger 10,5kg och racern 7kg gör ju en del skillnad för känslan också, även om medelhastigheten är relativt opåverkad av vikten för mig.

Lorita sa:
...Är det någon som har tips eller idé på någon cykelhandlare i Stockholm som skulle kunna ha en mindre racer att prova/låna/hyra? De jag har pratat med har endast från M/54
SiggeCykel hade flera 50/52 cm:ers hojar med bra rabatt sist jag var där (deras hemsida suger dock, så det är bättre att åka dit).

Lorita sa:
Tack för alla kloka svar. Är det någon som har tips eller idé på någon cykelhandlare i Stockholm som skulle kunna ha en mindre racer att prova/låna/hyra? De jag har pratat med har endast från M/54

Prova att ringa Mathias på Hjelmgrens, han är i o f s en liten handlare men brukar ha olika storlekar hemma så att de kan provas. Han säljer Cervélo, Focus och Basso när det gäller racer.

Tillbaka
Topp