Skillnad Suomi Tyres Gazza Extreme W294 54-559 och WXC 300?

Bele

Aktiv medlem
Gazza Extreme är väl det som tidigare hette Extreme? De har något färre dubbar, har dubbar utan yttre lager av aluminium och är vikbara. Något annat som skiljer? Vikten? Har för mig att WXC 300 slets ut snabbare än Extreme.

Andra alternativ för de dagar när väderförhållandena gör pendlingen extra utmanande utan att däcken blir helt ocykelbara/misäriga under halvdåliga förhållanden? När förhållandena är tillräckligt bra är det CX som gäller.

Bele

Aktiv medlem
C

CCS

Guest
Tack för tipset. 396 dubb känns dock som något som krävs för extrema förhållanden och gör det ganska misäraktigt under halvdåliga förhållanden.
Men enligt det här och det här inlägget så verkar det rulla ganska lätt för att ha så många dubbar.

Senast redigerad av en moderator:
C

CCS

Guest
Och studerar man det väldigt grova och glesa mönstret på Suomi Gazza Extreme och jämför med det något tätare och "snällare" mönstret på Suomi Piikkisika så tycker åtminstone jag att Gazza ser väldigt mycket mer trögrullat ut, oaktat antalet dubbar. Piikkisika finns ju dessutom i vikbar och lättare SL-version vilket inte Gazza gör.

svpe

Aktiv medlem
Jag har kört WXC300 i många år. Innan dess körde jag Extreme 296 som de hette då. Mycket mer körglädje och bättre fäste i WXC300. Tror viktskillnaden betyder mycket. Båda modellerna har hållit bra.

Bele

Aktiv medlem
Jag har kört WXC300 i många år. Innan dess körde jag Extreme 296 som de hette då. Mycket mer körglädje och bättre fäste i WXC300. Tror viktskillnaden betyder mycket. Båda modellerna har hållit bra.

Jag körde WXC300 som pendlingsdäck på asfalt ett år. Vill minnas att jag tyckte att det var roligare, men höll sämre, dvs dubbarna slets ner snabbare. Då var min analys att det berodde på det yttre lagret var av aluminium. På vilket underlag använder du dina?

Bele

Aktiv medlem
C

CCS

Guest
Oj, missade visst att det var till 26" (559) som söktes. Då kan du stryka Piikkisika ja, som inte finns i den diametern.

Däremot är nog det här då ett ganska bra alternativ, relativt snabbrullat och lätt men ändå bra isgrepp.

Screenshot_20221127-200735-599.png

Bele

Aktiv medlem
Är WXC 300 det bästa alternativet eller kan Schwalbe Ice Spiker Pro Raceguard vara något? Har hittills dissat det pga dubbantalet och att det verkar tappa dubb i mycket högre utsträckning.

C

CCS

Guest
WXC300 SL (den vikbara lättare modellen) finns listad här men inte i lager för tillfället:

Däremot finns de enklare och billigare WXC300 med stålkanttråd (ej vikbara) i lager här:

Redigerat: Tog bort WXC'R i inledningen av min text, eftersom det verkar som det bara är storleken 27,5" som heter WXC'R enligt Suomi Tyres, och 26" heter fortfarande WXC300. 😵‍💫

C

CCS

Guest
Är WXC 300 det bästa alternativet eller kan Schwalbe Ice Spiker Pro Raceguard vara något? Har hittills dissat det pga dubbantalet och att det verkar tappa dubb i mycket högre utsträckning.
Det verkar stämma vad jag läst också med dubbtapp. Suomi generellt verkar hålla dubb bättre, över många år tillbaka.

Har själv haft WXC300 i 26 tum (vikbara och lätta på endast ca 750 gram/styck) under flera år tidigare och minns det som ett väldigt snabbcyklat och trevligt dubbdäck jämfört med andra tyngre. Tyckte det rullade en aning bättre än Ice Spiker Pro, annars var dom ganska likvärdiga i grepp.

svpe

Aktiv medlem
Jag körde WXC300 som pendlingsdäck på asfalt ett år. Vill minnas att jag tyckte att det var roligare, men höll sämre, dvs dubbarna slets ner snabbare. Då var min analys att det berodde på det yttre lagret var av aluminium. På vilket underlag använder du dina?
Jag bor i Luleå så till största delen kör jag på packad snö. Mina har hållit i många år (>5). WXC har hållit mycket bättre än Ice Spiker PRO som jag körde några säsonger.

Bele

Aktiv medlem
Jag bor i Luleå så till största delen kör jag på packad snö. Mina har hållit i många år (>5). WXC har hållit mycket bättre än Ice Spiker PRO som jag körde några säsonger.

Ok, då förstår jag. Mycket av min pendling blir på asfalt och när jag primärt pendlade med MTB så slet jag ut en uppsättning dubbdäck varje vinter.

C

CCS

Guest
Ok, då förstår jag. Mycket av min pendling blir på asfalt och när jag primärt pendlade med MTB så slet jag ut en uppsättning dubbdäck varje vinter.
Isåfall med mycket bar asfalt, så kanske ett par Schwalbe Marathon Winter är ett mer förnuftigt alternativ.

För 26 tum så finns sedan några år tillbaka även 26x2.15" förutom den tidigare vanliga 26x2.0"

Ganska hög vikt visserligen, men slitstarka för många mil, bra punkteringsskydd, har sidoreflexer, och rullar överraskande bra för ett dubbdäck tycker jag.

Bele

Aktiv medlem
Det blev ett par WXC300. Jag hoppas att de håller bättre än vad jag tyckte att de gjorde tidigare.

Topp