Skillnad mellan märkeshjul och kineshjul

Houdini

Ny medlem
Vad skiljer t.ex. Zipp Firecrest 404 och kines-kolfiberhjul med lika mycket profil?

Vikt? Hållbarhet? Aerodynamik? Hur stor skillnad gör Aero-ekrar?

Någon som vet eller var det gjorts tester? :)

DRQ96

Medlem
Quality Assurance

Quality Control

Bra design med verifikation att man uppfyller kravspecifikation samt efterföljande kvalitetskontroll att färdig produkt motsvarar förväntningar

DRQ96

Medlem
Det finns bra kina hjul och det finns riktigt skräp.

Det dåliga är att man inte vet vad man får om man inte känner till alla detaljer. Företagen som säljer har väldigt lite att förlora på undermåliga produkter..

För de kända märkena så är varumärket värt så pass mycket att de (oftast) inte vågar släppa dåliga/osäkra produkter.

Bama

Medlem
Hållbarheten är en viktig sak för mig så därför blir det aldrig mer kinahjul.

Visst kan även zipp gå sönder. 2011 köpte jag gamla zipp 404 på rea. Hittade en spricka i framhjulet efter en vecka. Gick tillbaka till butiken och fick nya 404 firecrest efter tre dagar. De använde jag sedan på så gott som hela tiden på träning och tävling fram till för tre månader sedan då jag kraschade i 50 km/h. De behöver bara riktas men det var nog dags att köpa nya hjul .

I längden blir det billigare att köpa kvalitet.

Houdini

Ny medlem
OK, låter som det är hållbarheten man är ute efter :)

Annars har jag funderat på aerodynamik då bland annat Zipp brukar berätta att de testat hur mycket som helst i vindtunnel. Borde det inte vara lite skillnad där också då? Mellan ett bra och ett dåligt märke i alla fall?

IngvarW

Aktiv medlem
Vet inte om mitt enda köp av kinahjul visar någon direkt trend men högprofilhjulen i kolfiber för kanttrådsdäck hade för taskigt gods så när man pumpade upp däcken/hjulen böjde sig sidan vid kanttråden så att bromsen tog i på några ställen. Med andra ord, noll kvalitetskontroll. Fast det var för några år sedan så kanske de gör grejer bättre nu.

bllx

Aktiv medlem
IngvarW sa:
Vet inte om mitt enda köp av kinahjul visar någon direkt trend men högprofilhjulen i kolfiber för kanttrådsdäck hade för taskigt gods så när man pumpade upp däcken/hjulen böjde sig sidan vid kanttråden så att bromsen tog i på några ställen. Med andra ord, noll kvalitetskontroll. Fast det var för några år sedan så kanske de gör grejer bättre nu.

Generellt är det väl säkrare att köpa tub än kanttråd när det gäller kolfiberfälgar, så väl från kända märken som "Kinahjul".

Manurhin2

Aktiv medlem
Inte riktigt så enkelt .

Tycker att bägge fälgparen på mina nuvarande och tidigare hjulpar från Light-bicycles ger ett betydligt seriösare intryck än dom kvalitetshjul jag hjälpt en polare med .

Först släppte ekringen i bakhjulet , sen släppte fälgsidan från fälgbanan .
Detta på 30000-kronorshjul .

Även på ersättningshjulen , när vi gick igenom dom innan användning , satt det massa lös kolfiber invändigt osv . Hoppas ,för honom , att dom håller bättre .

På nya lb-hjul ( kina) används nån metod för att få bra finish och form även invändigt vilket iaf jag tror är bra .
Märks tydligt vid hålen att all kolfiber är limmad .

Mina första kinahjul var dessvärre skräp , tubhjul med lackad bromsyta .

M

HåkanC

Aktiv medlem
Houdini sa:
Vad skiljer t.ex. Zipp Firecrest 404 och kines-kolfiberhjul med lika mycket profil?

Det finns tester av åtminstone några hjul med kinafälgar och Zipphjul, tex i tidningen Tour 8-2016 http://www.tour-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-2016-aerodynamische-laufraeder/a41647.html

Där testade de
• Campagnolo Hyperon Ultra Two
• Campa/Fulcrum Racing Quattro
• Campagnolo Bora One 50
• DT Swiss RC 28 Spline C Mon Chasseral
• DT Swiss RC 38 Spline C
• DT Swiss RRC 65 Dicut C
• Mavic Ksyrium Pro Exalith SL
• Mavic Cosmic Pro Carbon SL C
• Mavic CXR Ultimate 60 C
• Shimano Dura-Ace C24 CL
• Shimano Dura-Ace C35
• Shimano Dura-Ace C50
• Zipp 202 Firecrest
• Zipp 303 Firecrest
• Zipp 404 Firecrest
• Reynolds 58 Aero
• Selbstbau: Kinlin XC 279/Bitex
• Lambda Racing CC 50/60
• Slowbuild Wheels CC 38

Hela testet, 10 sidor, finns att köpa som PDF via länken ovan för 1,99 €
Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i e-tidningen Tour-International 8-2016
Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International för 2,99 €/nr.

Hjulen med kinafälgar är de från Lambda och Slowbuild, resultatet av aerotestet för dem och zipphjulen finns nedan,
men testet innehöll en hel del mer än aerodynamiken, därför bör du läsa hela testet.

7e946049af4e2923fb2afca8f18ce9d1d6d7799a.jpeg

6253191025818ba058f4d83beb36290480004d01.jpeg

Delar av testresultaten för några av hjulen
                                 Aero           Vikt(f/b)       Ekrar (f/b)      Styvhet(f/b)       Betyg
Reynolds 58 Aero                225,3 W         722/870 g        16/20            44/31 N/mm         2,4

Zipp 202 Firecrest              226,8 W         624/821 g        18/24            47/37 N/mm         2,1
Zipp 303 Firecrest              225 W           727/908 g        18/24            55/39 N/mm         2,2
Zipp 404 Firecrest              222 W           747/938 g        18/24            51/38 N/mm         2,3

Lambda CC50/60                  223,9 W         667/858 g        20/24            43/37 N/mm         2,7
Slowbuild CC38                  226,3 W         628/772 g        20/24            41/33 N/mm         2,6  

OBS: Tyska betyg (lägre = bättre), läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland#Betyg.
Läs mer om hur Tour gör sina tester här. Så här ser aerotestuppställningen ut
8_1cd6152c0d.jpeg

Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/so-testet-tour-die-aerodynamik/a43957.html

/Håkan

Redigerat: La till delar av testresultaten

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Kinderna är väldigt dåliga på att ta ansvar för sina produkter. Zipp insåg att de hade problem med framhjulsnaven på ett serie hjul, dessa återkallades och man bytte ut de felaktiga naven. När hörde man senast att en kinesisk hjultiverkare gjorde något sådant?

Jag betalar gärna för detta!

Houdini

Ny medlem
HåkanC sa:
Houdini sa:

Det finns tester av åtminstone några hjul med kinafälgar och Zipphjul, tex i tidningen Tour 8-2016 http://www.tour-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-2016-aerodynamische-laufraeder/a41647.html

Där testade de
• Campagnolo Hyperon Ultra Two
• Campa/Fulcrum Racing Quattro
• Campagnolo Bora One 50
• DT Swiss RC 28 Spline C Mon Chasseral
• DT Swiss RC 38 Spline C
• DT Swiss RRC 65 Dicut C
• Mavic Ksyrium Pro Exalith SL
• Mavic Cosmic Pro Carbon SL C
• Mavic CXR Ultimate 60 C
• Shimano Dura-Ace C24 CL
• Shimano Dura-Ace C35
• Shimano Dura-Ace C50
• Zipp 202 Firecrest
• Zipp 303 Firecrest
• Zipp 404 Firecrest
• Reynolds 58 Aero
• Selbstbau: Kinlin XC 279/Bitex
• Lambda Racing CC 50/60
• Slowbuild Wheels CC 38

Hela testet, 10 sidor, finns att köpa som PDF via länken ovan för 1,99 €
Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i e-tidningen Tour-International 8-2016
Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International för 2,99 €/nr.

Hjulen med kinafälgar är de från Lambda och Slowbuild, resultatet av aerotestet för dem och zipphjulen finns nedan,
men testet innehöll en hel del mer än aerodynamiken, därför bör du läsa hela testet.

Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/so-testet-tour-die-aerodynamik/a43957.html

/Håkan

Satt och hoppades på att du skulle svara! Ska köpa artikeln senare men slutsatsen verkar vara att de är ungefär likvärdiga? Lite förvånande ändå, antar detsamma gäller diskhjul, där finns ju alla prisklasser mellan 3000 och 20000?

Houdini

Ny medlem
izar sa:
Kinderna är väldigt dåliga på att ta ansvar för sina produkter. Zipp insåg att de hade problem med framhjulsnaven på ett serie hjul, dessa återkallades och man bytte ut de felaktiga naven. När hörde man senast att en kinesisk hjultiverkare gjorde något sådant?

Jag betalar gärna för detta!

Det är sant.. Tänker lite så också.. Men gäller det även om det skiljer 300% i priset? Finns ju även billigare fast icke kinavarianter som borde hålla OK kvalitet till halva priset, eller?

Jensen

Aktiv medlem
När det gäller hjul så är ju aero trea på min lista på lvg hjul. Möjligen fyra. Att amn vet vad man får, tillverkare somm står bakom sina produkter och hållbarhet/tål bromsning osv. kommer före. Alla tre är saker man kan diskutera om hur Kina hjul uppfyller. Sen finns det alltid undantag. Men det svåra är att veta

En stor fördel med Kina-hjul är att man kan välja kvalitetsnav som DT Swiss och Chris King. Med flera märkeshjul så vet man inte vad man får för nav och Zipp har haft stora problem med sina nav genom åren - vet inte om de äntligen fått ordning på dem nu.

cerro

Aktiv medlem
Laser-Björne sa:
En stor fördel med Kina-hjul är att man kan välja kvalitetsnav som DT Swiss och Chris King. Med flera märkeshjul så vet man inte vad man får för nav och Zipp har haft stora problem med sina nav genom åren - vet inte om de äntligen fått ordning på dem nu.

Det kan man ju göra med märkeshjul med. Ta Enve, Roval och Bontrager t.ex. Är väl typ bara Zipp av märkeshjulen som haft problem med naven?

Spindelbenen

Aktiv medlem
På LVG och BMX där jag riskerar att dö om hjulen kollapsar kör jag med märkeshjul (#neverforget lundatoks smälta kinafälg nerför Izoard mot Briancon), på CX där jag sällan kommer över 8km/h och kör in i rötter, stenar etc kör jag kinahjul pga snålhet. På MTB skulle jag kunna tänka mig kinahjul men kör ändå med Roval Control SL29.

cerro sa:
Laser-Björne sa:

Det kan man ju göra med märkeshjul med. Ta Enve, Roval och Bontrager t.ex. Är väl typ bara Zipp av märkeshjulen som haft problem med naven?
Absolut, men jag skulle känna mig tryggare med DT Swiss än "husets egna" i segmentet märkeshjul strax under de du nämner.

cerro

Aktiv medlem
Laser-Björne sa:
cerro sa:
Laser-Björne sa:

Absolut, men jag skulle känna mig tryggare med DT Swiss än "husets egna" i segmentet märkeshjul strax under de du nämner.

Alla de 3 jag nämnde använder DT innehåll i baknavet. Enve kör rena DTnav, Roval och Bontrager har bättre framnav och DTs innehåll i baknaven :)

landen

Aktiv medlem
Johan A sa:
På LVG och BMX där jag riskerar att dö om hjulen kollapsar kör jag med märkeshjul (#neverforget lundatoks smälta kinafälg nerför Izoard mot Briancon), på CX där jag sällan kommer över 8km/h och kör in i rötter, stenar etc kör jag kinahjul pga snålhet. På MTB skulle jag kunna tänka mig kinahjul men kör ändå med Roval Control SL29.

Är det inte därför man ske ge fan i alla kol-clinchers när man ska åka utför berg? Sett både "kina" och märkeshjul smälta. Tur att det inte finns några berg i Sverige ;) När jag åker till alperna har jag aluhjul på.

Spindelbenen

Aktiv medlem
landen sa:
Johan A sa:

Är det inte därför man ske ge fan i alla kol-clinchers när man ska åka utför berg? Sett både "kina" och märkeshjul smälta. Tur att det inte finns några berg i Sverige ;) När jag åker till alperna har jag aluhjul på.

Fast hans smälta fälg var en tubfälg. Men att skippa kol-clinchers verkar vettig i alperna. Jag har bara aluhjul nu.

Manurhin2

Aktiv medlem
Manurhin2 sa:
Inte riktigt så enkelt .

Tycker att bägge fälgparen på mina nuvarande och tidigare hjulpar från Light-bicycles ger ett betydligt seriösare intryck än dom kvalitetshjul jag hjälpt en polare med .

Först släppte ekringen i bakhjulet , sen släppte fälgsidan från fälgbanan .
Detta på 30000-kronorshjul .

Även på ersättningshjulen , när vi gick igenom dom innan användning , satt det massa lös kolfiber invändigt osv . Hoppas ,för honom , att dom håller bättre .

På nya lb-hjul ( kina) används nån metod för att få bra finish och form även invändigt vilket iaf jag tror är bra .
Märks tydligt vid hålen att all kolfiber är limmad .

Mina första kinahjul var dessvärre skräp , tubhjul med lackad bromsyta .

M

Blev fel ur minnet .
Hi-end hjulen för 30 brast bara en eker nästan direkt , sannolikt materialfel kan man tänka .

På en av världens mest välrenommerade cykeltillverares "egna" finhjul m dt240 gäller ovanstående om finkolfälgar .

M

Jeppe_E

Aktiv medlem
Synd att det inte slinker med ett märkeshjul från kina i de där testerna. Det hade ju varit klart intressant att se hur ett 6000 kr hjulpar står sig mot ett för 3 ggr pengarna. Jag köpte ett par 50mm kolfiberhjul från Bladex för 2,5 år sedan. Har hunnit avverka typ 1500 mil med dem och skulle väl behöva spänna någon eker, då det har börjat att slå sig lite, typ 1-2mm.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer