DRQ96 sa:Verifierbar QA/QC
Värt en hel del i min bok....
IngvarW sa:Vet inte om mitt enda köp av kinahjul visar någon direkt trend men högprofilhjulen i kolfiber för kanttrådsdäck hade för taskigt gods så när man pumpade upp däcken/hjulen böjde sig sidan vid kanttråden så att bromsen tog i på några ställen. Med andra ord, noll kvalitetskontroll. Fast det var för några år sedan så kanske de gör grejer bättre nu.
Det finns tester av åtminstone några hjul med kinafälgar och Zipphjul, tex i tidningen Tour 8-2016 http://www.tour-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-2016-aerodynamische-laufraeder/a41647.htmlHoudini sa:Vad skiljer t.ex. Zipp Firecrest 404 och kines-kolfiberhjul med lika mycket profil?
Vikt? Hållbarhet? Aerodynamik? Hur stor skillnad gör Aero-ekrar?
Någon som vet eller var det gjorts tester? :)
Aero Vikt(f/b) Ekrar (f/b) Styvhet(f/b) Betyg Reynolds 58 Aero 225,3 W 722/870 g 16/20 44/31 N/mm 2,4 Zipp 202 Firecrest 226,8 W 624/821 g 18/24 47/37 N/mm 2,1 Zipp 303 Firecrest 225 W 727/908 g 18/24 55/39 N/mm 2,2 Zipp 404 Firecrest 222 W 747/938 g 18/24 51/38 N/mm 2,3 Lambda CC50/60 223,9 W 667/858 g 20/24 43/37 N/mm 2,7 Slowbuild CC38 226,3 W 628/772 g 20/24 41/33 N/mm 2,6
HåkanC sa:Det finns tester av åtminstone några hjul med kinafälgar och Zipphjul, tex i tidningen Tour 8-2016 http://www.tour-magazin.de/komponenten/laufraeder/test-2016-aerodynamische-laufraeder/a41647.htmlHoudini sa:Vad skiljer t.ex. Zipp Firecrest 404 och kines-kolfiberhjul med lika mycket profil?
Vikt? Hållbarhet? Aerodynamik? Hur stor skillnad gör Aero-ekrar?
Någon som vet eller var det gjorts tester? :)
Där testade de
• Campagnolo Hyperon Ultra Two
• Campa/Fulcrum Racing Quattro
• Campagnolo Bora One 50
• DT Swiss RC 28 Spline C Mon Chasseral
• DT Swiss RC 38 Spline C
• DT Swiss RRC 65 Dicut C
• Mavic Ksyrium Pro Exalith SL
• Mavic Cosmic Pro Carbon SL C
• Mavic CXR Ultimate 60 C
• Shimano Dura-Ace C24 CL
• Shimano Dura-Ace C35
• Shimano Dura-Ace C50
• Zipp 202 Firecrest
• Zipp 303 Firecrest
• Zipp 404 Firecrest
• Reynolds 58 Aero
• Selbstbau: Kinlin XC 279/Bitex
• Lambda Racing CC 50/60
• Slowbuild Wheels CC 38
Hela testet, 10 sidor, finns att köpa som PDF via länken ovan för 1,99 €
Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i e-tidningen Tour-International 8-2016
Ladda hem appen https://itunes.apple.com/us/app/tour-int.-road-bike-testing/id453721395?mt=8 eller https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pressmatrix.tourqtr
Köp, och läs, Tour International för 2,99 €/nr.
Hjulen med kinafälgar är de från Lambda och Slowbuild, resultatet av aerotestet för dem och zipphjulen finns nedan,
men testet innehöll en hel del mer än aerodynamiken, därför bör du läsa hela testet.
Läs mer här: http://www.tour-magazin.de/service/so_testet_tour/so-testet-tour-die-aerodynamik/a43957.html
/Håkan
Nej, det är inte resultatet i testet.Houdini sa:Ska köpa artikeln senare men slutsatsen verkar vara att de är ungefär likvärdiga?
izar sa:Kinderna är väldigt dåliga på att ta ansvar för sina produkter. Zipp insåg att de hade problem med framhjulsnaven på ett serie hjul, dessa återkallades och man bytte ut de felaktiga naven. När hörde man senast att en kinesisk hjultiverkare gjorde något sådant?
Jag betalar gärna för detta!
HåkanC sa:Nej, det är inte resultatet i testet.Houdini sa:Ska köpa artikeln senare men slutsatsen verkar vara att de är ungefär likvärdiga?
(Hinner inte skriva mer nu)
/Håkan
Laser-Björne sa:En stor fördel med Kina-hjul är att man kan välja kvalitetsnav som DT Swiss och Chris King. Med flera märkeshjul så vet man inte vad man får för nav och Zipp har haft stora problem med sina nav genom åren - vet inte om de äntligen fått ordning på dem nu.
Absolut, men jag skulle känna mig tryggare med DT Swiss än "husets egna" i segmentet märkeshjul strax under de du nämner.cerro sa:Laser-Björne sa:En stor fördel med Kina-hjul är att man kan välja kvalitetsnav som DT Swiss och Chris King. Med flera märkeshjul så vet man inte vad man får för nav och Zipp har haft stora problem med sina nav genom åren - vet inte om de äntligen fått ordning på dem nu.
Det kan man ju göra med märkeshjul med. Ta Enve, Roval och Bontrager t.ex. Är väl typ bara Zipp av märkeshjulen som haft problem med naven?
Laser-Björne sa:Absolut, men jag skulle känna mig tryggare med DT Swiss än "husets egna" i segmentet märkeshjul strax under de du nämner.cerro sa:Laser-Björne sa:En stor fördel med Kina-hjul är att man kan välja kvalitetsnav som DT Swiss och Chris King. Med flera märkeshjul så vet man inte vad man får för nav och Zipp har haft stora problem med sina nav genom åren - vet inte om de äntligen fått ordning på dem nu.
Det kan man ju göra med märkeshjul med. Ta Enve, Roval och Bontrager t.ex. Är väl typ bara Zipp av märkeshjulen som haft problem med naven?
Johan A sa:På LVG och BMX där jag riskerar att dö om hjulen kollapsar kör jag med märkeshjul (#neverforget lundatoks smälta kinafälg nerför Izoard mot Briancon), på CX där jag sällan kommer över 8km/h och kör in i rötter, stenar etc kör jag kinahjul pga snålhet. På MTB skulle jag kunna tänka mig kinahjul men kör ändå med Roval Control SL29.
landen sa:Johan A sa:På LVG och BMX där jag riskerar att dö om hjulen kollapsar kör jag med märkeshjul (#neverforget lundatoks smälta kinafälg nerför Izoard mot Briancon), på CX där jag sällan kommer över 8km/h och kör in i rötter, stenar etc kör jag kinahjul pga snålhet. På MTB skulle jag kunna tänka mig kinahjul men kör ändå med Roval Control SL29.
Är det inte därför man ske ge fan i alla kol-clinchers när man ska åka utför berg? Sett både "kina" och märkeshjul smälta. Tur att det inte finns några berg i Sverige ;) När jag åker till alperna har jag aluhjul på.
Manurhin2 sa:Inte riktigt så enkelt .
Tycker att bägge fälgparen på mina nuvarande och tidigare hjulpar från Light-bicycles ger ett betydligt seriösare intryck än dom kvalitetshjul jag hjälpt en polare med .
Först släppte ekringen i bakhjulet , sen släppte fälgsidan från fälgbanan .
Detta på 30000-kronorshjul .
Även på ersättningshjulen , när vi gick igenom dom innan användning , satt det massa lös kolfiber invändigt osv . Hoppas ,för honom , att dom håller bättre .
På nya lb-hjul ( kina) används nån metod för att få bra finish och form även invändigt vilket iaf jag tror är bra .
Märks tydligt vid hålen att all kolfiber är limmad .
Mina första kinahjul var dessvärre skräp , tubhjul med lackad bromsyta .
M
HåkanC sa:Har lagt till delar av testresultaten i https://happyride.se/forum/read.php/1/3220797/3220946#msg-3220946
/Håkan