Skillnad i sittposition på en CX strl M med 172,5 mm vevarmslängd vs 175 mm?

Bele

Aktiv medlem
Hur stor skillnad gör en ökning från 172,5 mm till 175 mm?

Bakgrund: Jag har en CX som jag trivs bra med och har gjort en bike fit med. Den såldes ursprungligen med 175 mm vevarmar, men jag fick LBS att byta ut dessa mot 172,5 mm då de flesta CX i storlek M har den vevarmslängden och det är den jag har på min racer. Nu funderar jag på att köpa en begagnad likadan CX som jag redan har, men de har 175 mm vevarmar. Hur stor blir skillnaden? Behöver jag inte bry mig eller bör jag byta vevparti? Min erfarenhet är att redan ett par mm "fel" i sittposition kan göra skillnad.

Berk

Aktiv medlem
Nu är jag inte längre säkert på det. Jag ställer sadelhöjden på min rejsercykel med en noggrannhet nagonstans mellan 1 och 2 mm, men gör det på känslan utan att mätta. Har aldrig bytt vevarmalängden. Optimala sadelhöjden kommer att vara mellan 0 och 2.5 mm lägre.

Men kanske är svaret du är ut efter: man kommer inte att känna 1.5% skillnad i vevarmslängd.

fyrbåk

Medlem
Nej, det skiljer sig hela 2.5 mm! Du måste ställa in sadelhöjden 2.5 mm lägre.
Njae, det är faktiskt 2,5 mm i övre läget och 2,5 mm i nedre, totalt 5 mm som skiljer. Eftersom det är lika mycket i båda ändarna så ska sadelhöjden (som mäts från axelcentrum) vara densamma.

jonas-ni

Aktiv medlem
Men kanske är svaret du är ut efter: man kommer inte att känna 1.5% skillnad i vevarmslängd.
Jag har omedvetet testat det och mitt svar är att det kanske beror på.

När jag var nybörjare på mer ordentlig landsvägscykel började jag ganska tidigt tycka att mitt vevparti och vevar var lite 'sladdriga'. Något riktigt billigt fsa byttes mot Shimano 105. Det kändes genast mer 'naturligt' att trampa. Det hade inte känts fel med de gamla vevpartiet men det nya kändes oväntat mycket bättre. Jag tyckte att det var märkligt. Det visade sig att jag bytt vevarmslängd från 170 mm till 172,5 mm.

Numera händer det att jag växlar mellan 172,5 mm och 175 mm utan att det gör så stor skillnad i känsla.

sdx

Aktiv medlem
Hur stor skillnad gör en ökning från 172,5 mm till 175 mm?

Bakgrund: Jag har en CX som jag trivs bra med och har gjort en bike fit med. Den såldes ursprungligen med 175 mm vevarmar, men jag fick LBS att byta ut dessa mot 172,5 mm då de flesta CX i storlek M har den vevarmslängden och det är den jag har på min racer. Nu funderar jag på att köpa en begagnad likadan CX som jag redan har, men de har 175 mm vevarmar. Hur stor blir skillnaden? Behöver jag inte bry mig eller bör jag byta vevparti? Min erfarenhet är att redan ett par mm "fel" i sittposition kan göra skillnad.
Det är både din längd och ben längd som avgör längden på vevarmarna.

aki

Aktiv medlem
Vad har du för kropps- och benlängd (grenmått)?

n3wton

Aktiv medlem
Njae, det är faktiskt 2,5 mm i övre läget och 2,5 mm i nedre, totalt 5 mm som skiljer. Eftersom det är lika mycket i båda ändarna så ska sadelhöjden (som mäts från axelcentrum) vara densamma.
I övre läget får man böja på höften och knät mer med längre vevar, men i nedre läget når man ju inte ner till pedalen på samma vis längre. Mao måste väl således sadeln nedåt 2,5 mm givet allt annat oförändrat, och effekten blir att man rör mer på hela benet och sitter lite lägre.

Bra eller dåligt vet jag inte, men har nyligen skaffat en cykel som känns lite märklig att cykla på, och misstänker att det beror på långa vevar. Måste mäta vid tillfälle och fundera på vilken effekt det egentligen har.

Murdock

Aktiv medlem
Denna kille sammanfattade just några undersökningar gällande just detta:

Jag har 175mm på pendlaren, 170mm på fincykeln och märker inte mkt skillnad. Tycker att fördelarna med minskade pedalinslag och speciellt ev tåöverlapp kan vara värt att gå ner i längd för.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer