Skillnad på slaglängd

Jimmieboy

Aktiv medlem
Skillnad på slaglängd
Hej på er.

Jag är lite osäker på slaglängd på cykel.
Kör idag Xco-cykel och tävlar mycket i den grenen.
Provade även att köra enduro med samma cykel Allebike Majestic och den kändes lite begränsande även om det gick bra resultatmässigt

Funderar på att skaffa en cykel till för Enduro och tänker på Alpha med 130mm gaffel.
Känner mig lite osäker på hur stor skillnad det blir med 30mm ökad slaglängd för enduro i Sverige. Är rädd att det är för liten skillnad mot 100mm kanske? Och borde titta på minst 140-150mm
Gillar ju dock Allebike.

Hade varit kul att lyssna (läsa) diverse tankar och erfarenheter kring detta.

Skillnad på slaglängd
Hur stökig enduro talar vi om? Åre/Järvsö känns väldigt begränsat med en Allebike alpha.

Jag kör en fuel ex 140/130mm i Järvsö och blir klart begränsad i tex. Kristin även om det funkar helt ok. Men skulle gärna ha en slash att ta fram för de dagarna

Skillnad på slaglängd
Om du ska köpa en dedikerad enduro känns det ju vansinnigt att gå på något med mindre än 160 slag. Finns ju hur mycket som helst. Allebike är säkert duktiga men deras fokus är ju inte enduro cyklar.

Skillnad på slaglängd
Imponerande ändå att det gick bra resultatmässigt med en XCO-hoj! Antar att du hade andra däck då åtminstone. Själv hade jag aldrig klarat av ett Enduro-race med en så'n cykel.

Skillnad på slaglängd
Hur stökig enduro talar vi om? Åre/Järvsö känns väldigt begränsat med en Allebike alpha.

Jag kör en fuel ex 140/130mm i Järvsö och blir klart begränsad i tex. Kristin även om det funkar helt ok. Men skulle gärna ha en slash att ta fram för de dagarna

Är Kristin representativ för svensk Enduro eller dh?

Jag körde mitt "första" Enduro på SM i järvsö på min xco hoj . Gick också bra resultat mässigt i skogen lite sämre i parken (vilket jag till största delen tror att jag är nybörjare i park ) punka längst upp på näst sista och i Kristin hängde jag inte med ...
Kändes som cykeln nästan bara begränsade mig rejält över dom bara stenhällarna längst upp i parken.

Vad som hängde på cykel och chafför är oklart men i det läget skulle jag nog bara marginellt vågat köra fortare med en Endurohoj .
Som 49åring hade jag vunnit h50 om jag haft åldern inne..

Hade jag satsat mer på grenen tror jag nog ändå 150mm är mer lämpligt än alphan . Men du kanske vill ha den till vanlig stigåka också .

Skillnad på slaglängd
Är Kristin representativ för svensk Enduro eller dh?

Jag körde mitt "första" Enduro på SM i järvsö på min xco hoj . Gick också bra resultat mässigt i skogen lite sämre i parken (vilket jag till största delen tror att jag är nybörjare i park ) punka längst upp på näst sista och i Kristin hängde jag inte med ...
Kändes som cykeln nästan bara begränsade mig rejält över dom bara stenhällarna längst upp i parken.

Vad som hängde på cykel och chafför är oklart men i det läget skulle jag nog bara marginellt vågat köra fortare med en Endurohoj .
Som 49åring hade jag vunnit h50 om jag haft åldern inne..

Hade jag satsat mer på grenen tror jag nog ändå 150mm är mer lämpligt än alphan . Men du kanske vill ha den till vanlig stigåka också .

Kristin är väl det stöddigaste Järvsö har i form av stök sen är väl hoppleden iaf för mig svårare då hoppen är så stora. Men det är ju en jäkla skillnad på hur man kör Kristin, rullar du ner eller flyger du ner som Robin Wallner. Ju snabbare du kör ju mer förtjänt är du av en hoj med mer slag då fuckup-marginalen ökar och du kan kötta på som en traktor.

Jag kör normalt stig och för lite park för att motivera mig att köpa en renodlad enduro, så det är en kompromiss att köra stighojen där. Sen har jag åkt på en sjukdom i en hand som snabbt blir sämre så jag kanske inte ens fixar att köra park nästa säsong, annars så var jag ruggigt nära på en Slash i höstas men bestämde mig för att avvakta och se.

Skillnad på slaglängd
Om du ska köpa en dedikerad enduro känns det ju vansinnigt att gå på något med mindre än 160 slag. Finns ju hur mycket som helst. Allebike är säkert duktiga men deras fokus är ju inte enduro cyklar.
Faktum att jag kört Slash en helg. Svinbra när det går fort och överhoppar mm. Men kändes trög och overkill när farten går ner lite. Men kanske är vanesak?
Tänker på Swecup enduro och svartvitt tex som planerade tävlingar.
Xco-hojen kommer finnas kvar hemma för det ändamålet

Skillnad på slaglängd

Swecup enduro, svartvitt och liknande. Har faktist tittat på Fuel Ex och den verkar väldigt lagom.
Tävlingar är fokus.

Skillnad på slaglängd
Swecup enduro, svartvitt och liknande. Har faktist tittat på Fuel Ex och den verkar väldigt lagom.
Tävlingar är fokus.

Ja det är en fin cykel och beroende på modell är den ju olika bra. Jag har snickrat ihop min från ett ramkit och kör fox36+fox float x.

Den är ju lagom på det mesta förutom kanske ren bikepark och Åre/Järvsö endurot, jag bor ganska nära järvsö och hade gärna haft en slash i parken.

Skillnad på slaglängd
Nukeprood reactor och optic kan man också kolla på förutom Ex.
Optic ska väl vara rappare än Reactor. Vet inte hur det står sig mot Ex.

Vet inte vad mer? Privateer 141 kanske?

Skillnad på slaglängd
Stumpjumper om du har budget är mitt bud. Den funkar lätt i röda backar i Isaberg i varje fall. Kanske rentav i svarta men det har jag inte provat men du verkar nog fixa det med. Snabb på platten oxå.

Vad gäller Fuel Ex så undrar jag om inte den är på väg ut med tanke på att nya Top Fuel har en så vass geo?

Skillnad på slaglängd
Stumpjumper om du har budget är mitt bud. Den funkar lätt i röda backar i Isaberg i varje fall. Kanske rentav i svarta men det har jag inte provat men du verkar nog fixa det med. Snabb på platten oxå.

Vad gäller Fuel Ex så undrar jag om inte den är på väg ut med tanke på att nya Top Fuel har en så vass geo?

Tveksamt, fuel är väl treks bäst säljande mtb skulle ju vara väldigt vågat att stryka den.

Skillnad på slaglängd
Känns som att detta blev en liten märklig diskussion. Vi pratar om att tävla i Enduro-SM och sitter o diskuterar downcountry-cyklar... :unsure:

De flesta seriösa kör väl Spesh Enduro eller ngn långslagig Santa Cruz för sjutton!

Skillnad på slaglängd
Skillnad på slaglängd
Ok, tänkte att det var enklare att fråga här än att åka runt och kolla hemma hos folk? (Skoja)
Va fasen 150-170 bak måste väl var overkill? Går det ens att trampa då?
Flera har bytt upp sig till super enduro som nukeproof Giga. Tydligen orkar de trampa upp för backen.
Har du redan testat med xc så vet du och kan välja var du vill ligga mellan 118 och 190mm

Skillnad på slaglängd
Ok, tänkte att det var enklare att fråga här än att åka runt och kolla hemma hos folk? (Skoja)
Va fasen 150-170 bak måste väl var overkill? Går det ens att trampa då?
Jo då!
Om du vill ha samma som du har så kör på den men om du vill ha något annat så är det ju bra om det är skillnad.?
Jag har kört Canyon Strive 27,5" 160mm och Orange Stage 6 29" 160/150mm som allround stighojar med gott resultat.

Skillnad på slaglängd
Flera har bytt upp sig till super enduro som nukeproof Giga. Tydligen orkar de trampa upp för backen.
Har du redan testat med xc så vet du och kan välja var du vill ligga mellan 118 och 190m
Klart det gör, men du tar väl inget kom på platten men det är väl knappast målet med en enduro? ?
Klart det gör, men du tar väl inget kom på platten men det är väl knappast målet med en enduro? ?

Skillnad på slaglängd
Ok, summerar.
Skillnaden är för liten från 100 till 130 gaffel så det är meningslöst att köra Alpha.
Så mycket fjädring som möjligt? Gärna en meter?

Skillnad på slaglängd
Ok, summerar.
Skillnaden är för liten från 100 till 130 gaffel så det är meningslöst att köra Alpha.
Så mycket fjädring som möjligt? Gärna en meter?
om du ska ha den till annat är det en annan fråga, men 130mm gör inte enduro. det går såklart att köra enduro xc cyklar, hardtails eller helstelt om man så vill, men det håller man inte på för att det går snabbare än en ändamålsenlig enduro.

Skillnad på slaglängd
All-mountain cyklar brukar brukar definieras som cyklar med ett slag på 140-150 mm.
Med xc-däck blir de inte mycket långsammare på stig än en xc och med stöddiga däck kļarar de mycket stök nerför Men en lätt o rapp cykel blir dyr.
Generellt har nya hojar gått mot bättre nerförsegenskaper tack vare längre ramar med flack gaffelvinkel.

Skillnad på slaglängd
Var inte rädd för att ha ordentligt med slaglängd!
Jag kör i princip lika snabbt på vanlig stig med min enduro 160/170mm cykel som min XC på mina strava segment, men jag skulle inte köra den på ett långlopp.

Även om enduron är tyngre så har det blivit min vardagscykel då den är så trevlig att köra. Det är bra träning med lite tyngre cykel!

Skillnad på slaglängd
Faktum att jag kört Slash en helg. Svinbra när det går fort och överhoppar mm. Men kändes trög och overkill när farten går ner lite. Men kanske är vanesak?
Tänker på Swecup enduro och svartvitt tex som planerade tävlingar.
Xco-hojen kommer finnas kvar hemma för det ändamålet

Slashen trivs som bäst när man får upp farten, man märker att dämparna börja jobba och att cykeln får lite liv.

den är dock väldigt trampeffektiv pga av linkaget så för svensk enduro skulle jag säga att den är optimal.

Tillbaka
Topp