Skillnad på XC, Gravel och racer.

RobbeS

Ny medlem
Hej.
Jag har tyvärr hamnat i det läget att jag inte kan springa mer på grund av fotskada och problem med ljumskarna. Nu måste jag alltså hitta ett annat sätt att hålla kondisen uppe och cykel är då helt perfekt. Problemet är bara att vad ska jag välja för cykel.

Jag kommer mestadels att cykla på asfalt men då vi har mycket grusvägar här uppe vill jag alltså även kunna cykla grus. Inga kostigar eller gyttjehål utan grusvägar och hårdpackade skogsbilvägar. Jag vill alltså ha en cykel som går bra på asfalt men även funkar på grus.
Så då är frågan vad ska man välja som nästan har samma egenskaper som en racer men även funkar på grus. En cykel som man kanske bara kan byta däck/hjul på för att få en hyfsad racer.

Jag har tittat på Trek crossrip Elite som är en CX. Om man har en omgång racerdäck att byta till vid behov blir den en hyfsad racer vid längre "finåkning" eller skiljer det i övrigt för mycket mot en ren racer?
Jag ska inte tävla och har inte som mål att jaga sekunder utan enbart ren konditionsträning och vill ha en cykel att ta reda på vilket underlag jag egentligen vill och trivs bäst att cykla på.

Å sen frågan i rubriken. Vad är det för skillnad på en CX och en Gravelbike?

evirob

Ny medlem
Ett påstående, det går alldeles utmärkt att cykla räser på de vägar du nämner.

Ska man primärt cykla kostigar och gamla traktorspår så är det kanske bekvämare med bredare däck. Jag tycker att det är så bekvämt att jag (nästan) uteslutande cyklar med 40+mm däck.

På min lvg har jag 25mm, men då cyklar jag mest enbart för att träna.

Stewe

Aktiv medlem
Jag föreslår en cx alla dar i veckan. Mångsidig, skärmar får plats mm

En gravel är typ mellan en cross och en räser.

emmer

Ny medlem
RobbeS sa:
Egentligen mest att en CX är för att cykla CX och en gravel är lite mer relaxat för att cykla lite äventyr.
CrossRip skulle jag nog kalla för gravel (och Crockett är mer CX).
Ska man cykla asfalt så är en CX mer lik en väghoj (numera) än vad en gravelbike är... (FAIK)

jkarl

Ny medlem
Har en Trek 720 disc. Ska i princip vara samma cykel som CrossRip:en. Cyklar typ 50/50 asfalt och grus på 700/32 cyclocrossdäck. Funkar bra och har helt ersatt mitt behov av en racer.

Ett tips jag kan ge är att fundera på hur stora däck du kan tänkas vilja sätta på. Börjar komma många fina 700c däck upp mot 40 i bredd. Ska man cykla mycket grus så är det väldigt skönt med bredare sulor. Tror Trek:en har max på 38.
Kolla även t.ex. Surly straggler, Kona sutra osv om du kan tänka dig stål.

skogsvakt

Ny medlem
Stewe sa:
Jag föreslår en cx alla dar i veckan. Mångsidig, skärmar får plats mm

En gravel är typ mellan en cross och en räser.
Jag föreslår en 29er HT alla dar i veckan. Släng på ett par raceking 2.0. Betydligt mer användbar än en cx.

RobbeS

Ny medlem
Tackar för svaren. Siktar nog på en CX och visar det sig att det blir mest landsväg får jag komplettera med en racer...

Lejon

Aktiv medlem
Är det motion mest på asfalt och ibland lite grus känns det väl rätt givet att en gravel eller cx är överlägsen en HT 29? Eller hur tänker ni som tycker TS ska ha en HT 29a för det användningsområdet?

emmer

Ny medlem
Lejon sa:
Är det motion mest på asfalt och ibland lite grus känns det väl rätt givet att en gravel eller cx är överlägsen en HT 29? Eller hur tänker ni som tycker TS ska ha en HT 29a för det användningsområdet?
Det vet du väl att rekommendationer på happy SKA bygga på vad man själv har. :-)
(Att ett hårdpumpat race king rullar tyngre än ett GP4II med punka är väl bara ett exempel till på samma sak.)

CW

Medlem
"Så då är frågan vad ska man välja som nästan har samma egenskaper som en racer men även funkar på grus."

En cykelcross i så fall då grushojar väger något mer och inte är direkta träningsredskap.

pad

Ny medlem
Flikar in en fråga i denna tråd isf att skapa en ny tråd:

Borde inte en Canyon Ultimate disc funka bra till det mesta? Vad jag förstår så går det in rätt så breda däck i den ramen, typ 32mm? Jag funderar på att byta ut min gamla Cannondale där jag endast får in 25mms däck. Vill gärna behålla den ramen stack/reach men köra med däck som har lite större volym.Tanken är en landsvägscykel med lite möjlighet till cykling på grus/skogsväg. Eller blir det fel, är det bättre att satsa på en endurace med dess mer "avslappnade" geometri?

elme

Medlem
emmer sa:
RobbeS sa:
Egentligen mest att en CX är för att cykla CX och en gravel är lite mer relaxat för att cykla lite äventyr.
Ska man cykla asfalt så är en CX mer lik en väghoj (numera) än vad en gravelbike är... (FAIK)
Är det inte värt om? En cx är mer upprätt (kortare reach) för att kör på knixiga cx- banor, medan en gravel är väldigt lik en landsväg fast inte lika styv för att ta upp de värsta stötarna.

Men jag kan ju ha fel, eller bara inte hängt med i utvecklingen?

nypan

Aktiv medlem
elme sa:
emmer sa:
RobbeS sa:
Är det inte värt om? En cx är mer upprätt (kortare reach) för att kör på knixiga cx- banor, medan en gravel är väldigt lik en landsväg fast inte lika styv för att ta upp de värsta stötarna.

Men jag kan ju ha fel, eller bara inte hängt med i utvecklingen?
Det där är min uppfattning också, eller att en Gravel mer är som en räsercykel geometriskt, fast med skivbromsar, plats för rejäla däck och ofast fästen för skärmar (vilket är rätt så bra vissa årstider). Men jag kan ju ha fel förstås.
Som innehavare av alldeles för många cyklar varav ingen är en "gravelbike", så hade jag kikat på en sån om jag skulle vilja ha en allround cykel.

emmer

Ny medlem
Är väl bara att kolla S/R på en modern CX, gravelbike, racer och komforträcer. Höga CX med kort överrör är rätt omodernt FAIK.

emmer

Ny medlem
pad sa:
Borde inte en Canyon Ultimate disc funka bra till det mesta?
Jo, det mesta med utrymme för lite större däck funkar (oavsett broms, även om der samvaroerar :-) ).
Men detta att man vill ha högre tryck och släta däck på asfalt och lägre tryck på grus och mönster på gräs / jord kommer man ju inte ifrån ändå.

ceel

Aktiv medlem
En CX har väl generellt lite högre BB och kortare headtube än en "gravel" som är mer som en endurance racer i geometrin?

emmer

Ny medlem
ceel sa:
En CX har väl generellt lite högre BB och kortare headtube än en "gravel" som är mer som en endurance racer i geometrin?
Specialized Diverge Expert 54 S=592 R=373 BBdrop=85 TTeff=549
Specialized Allez Elite 54 S=570 R=380 BBdrop=76 TTeff=552
Specialized CruX Elite 54 S=566 R=382 BBdrop=69 TTeff=550
Så CruX är som en sportig Allez och Diverge är en gammal damcykel...

(Någon annan får jämföra Trek eller Kim-Jong)

CW

Medlem
En gravel bike är i väldigt bred förklaring en äventyrshoj. Vissa är mer rejsiga i geometrin (3T Exploro, Specialized Crux), andra mer i en klassisk racer geometri (Surly Straggler, Niner RLT) och sen har vi de som är byggda för att vara specifikt grus/touringhojar som Specialized Sequoia och Awol, till exempel.

Vad man ska ha den till är frågan; ska du göra grusrace ala Dirty Kansas så är 3T Exploro-typen ett rejält grusvapen för det syftet. Ska du ha en hoj som klarar att bröta runt på grus- och singletrack men också klara av att göra en längre tour så är Specialized Sequoia ett bra val.

... Men ska man som TS ha en hoj som klarar grus men som också är en bra racer med rätt däck etc så hade jag personligen föreslagit en Specialized Crux eller en Scott Addict. Finns en del att välja på i kategorin "snabb mångsidig CX".

MatteXC

Aktiv medlem
Min planet x london road tar 42mm smart sam, med skärmar kan det vara på gränsen men utan skärmar finns det plats för lite lagom med smuts och lera.

Just nu (eller nyss) var den väldigt prisvärd på planet x

RobbeS

Ny medlem
CW sa:
En gravel bike är i väldigt bred förklaring en äventyrshoj. Vissa är mer rejsiga i geometrin (3T Exploro, Specialized Crux), andra mer i en klassisk racer geometri (Surly Straggler, Niner RLT) och sen har vi de som är byggda för att vara specifikt grus/touringhojar som Specialized Sequoia och Awol, till exempel.

Vad man ska ha den till är frågan; ska du göra grusrace ala Dirty Kansas så är 3T Exploro-typen ett rejält grusvapen för det syftet. Ska du ha en hoj som klarar att bröta runt på grus- och singletrack men också klara av att göra en längre tour så är Specialized Sequoia ett bra val.

... Men ska man som TS ha en hoj som klarar grus men som också är en bra racer med rätt däck etc så hade jag personligen föreslagit en Specialized Crux eller en Scott Addict. Finns en del att välja på i kategorin "snabb mångsidig CX".
Både Scott och specialized Crux ser ju fina ut tills man ser prislappen:-) Vad tror ni om Trek Crossrip då? http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2941.169699/trek-crossrip-elite-2016

Jag tittar på modellen med kolfibergaffel....

Senast ändrad:

Sixten Fors

Aktiv medlem
emmer sa:
Lejon sa:
Det vet du väl att rekommendationer på happy SKA bygga på vad man själv har. :-)
(Att ett hårdpumpat race king rullar tyngre än ett GP4II med punka är väl bara ett exempel till på samma sak.)
Ungefär 18 resp 12 watt enligt bicyclerollingresistance. Troligtvis mindre skillnad (i %) på grus.

RobbeS

Ny medlem
Sådär. Då är nya cykeln inköpt och det blev en Trek Crossrip. Körde första svängen idag, 25 km och blandat asfalt och grus. Hade velat cykla längre men som helt ny så tänkte jag att det är lika bra att ta det lite lugnt de första vändorna. Träningsvärken kommer säkert i alla fall i morgon:-)

Det jag kan konstatera är att det hänt lite med cyklarna. I alla fall om jag jämför med min Cycle Pro Colorado som är 15-20 år gammal.
Den ska blir ett renoveringsprojekt under vintern.

Tror jag kommer att bli nöjd med Treken!!

Putteman

Medlem
Jag hittade denna tråden, och tänkte det vore kul med lite uppföljning om du orkar. Hur har du nyttjat hojen, och vad tycker du är bra eller mindre bra med den?

RobbeS sa:
Sådär. Då är nya cykeln inköpt och det blev en Trek Crossrip. Körde första svängen idag, 25 km och blandat asfalt och grus. Hade velat cykla längre men som helt ny så tänkte jag att det är lika bra att ta det lite lugnt de första vändorna. Träningsvärken kommer säkert i alla fall i morgon:-)

Det jag kan konstatera är att det hänt lite med cyklarna. I alla fall om jag jämför med min Cycle Pro Colorado som är 15-20 år gammal.
Den ska blir ett renoveringsprojekt under vintern.

Tror jag kommer att bli nöjd med Treken!!

RobbeS

Ny medlem
Jepp cyklar fortfarande med den och den har gått hur bra som helst. Använder den enbart som träningshoj och till 90 procent på grus och stig. När jag köpte den trodde jag att det skulle bli 90% asfalt och 10% procent grus men upptäckte att stigar och grusvägar var roligare. Satte dock på ett par 40 mm Schwalbe G-One vilket blev ett lyft i terrängen. Det enda förutom däcken som jag bytt är kassett och kedja. Växeln är en enkel Sora men den funkar.
Nu är jag på väg att byta upp mig men har inte bestämt mig om jag ska ha en Specialized Diverge eller en Canyon Grai eller Treks nya gravel. Cross Ripen blir dock kvar som pendlar, vinter och hundrastningshoj för vardagsbruk. En perfekt nybörjarhoj är väl mitt omdöme om den. Bra pris, bra kvalité. Inte de bästa komponenterna men fullt tillräckligt för en motionär.
Ett fel gjorde jag dock vid köpet och det var att jag köpte en storlek för stor. Påverkar lite vid stigar där jag känner att jag inte har riktigt full kontroll.

Om man vill ha träning, är inte en mer segrullad cykel bättre då eftersom man får träna mer för att komma upp i hastighet?
Bara säger ur rent träningsperspektiv här, inte hur roligt det är.
Fast då hamnar man väl på frågan, vill man bygga muskler och seghet eller vill man pumpa kadens?

I vilket fall som helst går det ju att träna på en pansarcykel likaväl som en 5 kg racer, eller?

kais01

Aktiv medlem
man tar väl med en snabbare cykel i mer, får samma effekt men tränar på en roligare nivå?

RobbeS

Ny medlem
Har aldrig funderat i begreppet seg eller lättrullad. Det jag ganska snabbt upptäckte var dock att cykling på grusväg och stigar gav bättre träning än att sitta och mata asfalt mil efter mil. Naturlig intervallträning kan man säga att terrängcykling är.
Om jag inte gjort felet att välja en storlek för stor cykel så hade jag nog fortsatt med Cross Ripen ett par år till. Men när jag då ändå ska byta satsar jag lite mer pengar på nya cykeln. Så kolfiber kring 30 000 kr är tanken.

NLC

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
Om man vill ha träning, är inte en mer segrullad cykel bättre då eftersom man får träna mer för att komma upp i hastighet?
Fast då hamnar man väl på frågan, vill man bygga muskler och seghet eller vill man pumpa kadens?

I vilket fall som helst går det ju att träna på en pansarcykel likaväl som en 5 kg racer, eller?
Vill man ”bygga muskler” ska man syssla med vikter och få reps och inte cykel oavsett hur segrullad den anses vara. Annars hade alla MTB-cyklister sett ut som bansprinters.

Juhlin

Medlem
Jag föredrar en helstel eller framdämpad MTB med 27,5 eller kanske 29 hjul så snart jag tittar utanför asfalten.
Tycker LVG, CX och tom. moderna hybrid cyklar är för stötiga för att det ska bli behagligt utanför asfalt.

Jag skulle rekommendera att du försöker låna den cykel du är intresserad av (eller liknande) någon timme och prova på det sämsta underlaget du tror du kommer vilja cykla på för att se om du kan leva med komforten.
Det är tråkigt att köpa ny hoj bara för att inse att man blir begränsad av valet.

Då det rör sig om ren motion/fritid kanske det kvittar att det är lite tyngre att cykla långa sträckor på asfalt om det betyder att man faktiskt kan cykla de vägar man vill.

Freddie L

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:

Tja, jag har mycket lättare att ta ut mig på en rolig cykel (läs lättare). Fast jag förstår att du frågar, du kör el-moppe va?

VättleBökaren sa:

Så länge det inte råder några begränsande hastighetsbegränsningar så spelar det ingen roll. Skillnaden blir bara att det går fortare med en lättrullad cykel.

HasseL

Medlem
Lyfter denna då istället för att starta en ny igen. Har en gammal Bianchi med fälgbromsar. Har en tanke på att sätta på lite andra däck för mer grus. Men finns det fälgar för detta ändamål för fälgbromsar? Någon som vet detta?

lundatok

Aktiv medlem
Det går säkert att sätta på andra hjul som är grövre men jag tänker att det kanske är lika bra att köra vidare med de hjul du har tills de rasar och byta dom då? Största fördelen med att byta är att komma upp lite i bredd på fälgen så man får lite mer volym på däcket. Men det kan ju leda till att däcken inte får plats i ram eller broms.

HasseL

Medlem
Det går säkert att sätta på andra hjul som är grövre men jag tänker att det kanske är lika bra att köra vidare med de hjul du har tills de rasar och byta dom då? Största fördelen med att byta är att komma upp lite i bredd på fälgen så man får lite mer volym på däcket. Men det kan ju leda till att däcken inte får plats i ram eller broms.
Ja det. Var det som var tanken att få lite mer bred.

Pfaff

Aktiv medlem
Med fälgbromsar brukar det väl bli problem med större än 30-32mm bredd ändå om det är en "normal" racer, för de bredderna hade jag fortsatt med de hjul du har om de är hela.

Får det plats så gillar jag Pacentis fälgar, har varit bra kvalitet på de jag haft: https://pacenticycledesign.com/collections/rims/products/forza-road-front-rim-1
På ett par lvg-cyklar jag haft har 25 mm varit absolut övre gränsen innan däcket tog i bromsarmen.

ejma

Aktiv medlem
På min lvg är det främst kedjestagen som begränsar. Har ca 4 mm på vardera sida med GP 5000 tl 25 mm på fälgar med IB 19.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer