Skivbromsarna väcker kvarteret - Hur får man bukt på skrikande bromsar?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag råkade ut för skrikande Shimano SLX M7000 bromsar i somras. Följde denna video och de har varit tysta sedan dess. Kortfattat: Gör rent skivor och belägg med nagellacksborttagning, slipa ner beläggen med smärgelduk. Klart!
Nagellacksborttagning är väl aceton? Sedan finns det varianter som ska vara skonsammare, men jag gissar att ren aceton borde vara det bästa?

Emil777

Aktiv medlem
Tvättar alltid mina skivor med såpa och varmt vatten. En liten sådan tvättsvamp (kökssvamp), lite koncentrerad såpa och gnugga för att skölja med varmt vatten. Är nöjd.
Shit, det var du som har fått igång mig medd tallsåpa. Jag är helsåld!
Tack igen!

weldion

Aktiv medlem
Shit, det var du som har fått igång mig medd tallsåpa. Jag är helsåld!
Tack igen!
Får köpa in vanlig Grumme, blanda ut den lite lagomt, sätta ett spraymunstycke istället för kork och sälja tallsåpan under "Weld-Off Extreme Bike Cleaning" och ta 150 kr/liter.
Roligt att så pass effektivt rengöringsmedel är billigt och inte luktar starkt.

Emil777

Aktiv medlem
Får köpa in vanlig Grumme, blanda ut den lite lagomt, sätta ett spraymunstycke istället för kork och sälja tallsåpan under "Weld-Off Extreme Bike Cleaning" och ta 150 kr/liter.
Roligt att så pass effektivt rengöringsmedel är billigt och inte luktar starkt.
Och en version "Organic" som kostar 175kr för 750ml i en flaska gjord av majs...

Fasen, jag säger upp mig från mitt fasta jobb idag!

Nu gäller det bara att hålla receptet hemligt.

Nagellacksborttagning är väl aceton? Sedan finns det varianter som ska vara skonsammare, men jag gissar att ren aceton borde vara det bästa?
1615365299833.png

Vill minnas att det var den här flaskan jag använde. "Fri från aceton, olja, färg & parfym". Men ja, han säger i klippet att aceton funkar lika bra.
Flaskan har numera flyttat från sambons badrumsskåp till min cykelverktygslåda.

cubefritzz

Aktiv medlem
Den här finns ju
9486-00-d-16310.jpg

SwissStop Brake Silencer

Men läser man omdömen på nätet om SwissStop Disc Brake Silencer verkar den iofs minska bromstjut,
men samtidigt verkar den minska bromsförmågan REJÄLT
"Our review
It does stop brake squeak, but it also seriously reduces your stopping power"
Från: https://www.bikeradar.com/reviews/m...olvents/swissstop-disc-brake-silencer-review/

Men om du ändå vill (och vågar) prova tycker jag att du bör börja med väldigt lite på en skiva, inte båda.
Efter inlägget här köpte jag precis denna och är supernöjd. Sprayade ett tunt lager på båda sidorna, gjorde sedan som youtube videon visar det vill säga kör sakta där man drar åt bromsen och kör bromsarna varma och sedan kallt och sedan varmt. Allt cpe ljud försvinner helt och bromsförmågan kommer tillbaka. Det hela handlar om att köra in bromsen i låg fart på en lång raksträcka! Kör man inte in bromsen efter att man lagt på sprayen så kommer också bromsförmågan försvinna helt. För första gången på 3 år är mina shimano XT bromsar helt tysta och fungerar perfekt. Saknar dock ljudet för det var bättre än en ringklocka, måste skaffa mig en ringklocka istället =). Den lilla sprayburken räcker till minst 30-40 omgångar om inte mer. Värt varenda krona.

Beagleboy

Aktiv medlem
Är det någon läsare här som hittills anammat samma attityd som sina bromsar? Sitter tyst för hälsan tiger still?
Kanske rentav skadeglad?

Vi har fått hint om Hope från Fredrik Z och min magkänsla säger Magura.
Skall konvertera till skiva fram men gnälliga bromsar har jag noll tolerans för.

coupas

Aktiv medlem
Efter inlägget här köpte jag precis denna och är supernöjd. Sprayade ett tunt lager på båda sidorna, gjorde sedan som youtube videon visar det vill säga kör sakta där man drar åt bromsen och kör bromsarna varma och sedan kallt och sedan varmt. Allt cpe ljud försvinner helt och bromsförmågan kommer tillbaka. Det hela handlar om att köra in bromsen i låg fart på en lång raksträcka! Kör man inte in bromsen efter att man lagt på sprayen så kommer också bromsförmågan försvinna helt. För första gången på 3 år är mina shimano XT bromsar helt tysta och fungerar perfekt. Saknar dock ljudet för det var bättre än en ringklocka, måste skaffa mig en ringklocka istället =). Den lilla sprayburken räcker till minst 30-40 omgångar om inte mer. Värt varenda krona.

Mycket intressant att du fick det att fungera så bra. Kanske jag ska testa detta. Tack för att du delade med dig.

Emil777

Aktiv medlem
Nu behöver ni inte leta mer.
-JAG VET
-DET ÄR GRATIS

Pendelcykeln skrek i morse igen (Shimano MT200) på frambromsen. Någon högre makt säger mig att värme är bra. Tänk pyrolys-ugn.

Gör så här.

1 Cykla fort
2 Bromsa hårt (öronskydd om det skriker mycket)
3 Trampa hårt, stanna inte
4 När det ryker vit rök om bromsen, trampa tre sekunder till, släpp sen bromsen.
5 Fortsätt cykla och låt svalna.
6 Njut av en aldrig tidigare upplevd bromsverkan till ett vackert knappt hörbart väsande...

Alltså, jag går som på små moln nu....

Jocke1970

Aktiv medlem
Nu behöver ni inte leta mer.
-JAG VET
-DET ÄR GRATIS

Pendelcykeln skrek i morse igen (Shimano MT200) på frambromsen. Någon högre makt säger mig att värme är bra. Tänk pyrolys-ugn.

Gör så här.

1 Cykla fort
2 Bromsa hårt (öronskydd om det skriker mycket)
3 Trampa hårt, stanna inte
4 När det ryker vit rök om bromsen, trampa tre sekunder till, släpp sen bromsen.
5 Fortsätt cykla och låt svalna.
6 Njut av en aldrig tidigare upplevd bromsverkan till ett vackert knappt hörbart väsande...

Alltså, jag går som på små moln nu....
Hur många watt ska man ligga på när man skapar den magiska röken?

Emil777

Aktiv medlem
Hur många watt ska man ligga på när man skapar den magiska röken?
Jag gick in med 35kmh i en ganska lång nedförsbacke och trampade på i ~tio sekunder. Sen rykte det!

- Fasen, intressant fysikfråga du ställer! Hur många watt?
Det går ju att räkna på! Gissar att du ska upp i 400 celcisus eller mer för att det ska börja ryka sådär kraftigt. (Det var ingen blånad på bromsskivan efter)
En utmaning till någon här på forumet som är smart, har ingenjörsutbildning och tid! (Många känna sig kallade, få vara utvalda 😉)

- Hur många Joule behövs ( hur många watt behövs utvecklas) under 10 sekunder ?

min lekmannamässiga gissning säger 4-500W, men jag fick mycket gratis i.o.m. ingångsfart och nedförsbacke.

Emil777

Aktiv medlem
Jag gjorde övningen ovan med ett par organiska (utan metall) belägg med resultatet av att de blev till glas och slutade fungera helt + tjutbonus.
Aha, det är mycket viktig fakta! Tack för input.
Ska kolla upp exakt vad det är för material i bromsarna jag "fixade"
Vill ju inte lura någon.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer