Skillnad på Shimano HG-40 6/7/8 och Biltema Cykelkedja 7 del

niskabike

Medlem
Jag har en sjuväxlad cykel. Brukar köpa Biltemas 7-delade Cykelkedja. Men denna gång var den slut, så köpte HG-40 istället, som skall fungera för 7-växlad cykel.

Men när jag skulle cykla så hoppar kedjan. Jag lyckas inte trampa hela varvet runt ens. Jag är ganska säker på att jag monterat kedjan rätt.

Så slutsats är att man inte kan byta ut ena kedjan mot den andra. Men varför? Det står ju att HG-40 skall fungera med 7-växlad cykel

Jag har en sjuväxlad cykel. Brukar köpa Biltemas 7-delade Cykelkedja. Men denna gång var den slut, så köpte HG-40 istället, som skall fungera för 7-växlad cykel.

Men när jag skulle cykla så hoppar kedjan. Jag lyckas inte trampa hela varvet runt ens. Jag är ganska säker på att jag monterat kedjan rätt.

Så slutsats är att man inte kan byta ut ena kedjan mot den andra. Men varför? Det står ju att HG-40 skall fungera med 7-växlad cykel
De har piffligt kedjelås som är lätt att montera fel. Kolla att du fått det rätt.

Eller för sliten kassett/frikrans

Har ni montering kjedje lås eller monterat i hopp med kjedje brytaren och har ni lämnat spel sido länkar så det inte är länk stum och kapat kjedjan före till rätta längden.

Har ni montering kjedje lås eller monterat i hopp med kjedje brytaren och har ni lämnat spel sido länkar så det inte är länk stum och kapat kjedjan före till rätta längden.
Kedjelåset till de där (om de inte har gjort om dem) är luriga. Lätt att få ihop dem fel.

Det finns 2 typer kjedjelås den gamla med låssprint och nyare med låsbricka.
Jag kör med kjedje brytaren på min (pip-pip) on/off rodrunner miyata men ett bladmått eller andra rampen på kjedje brytaren gles länk sida.

Senast ändrad:
Riktigt kasst kedjelås på HG40 som inte går att öppna igen som normala snabblås. Lämnade tillbaks den när jag insåg hur billigt den var konstruerad.

Kopplingslänk är benämningen skall själv se få tag för underlätta underhållning går inte hålla på trycka i och ur nit i längden.

Jag tog mätte upp Sido länk spel med blad mått är på ny Hg narrow kjedjan 0.25 mm är nu 0.30 mm det där bör man ha vid skarvning kjedjan så det inte blir styv länk i sidled.

Tillbaka
Topp