Skivbromsar går emot/låter?

Lovisa92

Ny medlem
Tjena! Rätt ny på detta med cyklande. Köpte en gravelbike Trek Checkpoint Al 4 i juni. Tycker skivbromsarna låter lite som de går emot eller liknande. Lite skärande ljud typ. Inte skrikande som jag läst om i andra trådar. Precis bytt bromsbeläggen hos cyckelmeck. Vet någon vad som kan strula?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Då kör det vara så att skivorna är lite lite vinda. Om du kan lokalisera var och åt vilket håll den är vind, kan du vända lite snällt med en skiftnyckel så att den blir rak och fin igen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ibland räcker det inte med att placera oket så att skivan är centrerad mellan beläggen, ibland kan det vara att kolven på ena sidan är längre ut än på andra sidan, och har man fyrkolvsok så kan t.ex bakre kolvarna vara centrerade medan främre är ocentrerade vilket leder till att man i så fall placerar oket snett. I dessa fall behöver man snarare trycka in den/de kolvar som är längre ut och se till att de därefter hamnar symmetriskt, och så centrerar man själva oket mot skivan, inte beläggen mot skivan. Är det därefter något minimalt skrap så gör man en liten liten justering av oket.

Oftast räcker det med att centrera på det enkla sättet dvs belägg mot skiva, men inte alltid :giggle:

Senast ändrad:

MrSpock

Medlem
Jag hade samma problem på en av mina cyklar. Det var väldigt lätt att fixa, en insexnyckel var allt som behövdes. Denna video hjälpte mig:

Lots of good answers here, and I do not read swedish that well ... tack Google translate😀
I see comments saying the mechanic should fix it .. well he should report it and fix it if you choose to pay for it. It is very common for discs to warp with the heat they are subject to. But it is not common practice to fix this with a basic service. In my shop it isn't. The next level up service it is covered.

DanielS

Aktiv medlem
Lots of good answers here, and I do not read swedish that well ... tack Google translate😀
I see comments saying the mechanic should fix it .. well he should report it and fix it if you choose to pay for it. It is very common for discs to warp with the heat they are subject to. But it is not common practice to fix this with a basic service. In my shop it isn't. The next level up service it is covered.
Assuming the discs are fine...

OP payed the mechanic to change the brake pads...

If I pay you to change my brake pads I would expect the new pads not to rub when I get the bike back...

jolov

Aktiv medlem
Är det bara jag som är imponerad av att du kört slut på ett par skivbromsbelägg sen 4juni?

Centrera oken fixar du lätt!

Assuming the discs are fine...

OP payed the mechanic to change the brake pads...

If I pay you to change my brake pads I would expect the new pads not to rub when I get the bike back...
Assuming the discs are not fine.. probably the case. Thinking the rub is in the same spot every rotation.
I would centralize your caliper as best as your rotor allows and report your discs as warped if they are. If you have warped rotors any you pay only to have your pads changed. You will only get your pads changed. With a phone call and you agreeing to the extra cost, you will have your rotors trued also.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer