Skivbromsar som tar dåligt

Köpte en ny racer med Tiagra komponenter, gillade inte dem alls så köpte begagnade 105 reglage och växelkomponenter.

Lämnade in cykeln för byte av dessa o när jag hämtade cykeln så sa de att de inte fått till bromsarna riktigt men att "de fungerar". Högerreglaget tar först när det är klämt max mot styret (ska tillägga att det är skivbromsar). Enligt dem hade de luftat x flera men inte fått till det riktigt.
Kände att det inte kändes riktigt ok, bromsarna tog ju men ville inte behöva trycka så långt in.
Lämnade därför in cykeln på en annan verkstad som sa att det absolut va luft i o att bromsverkan va dålig. Fick ett pris o en dag att hämta.
När jag sedan hämtade ut cykel fick jag betala betydligt mindre än de sagt med motivering "det gick så fort så kan inte ta mer betalt". Reglaget tar fortf väldigt långt in.

Åker iväg på träningsläger o får lite annat strul med cykeln så en kille tar en tur på den o utbrister direkt att mina bromsar knappt tar alls!
Jag är van vid fälgbromsar o har inte reflekterat så mkt över det o ej heller behövt "tvärnita" så har inte märkt att hjulen inte låser sig.

Lång text, nu till frågan!

Vad är det som är fel???
Hur kan två cykelverkstäder fatalt misslyckas med att lufta ett par bromsar o lämna ut en cykel med dålig bromsverkan?
Går det lösa problemet?

Pfaff

Aktiv medlem
Har du kvar de begagnade bromsklossarna du fick med oken eller är de nya?
Skivbromssystem är självjusterande men de små reservoaren i cykelbromsar räcker inte riktigt till när slutet är nära (på klossarna alltså 😄) IMHE.
Vissa bromshandtag är justerbara. Hur det är med 105 vet jag inte.

Har du kvar de begagnade bromsklossarna du fick med oken eller är de nya?
Skivbromssystem är självjusterande men de små reservoaren i cykelbromsar räcker inte riktigt till när slutet är nära (på klossarna alltså 😄) IMHE.
Vissa bromshandtag är justerbara. Hur det är med 105 vet jag inte.
Klossarna har de inte bytt, cykeln va ny från butik o bara cyklad på 6 mil innan byte av komponenter så de ska inte vara slut tänker jag

mcperand

Aktiv medlem
Sitter oken rakt monterade? Om oken sitter bara lite snett så kommer den största delen av kolvarnas rörelse att gå åt till att deformera skivan tills den går rakt i förhållande till oket. Det blir kanske lättare att visualisera om man tänker sig att skivan går snett genom oket, då trycker skivan tillbaka de obelastade kolvarna så långt så att skivan får plats på diagonalen. Då blir det för lång rörelse på kolvarna när man bromsar och handtagen går i botten.

Om det skulle vara detta är det en trivial fix, lossa lite på skruvarna som fäster oket i ramen/gaffeln så att det kan röra sig fritt i sidled och bromsa så att oket centreras och skruva fast utan att släppa bromsen.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Hur ser det ut när du står stilla och trycker på bromsen
Böjer sig skivan?
Filma ok och skiva när du trycker på bromsen stillastående och lägg upp här.
Fotografer även oket rakt ovanifrån så man set spelet mellan kloss och skiva

Mats65

Aktiv medlem
Jag har samma problem på mina 105 på gruscykeln. Bakbromsen tar inte förrän reglaget nästan tar i styret. Var så vid leverans från Rose. Har provat att lufta och då blev det aningen bättre, men inte bra. När bromsen väl tar så tar den OK.
Det finns ingen justering för läget när bromsen skall börja ta på 105. Finns bara på Ultegra och dyrare.
Jag har åtgärdat det hjälpligt genom att bromsa lite när skivan inte är på plats så att klossarna går mer ihop. Det ska man normalt inte göra, men det hjälper åtminstone lite mot det här problemet.

På frambromsen däremot har bromsen börjat ta dåligt och skrika. Antar att klossarna har blivit dåliga fast de är långt ifrån utslitna. Provade att göra rent och slipa på klossarna, men det hjälpte inte mycket. Får nog byta klossar, trots bara drygt 100 mil.

Hur ser det ut när du står stilla och trycker på bromsen
Böjer sig skivan?
Filma ok och skiva när du trycker på bromsen stillastående och lägg upp här.
Fotografer även oket rakt ovanifrån så man set spelet mellan kloss och skiva
Är inte det minsta cykelkunnig så vet inte riktigt vad jag ska ta kort på o fokus på filmen är inte det bästa, men här kommer det

Bilagor

• 20220518_142327.jpg
    20220518_142327.jpg
    492.4 KB · Besök: 63
  • 20220518_140747.jpg
    20220518_140747.jpg
    549 KB · Besök: 63
  • 20220518_142327.jpg
    20220518_142327.jpg
    492.4 KB · Besök: 63

Munkish

Aktiv medlem
Händer att de råkar ha olja på beläggen ibland. Då brukar bromsarna ta sjukt dåligt. Svårt att få bort, kan ge sig över tid eller att man tar bort dom och skrapar mot asfalt lite och sätter dit dom igen. Det sista kan även hjälpa till att få tillbaka bromsverkan om beläggen blivit glasade ( en för slät yta med mindre bromsverkan som kan uppstå när man bromsar väldigt hårt direkt med nya belägg)

aben

Aktiv medlem
Tror det är ljuset på skivan som försvinner när klossen trycka som lurar en att tro att skivan rör sig i sidled, när jag förstorade och körde i slowmotion ser man inte att kanten på skivan flyttar sig.

mcperand

Aktiv medlem
Händer att de råkar ha olja på beläggen ibland. Då brukar bromsarna ta sjukt dåligt. Svårt att få bort, kan ge sig över tid eller att man tar bort dom och skrapar mot asfalt lite och sätter dit dom igen. Det sista kan även hjälpa till att få tillbaka bromsverkan om beläggen blivit glasade ( en för slät yta med mindre bromsverkan som kan uppstå när man bromsar väldigt hårt direkt med nya belägg)
Men det förklarar inte varför bromsen tar så sent, när handtaget nästan nuddar styret. Men självklart kan friktionen vara ett problem det med.

glitch

Aktiv medlem
Går handtaget nästan i botten behöver systemet luftas eller så läcker det någonstans. Vad händer om du pumpar handtaget flera ggr i snabb följd? Ändrar sig känslan något så att det blir stumt tidigare?

RäsTobbe

Medlem
Jag fick hem en cykel på posten och den var bara monterad, fick göra justeringar själv på den.
Bromsskivor är alltid inoljade från fabrik, jag glömde och smetade ner beläggen såklart innan jag avfettade skivorna.
Hade knappt någon bromsverkan, fick liksom slita bromshandtagen förbi och igenom styret för att stanna.
Jag hittade en lång men inte livsfarlig nerförsbacke och bromsade skivorna riktigt varma, då bet det tillslut, nu fungerar det bra.
Det är troligtvis säkrare att ta av backarna och putsa av ytan med slippapper.
Det är likadant med skivbromsar på bilar, de behöver bromsas in innan de tar som det ska.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag fick hem en cykel på posten och den var bara monterad, fick göra justeringar själv på den.
Bromsskivor är alltid inoljade från fabrik, jag glömde och smetade ner beläggen såklart innan jag avfettade skivorna.
Hade knappt någon bromsverkan, fick liksom slita bromshandtagen förbi och igenom styret för att stanna.
Jag hittade en lång men inte livsfarlig nerförsbacke och bromsade skivorna riktigt varma, då bet det tillslut, nu fungerar det bra.
Det är troligtvis säkrare att ta av backarna och putsa av ytan med slippapper.
Det är likadant med skivbromsar på bilar, de behöver bromsas in innan de tar som det ska.

Nej, bromsskivor är inte inoljade från fabrik. Men är det rätt att både skivor och belägg behöver inkörning.

bearthefear

Aktiv medlem
Tror det är ljuset på skivan som försvinner när klossen trycka som lurar en att tro att skivan rör sig i sidled, när jag förstorade och körde i slowmotion ser man inte att kanten på skivan flyttar sig.
Nja, tittar du på skivan ovanför oket när han bromsar så ser du att skivan rör sig utåt. Men det är inte så mycket att det borde ha någon större inverkan på bromsverkan.

Pqz

Aktiv medlem
Kör med brylépudding-brännaren. Ta ev ett par tag med slippapper. Återmontera. Ta-da: som nya.

cubefritzz

Aktiv medlem
Ser inte ut som bromsklossarna är sletna och det ser inte heller ut som oket läcker. Om du trycker in handbromsen flera gånger och snabbt. Blir motståndet hårdare efter ett tag så har du luft i systemet. Om motståndet inte blir hårdare så har du läckage eller för lite olja i bromsoket eller i bromsslangen. Något annat kan det inte vara. När du bromsar, tjuter bromsarna? Det kan vara så att de inte är rätt inbrända/inkörda också och då tar de också dåligt. Det är bara att söka på problemet som du har på youtube med märket på din broms och modell nr så kommer du förmodligen hitta lösningen. Jag hade samma fel som dig och löste det med youtube.com för något år sedan. Blev bättre än i cykel butik.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Ett trick man kan ta till om det är luft som fastnat är att ta en snöre och låta bromsen vara intryckt till hälften över natten.
Luft vill gärna stiga uppåt och bromsen kommer då att lufta sig själv om det är något envis bubbla som inte vill ge sig iväg.
Du kan även skaka cykeln när du har handtaget intryckt .

Ser inte ut som bromsklossarna är sletna och det ser inte heller ut som oket läcker. Om du trycker in handbromsen flera gånger och snabbt. Blir motståndet hårdare efter ett tag så har du luft i systemet. Om motståndet inte blir hårdare så har du läckage eller för lite olja i bromsoket eller i bromsslangen. Något annat kan det inte vara. När du bromsar, tjuter bromsarna? Det kan vara så att de inte är rätt inbrända/inkörda också och då tar de också dåligt. Det är bara att söka på problemet som du har på youtube med märket på din broms och modell nr så kommer du förmodligen hitta lösningen. Jag hade samma fel som dig och löste det med youtube.com för något år sedan. Blev bättre än i cykel butik.
Det blir ingen skillnad alls i motståndet efter flera tryck.
Tycker det är konstigt att två verkstäder skulle misslyckas med att lufta ett par bromsar eller fylla på för lite olja, de har bra omdömen annars.
Det är mkt möjligt att de inte är riktigt inkörda, har knappt cyklat på den, men det ska väl inte påverka att reglaget bara tar längst in mot styret 🤔

Blir inte klok

Ett trick man kan ta till om det är luft som fastnat är att ta en snöre och låta bromsen vara intryckt till hälften över natten.
Luft vill gärna stiga uppåt och bromsen kommer då att lufta sig själv om det är något envis bubbla som inte vill ge sig iväg.
Du kan även skaka cykeln när du har handtaget intryckt .
Det ska testas 🙏

Topp