Skivbrom vs "klämbroms"

s

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Jaha, nu var det tydligen dags ännu en gång. Tyvärr stämmer det jag skrev i #152

Än en gång flödar de verklighetsfrämmande teorierna fritt och starkt

Det är vilka ekrar som bär upp ett verkligt hjulet i verkligheten som Professor Göran Grimvall skriver om i: https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563
Det är hur ett likadant verkligt hjul fungerar när det används i verkligheten som beskrivs i
hjulanalysen: http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/ Läs den!

Det är INTE vad som sker när man tar bort upp till hälften av ekrarna eller överbelastar hjul så mycket att i verkligheten hade fälgen kollapsat långt tidigare.
Det är hur ett hjul fungerar i verkligheten,
när ett hjul används är alla ekrar spända (precis som när det är oanvänt)
Men en majoritet av ekrarna har då lite högre ekerspänning (sammanlagt väldigt lite i förhållande till lasten, se den länkade hjulanalysen)
men några få ekrar har kraftigt lägre ekerspänning (sammanlagt väldigt mkt i förhållande till lasten, än en gång: LÄS den länkade hjulanalysen)

Vad är det som är verklighetsfrämmande? Läste du ens själv vad Grimvall skrev?
'Oenigheten ligger i hur man ska beskriva att några få undre ekrar bär en avsevärd vertikal last, men ändå inte utsätts för tryckspänning totalt sett.'

Innebörden är ganska exakt det jag avhandlade några inlägg upp. Han är väl medveten om att det handlar om en oenighet i hur det skall beskrivas, inte vad som försiggår rent fysikaliskt. Det är du som hakat upp dig på att han använder ordet bär och går igång på det.
När jag nu läser Grimvalls ord i sitt sammanhang får jag mer intrycket av att han snarare motvilligt använder det ordet än som jag skrev tidigare är ute efter effektsökeri.

Du kan klicka vidare några steg på dina länkar så hamnar du på: http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/index.html#semantics
'Something stands on a support if it is above the support.' och vidare i texten under utvecklar han resonemanget och grundar det i en ordboks definition av 'stand'. Blundern han gör där (förutom det uppenbara att ovanstående är hans egenpåhittade definition av hangs och stands som han spinner vidare på) är att koppla ordet 'stands on' till 'supports' enligt ordbokens beskrivning (vilken jag inte ifrågasätter!) men lämnar ingen tanke åt vad supports betyder. Vilket ju här är hans verkliga axiom. Du får själv slå upp vad supports betyder.
Vad de undre ekrarna än håller på med så inte är det support.

Det är som att säga att det förlorande laget i en dragkamp stöttade det vinnande när de i själva verket var sämre på att dra.

Pfaff

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Och jag undrar hur man ska hantera skillnaden på radiell och traditionell ekring i detta delikata dilemma?
Förstå att jag har nattliga mardrömmar och behöver ett svar!

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Eftersom vi har en fälg som inte är oändligt styv kommer den deformeras, med följden att endast ekrarna närmast deformationen avlastas. Avlastning innebär att förspänningen minskar, dvs kraften i dessa ekrar minskar. Men eftersom jämvikt råder så måste därmed kraften öka i de andra ekrarna. Antalet ekrar som får en ökad ekerspänning är avsevärt högre än antalet som får en minskad ekerspänning, varvid vi kan förvänta oss en procentuellt större förändring i de avlastade ekrarna än i de som får en ökad spänning.
En sak du inte tar upp är att den sammanlagda ekerspänningsökningen är mindre än den sammanlagda ekerspänningsminskningen.

Pfaff

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Alltid radiella framhjul. 20 ekrar. Det är sedan gammalt.
Fast sen ännu äldre hade mina cyklar alltid tangentiellt 36 ekrar både fram och bak.
Ännu en sömnlös natt!

edit, nu är även nästa natt förstörd för jag kom på att på den tiden hängde all vikt i (mycket förenklat) de ekrar som stod närmast klockan 12.
Vad är det som hänt? Vad är det jag inte förstår? Måste jag på ålderns höst revidera hela min världsbild?

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
The issue of how best to describe this situation is debated.[21] Some authors conclude from this that the hub "stands" on those spokes immediately below it that experience a reduction in tension, even though the spokes below the hub exert no upward force on the hub and can be replaced by chains without much changing the physics of the wheel.[16][13] Other authors conclude that the hub "hangs" from those spokes above it that exert an upward force on the hub, and that have higher tension than the spokes below the hub, which pull down on the hub.

Hela diskussionen är ju extremt ointressant då det endast är en fråga om semantik. Alla är överens om hur kraftförhållandena förändras när ett hjul med förspända ekrar belastas, vad man kallar det har ju ingen betydelse för funktionen.

(Att säga att navet står på ekrarna öppnar ju dock för betydligt fler missuppfattningar)

HåkanC

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Diskhjul och treekrade tempohjul då? (Ber om ursäkt om det redan avhandlats och avgjorts i tråden och jag missat det.)
Hqar du ett tre-ekrat hjul (iofs mer ett trithlonhjul än tempo) och en såg kan det bli riktigt förvirrande;
img2F.jpg

Från: http://biketechreview.com/misc/55-misc-reading/471-hang-or-stand

Men eftersom det är en av tre som är kapad borde hjulet stå på ekrarna dubbelt så mycket som det hänger i dem!

H.

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"

Bengt-re

Aktiv medlem
Skivbrom vs "klämbroms"
Fast sen ännu äldre hade mina cyklar alltid tangentiellt 36 ekrar både fram och bak.
Ännu en sömnlös natt!

edit, nu är även nästa natt förstörd för jag kom på att på den tiden hängde all vikt i (mycket förenklat) de ekrar som stod närmast klockan 12.
Vad är det som hänt? Vad är det jag inte förstår? Måste jag på ålderns höst revidera hela min världsbild?

Det går nog bra ändå. Jag är dock inte säker - man kan ju råka få 5G-covid när vi går på vår platta jord och tittar på flygplanen som chemtrailar oss så att vi inte skall märka UFOn som vill äta upp våra hjärnor eller hur tusan det nu var.

Hjul fungerar dock även om man inte överens om semantiken om hur de fungerar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer