Skivbroms gravel vad är värt?

cakenyo

Medlem
Kollar på en ram från alpkit.
Sonder Camino AL

https://www.alpkit.com/sonder/sonder-camino-alloy

Jag har ett par Force CX 1x11 mekaniska reglage.
Inga bromsok
Frågan är, satsa på nya hydrauliska reglage +ok eller gå på mekaniska. Kolllat mest på TRP spyre Slc kostar ca 850/st

Såg stt vissa hojar säljs med nå billiga tekro ok och typ rival reglage. Men kostnaden kryper upp mot 3000+ Oavsett med reglage.

Finns det nå billigt eller något annat man kan göra? Något jag missat?

Kan tänka mig ge 2500 för OK och reglage
Kommer fortf köra 1x11 så vänster reglage behöver inte växlingsmöjlighet

Sen är frågan kring luftning på de hydrauliska oken, någon som är enklare,? kör t ex bara shimano bromsar på MTB så har luftningskit för det, värt att gå shimano då?

NLC

Aktiv medlem
Ska du byta "brifters" - välj då de som du tror/tycker passar dina händer bäst för du kommer förhoppningsvis spendera mycket mer i tid att hålla i dem än att lufta dem. Och köp inte "stoker" på vänster bara för att du tänker (fortsätta) köra 1x, växelfunktionen kan återanvändas för t.ex. en dropper post.

BJS

Aktiv medlem

Bilagor

• 20190508_185458.jpg
    20190508_185458.jpg
    392.1 KB · Besök: 217

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
om det blir mekaniska, så skaffa kompressionsfria bromsvajerhöljen. det gjorde att mina mekaniska bromsar fungerade bra på ram för hydraulslang/heldraget hölje. med standardhöljen funkade knappt bromsarna.

cakenyo

Medlem
NLC sa:
Ska du byta "brifters" - välj då de som du tror/tycker passar dina händer bäst för du kommer förhoppningsvis spendera mycket mer i tid att hålla i dem än att lufta dem. Och köp inte "stoker" på vänster bara för att du tänker (fortsätta) köra 1x, växelfunktionen kan återanvändas för t.ex. en dropper post.

Bra tanke!

cakenyo

Medlem
Bengt-re sa:
Paul Componts kör jag fram. Tycker att de fungerar utmärkt. Bättre än BB5, TRP Spyre, TRP Hy/Rd. De första och sista är farligt dåliga. Spyre är rätt bra, men blir lite kärva med tiden.

https://www.paulcomp.com/shop/components/brakes/disc-brakes/i-s-klamper/

Spännande. Aldrig hört talas om. Ska läsa på mer om!
Inom budget också 😄

Vad kör du bak?

Dissar BB5, och TRP hy/Rd.
BB7 och TRP spyre, kan fortf intressant med kompressionsfria höljen.

Ska läsa på mer om juicetech och paulcompontents

Någon som har nå rekommendation på hölje? Kört mycket från capgo iom att dom har olika färger. Provat med jagwire och andra men känns som mycket peng för märket..
har väll låst in mig på shimano standard eller just capgo som jag tycker funkar bra.

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Om du har flera cyklar som behöver komoressionsfritt så brukar bike24 och r2 ha 10 metersrullar med Jagwire för ett "billigt" pris per meter.

BJS

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Olika personer har uppenbart olika erfarenheter av hy/rd. Mina är bara bra.

YMMV...

Jag hade sånna, men bytte till Spyre vilka har sämre känsla, men pålitligare. Iofs har jag slitit ut framoket och det är nu ersatt med pauloket vilket känns som ett bb7 fast lite rejälare - snarlik konstruktion.

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
cakenyo sa:
Vad gäller jagwire hölje antar jah det är keb-sl som minimum för kompressionsfritt

https://r2-bike.com/JAGWIRE-Brake-Housing-Pro-KEB-SL-Slick-Lube-10-m

Dum fråga. Men antar att alla vajer typer funkar, Eller krävs jagwire vajer i dessa höljen?

KEB-SL ska det vara ja. Jag har aldrig märkt någon skillnad på olika fabrikat av wire, men det kostar å andra sidan inte många kronor att ta höjd genom att välja en "lyxigare" variant.

Enda brasklappen jag måste slänga in är att jag har höljet på tre cyklar, med Shimano, Sram och Gevenalle bromshandtag, TRP Spyre ok på alla. På cykeln med Sram-handtag funkar bromsarna bara ok, men inte riktigt önskat bett.

BJS

Aktiv medlem
velovin sa:
cakenyo sa:
Vad gäller jagwire hölje antar jah det är keb-sl som minimum för kompressionsfritt

https://r2-bike.com/JAGWIRE-Brake-Housing-Pro-KEB-SL-Slick-Lube-10-m

Dum fråga. Men antar att alla vajer typer funkar, Eller krävs jagwire vajer i dessa höljen?

KEB-SL ska det vara ja. Jag har aldrig märkt någon skillnad på olika fabrikat av wire, men det kostar å andra sidan inte många kronor att ta höjd genom att välja en "lyxigare" variant.

Enda brasklappen jag måste slänga in är att jag har höljet på tre cyklar, med Shimano, Sram och Gevenalle bromshandtag, TRP Spyre ok på alla. På cykeln med Sram-handtag funkar bromsarna bara ok, men inte riktigt önskat bett.

Underhåller du dina ok? I så fall hur? De är ju inte jättelätt att demonstrera för service och jag misstänker att det är smuts och fettbrist som med åren kärvar så att de bromsar sämre vid samma kraft.

velovin

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Underhåller du dina ok? I så fall hur? De är ju inte jättelätt att demonstrera för service och jag misstänker att det är smuts och fettbrist som med åren kärvar så att de bromsar sämre vid samma kraft.

Oh ja, varje år på de två cyklarna som går mest. Demonterar hela oket, rengör och fettar in igen. Enda felande länken jag kan hitta är Sram.

Tycker mig inte ha råd att testa Paul Klampers, som vissa andra ;)

BJS

Aktiv medlem
velovin sa:
Bengt-re sa:

Oh ja, varje år på de två cyklarna som går mest. Demonterar hela oket, rengör och fettar in igen. Enda felande länken jag kan hitta är Sram.

Tycker mig inte ha råd att testa Paul Klampers, som vissa andra ;)

Får man fråga hur du underhåller dem? De är ju inte helt självklart hur man gör.... Jag har iofs ett kass ok att öva på....

Nä Paul var väl lite dyra, men efter en krock med en moped som jag kanske hade kunnit undvika med en rappare frambroms så fick det vara värt det.

velovin

Aktiv medlem
Första gångerna följde jag den här manualen, men efter några gånger behövs den inte längre. Dessutom har tidsåtgången minskat rejält för ingreppet, på en dryg timme är alla fyra oken genomgångna.
https://singletrackworld.com/forum/topic/psa-trp-spyre-rebuild-guide/

Men, som sagt, det verkar inte oken det hänger på i mitt fall. Snarare Sram Rival. Har testat att skifta ok mellan cyklarna, utan någon skillnad i bett eller känsla. Egentligen är det en helt acceptabel stoppkraft även på Sram-cykeln, mest att de andra två är märkbart bättre.

BJS

Aktiv medlem
velovin sa:
Första gångerna följde jag den här manualen, men efter några gånger behövs den inte längre. Dessutom har tidsåtgången minskat rejält för ingreppet, på en dryg timme är alla fyra oken genomgångna.
https://singletrackworld.com/forum/topic/psa-trp-spyre-rebuild-guide/

Men, som sagt, det verkar inte oken det hänger på i mitt fall. Snarare Sram Rival. Har testat att skifta ok mellan cyklarna, utan någon skillnad i bett eller känsla. Egentligen är det en helt acceptabel stoppkraft även på Sram-cykeln, mest att de andra två är märkbart bättre.

Jo. Jag har kört mina med shimanoreglage och de fungerar helt ok (fniss...).

Jag skall testa och se om det går att rädda mitt bakok med åtgärder enligt guiden. Tack för länken!

Då går inte välja vajerdrag på SRAM reglagen? Det finns/fanns ju reglage där det gick att välja vajerdrag beroende på vad man har för bromsar. Vilka som hade det minns jag inte tyvärr, men konstruktionen har iaf funnits.

Köp & Sälj

Topp