Skivbrom vs "klämbroms"

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Pfaff: Inte du nu igen! Du bara kritiserar. Övriga medlemmar kommer med konstruktiva förslag och tankar. Varför hackar du på mig?

DarthVidar

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Har hört att skivbromsar bromsar sämre än de gamla vanliga klämbromsarna mot fälgen.
Vad säger expertisen?
Skivbroms anses förmodligen av de flesta som överlägset fälgbromsar oavsett sort (vilket jag förmodar att du avser när du skriver ”klämbroms”).

Skivbromsar har i regel bättre bromskraft, bättre modulation (det är lättare att anpassa bromsverkan efter situationen) och mindre underhåll (iaf om vi talar hydraulisk skivbroms).

Med detta sagt så funkar fälgbromsar utmärkt till den mesta cyklingen förutom de mer extrema varianterna typ enduro/downhill osv. Och så jäkla jobbiga är fälgbromsar inte att underhålla (iofs lite beroende på vad det är för sort).

Laan84

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Well, kolla på hur många som bygger sina cyklar själva med precis de komponenter som de vill ha, som kör fälgbromsar.. inte så många.

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Skivbroms anses förmodligen av de flesta som överlägset fälgbromsar oavsett sort (vilket jag förmodar att du avser när du skriver ”klämbroms”).

Skivbromsar har i regel bättre bromskraft, bättre modulation (det är lättare att anpassa bromsverkan efter situationen) och mindre underhåll (iaf om vi talar hydraulisk skivbroms).

Med detta sagt så funkar fälgbromsar utmärkt till den mesta cyklingen förutom de mer extrema varianterna typ enduro/downhill osv. Och så jäkla jobbiga är fälgbromsar inte att underhålla (iofs lite beroende på vad det är för sort).
Tack! Ett utmärkt svar som skingrar mina funderingar! (y)

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).

Tack alla för bra svar!

Kold

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
En korrekt injusterad fälgbroms har nog så bra bromskraft som en skivbroms. Om det är torrt iaf. Men det kan ju vara lite pilligt att få till dom bra, samt att det är känsligt för eventuella skevheter i fälg. Kör man i kallt, blött och smutsigt klimat så tar dom inte bara sämre utan dom äter ju även upp fälgen.

BFS

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Okejrå.... men ville bara visa att det finns folk som på riktigt tycker att fälgbroms är att föredra.
De funkar ju också. Jag har fälgbromsar på touringcykeln (den är ju mest lastad). Det funkar utan problem, men jag skulle nog föredra skivor många gånger (tex på regn och grusväg). Det är sällan jag skulle känna samma sak på en skivbromsad cykel (dvs att jag saknade fälgbromsar).

JohnnyJ

Medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
En korrekt injusterad fälgbroms har nog så bra bromskraft som en skivbroms. Om det är torrt iaf. Men det kan ju vara lite pilligt att få till dom bra, samt att det är känsligt för eventuella skevheter i fälg. Kör man i kallt, blött och smutsigt klimat så tar dom inte bara sämre utan dom äter ju även upp fälgen.
En fälgbroms har ju så otroligt mycket mer moment (yttercirkeln på fälgen) än en skivbroms som måste vara kvadraten minst bättre på att skapa friktion längst inne på hjulet.

Mange.

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
om du ska köpa en ny cykel och då bara har en kan du ju välja lite vad som, men då låser du dig lite till det systemet. att gå över till skivbroms och ha alla cyklar med samma storlek på skivor och axelstandard gör att jag kan flytta hjul väldigt enkelt mellan cyklar.
jag har haft många roliga cyklar med fälgbroms, men skulle inte drömma om att köpa en ny cykel utan skivor idag. det är ett överlägset system. dagens flatmount är ju riktigt snyggt jmf med tidigare pm ok.

Bengt-re

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jag är nyfiken på vad det myckna underhållet med fälgbromsar är? Seriöst.

På mtb eller vid grusig cykling så far fälgarna illa. Underhåll att byta fälgar är i teorin lite omständigt, dock måste jag säga att jag cyklat ganska mycket under ganska många år och faktist aldrig bytt en fälg för att bromsytan varit slut. Iofs har jag ganska många hjul.

Fundadores

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jag har fått bra svar. Fälgbroms är för oss motionärer och eventuella lata. Skivbroms ska man ha om man är mer tävlingsinriktad (även mot sig själv).

Tack alla för bra svar!

Skulle nog säga att fälgbroms är för entusiaster som gillar att meka. Skivbroms är överlägset skulle jag säga. Största problemet med fälgbrom är att fälgar blir skitiga på både MTB och ”vanliga” cyklar och med det sämre bromsverkan.

jonte987

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Det är rätt träligt. Smidigare att mecka med hydralisk. Fast min 5åring säger också att fälgbroms är bättre...
Kör man mtb i sandblandad lera så sliter man ner fälgarna på nolltid men det lär han väl sig när han får fakturan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer