Skivbroms på året-om pendlare

happymtb.fr

Aktiv medlem
Ännu en gång vänder jag mig mot den allvetande happy för att får svar på en av livets viktigaste frågor: vilken skivbroms ska man ha på pendlaren?
Jag har pendlat några år nu på en cykel utrustad med rullbroms som man kan beskriva som okänslig, svampig och svag! Det låga underhåll är nog den enda (?) fördel.
Jag vill behålla den låga underhåll men vill förbättra resten. Cykeln används året om.

Jag tvekar mellan mekaniska och hydrauliska bromsar. Mekaniska är enkla och lätta att underhålla. På andra sidan erbjuder hydrauliska jämnare prestanda så länge dom inte läcker: jag har haft problem med gamla XT bromsar vid kalla vinterturer med MTBn… Men det kanske finns hydrauliska bromsar som klarar kyla?

Vad har ni för skivbroms på era pendlare?

tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Hydrauliska funkar både på bilen å pendlaren.
>
> /T

och vilka bromsar har du på din pendlare?

Ska du pendla med bockstyre blir utbudet av hydraliska bromsar begränsat.

Jag är väldigt nöjd med mina Hayes CX expert. Dock wiredragna.

Jag cyklade i minus 15-20 i vintras och upplevde inga som helst problem med just skivbromsarna, kör nya deorebromsarna.

Alexander_kyckling (fd xdr) skrev:
> Jag cyklade i minus 15-20 i vintras och upplevde
> inga som helst problem med just skivbromsarna,
> kör nya deorebromsarna.

Det låter bra och passar också min cykel! :)

Jag har kört gamla Magura Julie i 30 minus med utmärkt prestanda.
Om det är bromsen eller mineraloljans förtjänst vågar jag inte säga men mitt svar idag är helt klart vad som helst som börjar med Shimano.

Jag har Shimano BR-M395 (hydrauliska) på min SS-mtb/vardagscykel. Rullat varje dag senaste året här i Umeå inklusive minusgrader (typ -25 som värst) och har inte haft några som helst problem med bromsarna. Cykeln står i kallt cykelförråd hemma och utomhus utanför jobbet dagtid (även under vintern).

Således och för mina behov, så funkar dem kanon, även om vassare shimanovarianter säkert är bättre prestandamässigt.

Shimano och andra bromsar med olja i snarare än bromsvätska borde ha en fördel i minusgrader eftersom de inte drar åt sig vatten.

Sen inbillar jag mig att de smörjer kolvarna bättre vilket borde motverka att det kärvar med salt och slask. Alternativt lossnar bättre om man motionerar dem ett par gånger.

space skrev:
> Jag har Shimano BR-M395 (hydrauliska) på min
> SS-mtb/vardagscykel. Rullat varje dag senaste
> året här i Umeå inklusive minusgrader (typ -25
> som värst) och har inte haft några som helst
> problem med bromsarna. Cykeln står i kallt
> cykelförråd hemma och utomhus utanför jobbet
> dagtid (även under vintern).
>
> Således och för mina behov, så funkar dem
> kanon, även om vassare shimanovarianter säkert
> är bättre prestandamässigt.

Jag körde med samma modell av bromsar förra vintern och upplevde dem som trygga och bra. Tror inte det blev -25 nån dag här nere i Stockholm, men däremot en hel del saltslask och det var inga problem med det heller.

Har Tektro HD-M290, Hydraulisk skivbroms på min nya. Än så länge väldigt effektiva oavsett väder och ska ju funka året om. Enda som stör är tjutandet som uppstår så fort skivorna är lite lätt skitiga. Tex ett regnväder och så in på tork så tjuter det... Störigt, hinner inte alltid tvätta av dem när man ska dra iväg tidigt nästa morgon... Folk hör när man kommer i alla fall

Enda problemet jag haft med Tektro Novela (enklaste av det enklaste), förutom skrik när dom inte är justerade, har varit en frusen bakvajer, men det kan man ju inte beskylla bromsen som sådan för.
Problemet är att oket sitter framför bakaxeln vilket leder till att vajerhöljet gärna tar in fukt och skit då det avslutas uppåt.
Hade cykeln haft fästet ovanför bakaxeln så hade det inte blivit samma problem.

Ett litet tips om man är på väg att välja cykel med mekanisk skivbroms alltså. Se till att oket är placerat så att vajerhöljet har öppningen neråt.

Senast ändrad:
Jag hade mekaniska på en "pendlarcykel" förut, då kom det in vatten i vajerhöljena som frös vilket gjorde bromsarna lite spännande. När jag bytte till hydrauliska försvann problemet och den funkar oavsett temperatur. Det är ett par gamla(alltså gamla på riktigt) Deorebromsar.

Avid BB7 på flera cyklar genom åren. I det närmaste helt underhållsfritt. Jag har bytt belägg två gånger på 5-6 år. Skiva en gång. Vajrar och höljen brukar hålla lääänge. Inga problem med fukt eller kyla. Montera och glöm bort i ett par år, på riktigt!

Körde med Shimano BR-355 förra vintern och det har funkat klockrent, innan det hade jag en cykel med Cantilever fälgbromsar och jag skulle aldrig vilja byta tillbaka.

TRP Spyre på crossen och shimano lowend hydrualiska på mtb. Båda fungerar bra. Dock finns det flera som haft problem med hydrualiska i kyla så personligen känner jag mig tryggare med mekaniska när det är kallt.

Mekaniska är nog också känsliga för kylan, men det beror mest på hur man drar kabeln än på själva oket. Hamnar vatten i vajerhöljena, så är det kört vid minusgrader...

Jag har Avid BB7 och är nöjd. En bra grej är att det finns en justerskruv för varje bromsbelägg, som ställer avståndet till skivan.

happymtb.fr skrev:
> Mekaniska är nog också känsliga för kylan, men
> det beror mest på hur man drar kabeln än på
> själva oket. Hamnar vatten i vajerhöljena, så
> är det kört vid minusgrader...

Drar man vajrarna vettigt och förvarar cyklarna varmt inne på natten så är det inga problem

happymtb.fr skrev:
> Kul med många tips och trevlig att billiga
> Shimano bromsar klarar uppgiften! :)

Det som gäller på billig pendlare. Mekaniska ger bara en massa jobb, håll dig till hydrauliska.

Bengt-re skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mekaniska är nog också känsliga för kylan,
> men
> > det beror mest på hur man drar kabeln än på
> > själva oket. Hamnar vatten i vajerhöljena,
> så
> > är det kört vid minusgrader...
>
>
> Drar man vajrarna vettigt och förvarar cyklarna
> varmt inne på natten så är det inga problem

Bra tips, tack! Tyvärr har jag inte riktig möjligheten att förvara cykeln varmt på natten...

happymtb.fr skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > happymtb.fr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mekaniska är nog också känsliga för
> kylan,
> > men
> > > det beror mest på hur man drar kabeln än
> på
> > > själva oket. Hamnar vatten i vajerhöljena,
> > så
> > > är det kört vid minusgrader...
> >
> >
> > Drar man vajrarna vettigt och förvarar
> cyklarna
> > varmt inne på natten så är det inga problem
>
> Bra tips, tack! Tyvärr har jag inte riktig
> möjligheten att förvara cykeln varmt på
> natten...

Då är det nog vettigare med hydraulbromsar. Vajer måste få chansen att torka ur om det skall vara trevligt på vintern.

Jag har hydraliska skivbromsar (Shimano M445) och de har inte klarat någon vinter hittils.
Skit och salt tränger in i cylindern så den kärvar, de måste luftas flera gånger om året, skivorna gnäller för jämnan varesig man har nya eller gamla belägg.
Antagligen får de inte den omsorg de behöver men jag köpte dem för att slippa hålla på med sånt.
Min LBS säger att hydraliska bromsar inte krånglar mindre på vintern än mekaniska och att de dessutom är svårare att få ordning på.

Kan inte minnas att jag någonsin haft problem med hydrauliska bromsar pga minusgrader.
Däremot har ju i stort sett allting annat pajat av detsamma.
Medelgoda bromsar från stor tillverkare känns som ett säkert kort. SRAM eller Shimano.
Mekaniska tillför inget förutom kärvhet och mek-behov.

adrianm skrev:
> Jag har hydraliska skivbromsar (Shimano M445) och
> de har inte klarat någon vinter hittils.
> Skit och salt tränger in i cylindern så den
> kärvar, de måste luftas flera gånger om året,
> skivorna gnäller för jämnan varesig man har nya
> eller gamla belägg.

Samma erfarenhet av just M445. Förstört bromsok bak som började läcka olja efter vinterpendling. Fram verkar ha klarat sig, men det stänker ju inte upp så mycket skit där. Fördelen är att M445/M395 är hälften så dyra som BB7, så man kan ju bara köpa nytt när packningarna ger sig...

Har en Merida från -06 med hydrauliska bromsar som heter Giant MPH. Pendlat 300 mil/år året runt så det blir väl ca2500 mil förrutom stigcykling då. Har bytt klossar fram, vätska och 2 kopparbrickor.... säger väl lite vad jag tycker om hydrauliska bromsar. Dessutom, har aldrig frusit. Ett aber, de kan låta för....igt när de blir blöta men vilka bromsar gör inte det?
De bromsarna tillverkas inte längre men tror de finns med annat namn?

Det kanske ska nämnas att nämnda par M445 har varit ute och slirat i temperaturer under -20°C och de två jävligaste Stockholmsvintrarna på väldigt, väldigt länge. En normal eller mild vinter - som den gånga - hade jag inte varit det minsta orolig.

Kör canyon al7.9 som åretruntcykel. Elixir5 tror jag hydrualbromsarna heter. Det bara funkar. Jämt! Det är tokskönt jämfört med alla andra saker jag bromsat med. Så det är nog bara att handla. Shimano ser ut som att fok är nöjda med. :).

Tillbaka
Topp