Skjutsa större barn på cykel

Skogsgubben

Aktiv medlem
Hej.

Min dotter väger ca 25kg, så hon har sedan länge växt ur barnsitsen. Jag undrar hur man egentligen gör för att skjutsa större barn. Hur utrustar man cykeln?
Idag går jag med barnvagn svängen via skolan, för att droppa av hennes storebror, och sedan vidare till dagis. Därefter går jag hem, lämnar vagnen, hoppar upp på cykeln och sticker iväg till jobbet.
Om jag kunde ha dottern på cykeln, skulle jag kunna cykla direkt från dagis till jobbet.

Jag behöver egentligen inte kunna cykla med henne på cykeln. Det räcker om jag kan leda cykeln med henne på den. Har testat att sätta henne på sadeln och leda cykeln en gång, men det fungerade inte.
Obekvämt för henne, eftersom hon inte har något att sätta fötterna på, och jobbigt för mig, då tyngdpunkten blev hög och hon var tvungen att klänga sig fast vid mig hela tiden.

Att ställa henne på pegs skulle nog ha kunnat fungera (ja jag vet att dom inte är till för att skjutsa folk med). Tror att hon skulle tycka att det vore jättekul (jag skulle förstås leda cykeln) och hon skulle kunnat hålla sig i sadeln. Men då jag har QR på bakhjulet antar jag att det är omöjligt.

Går det att köpa en tillräckligt rejäl pakethållare, som pallar för att skjutsa? Jag har en Rockhopper som pendlarhoj. Den har fästen för pakethållare.

Förslag som förenklar min vardag (gärna till ett överkomligt pris) mottages tacksamt. Problemet är snart övergående då lilla damen börjar i skolan till hösten och dit kan hon knalla för egen maskin, medan pappa leder sin cykel, men jag vill ju komma till jobbet snabbare imorgon! :-)

/Fredrik

p.s.: NTF skriver:

Lagen säger så här: Det är inte tillåtet att färdas fler på en cykel eller en moped än vad fordonet är byggt för. När cykeln eller mopeden har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får man dock skjutsa ett barn under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år. (6 kap 3 § TF)

Vid cykling och mopedåkning får du inte transportera gods med sådan vikt eller sådant omfång att du inte kan manövrera cykeln eller mopeden säkert. (6 kap 4 § TF)

Du bör titta på hur din pakethållare ser ut, är den stabil och håller den för barnets vikt? Sitter barnet stadigt så att det inte trillar av? Kan du manövrera cykeln på ett betryggande sätt?

Det är alltså tillåtet att skjutsa barnet på pakethållaren om ovanstående villkor är uppfyllda.

swedo

Aktiv medlem
Påhängningscykel låter ju som en bra ide.

Jag har en cykelvagn från xxl som kostade 499 i somras. Den ställer jag olåst utanför dagis, och sen när frun hämtar kopplar hon bara på den på sin cykel. Det verkar inte som den säljs nu. Billigast verkar vara biltema för 1500.

garfunkel

Aktiv medlem
Nu framgår det iofs inte hur långt du har, men jag är i ungefär samma sits. Min dotter brukar stå på trampan på högersidan medan jag leder cykeln.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Billig cykelvagn; XXL:s Spokes Twinkid står det ofta några stycken utanför dagiset närmast mig och brukar se dem lite överallt. Reas emellanåt för 499:-

http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykelt...es-Spokes-Twinkid-Cykelvagn/p/1025280_1_Style

Ej i lager på webshopen men snart börjar cykelsäsongen och då lär det komma igen; gissningsvis finns de i butik men inte på webben (min lokala XXL i Göteborg hade börjat med massor av cyklar i helgen.

Ett enkelt kombinationslås är praktiskt att ha sittande på vagnen.

McOla

Aktiv medlem
Kan inte barnen cykla med dig? Vi cyklar med våra döttrar varje dag till dagis, det är lite mindre än 1 km dit. När man lämnat barnen så kan man cykla vidare till jobbet.

//Ola

silverman834

Ny medlem
Skogsgubben skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att köpa en tillräckligt rejäl
> pakethållare, som pallar för att skjutsa? Jag
> har en Rockhopper som pendlarhoj. Den har fästen
> för pakethållare.

Jo då, väldigt många pakethållare är godkända för 40kg. Sedan kan man ju enkelt tillverka en enkel sits av liggunderlag. Någon form av ekerskydd är säkert också trevligt.

Exempel på pakehållare som klarar 40kg:
http://www.rosebikes.se/artikel/ros...ss-steel/aid:641581?forcedefaulttemplate=true (fast jag kan inte säga om just den är lämplig ur andra aspekter)

David_J

Aktiv medlem
Jag har en snart 4-åring och en 6-åring som jag under vinterperioden fraktar på min gamla MTB.
En står på trampan och en sitter på pakethållaren när jag leder cykeln. Det funkar rätt ok. Så snart våren är här cyklar de själva.
Jag nog inte mer 500-700m till dagis/skola och då funkar det fint att lasta barnen på cykeln. Jag tror att i princip vilken pakethållare som helst skulle funka. I mitt fall handlar det inte om att cykla med barn där bak utan enbart leda.

PerryE

Aktiv medlem
Som tidigare frågats - varför cyklar inte barnet själv? Från 5 år orkar de hyfsat långt och om bara vägen inte är hårt trafikerad är ju det kanske ett alternativ?

Skogsgubben

Aktiv medlem
Oj. Vad många bra svar. Ska försöka svara på alla samtidigt.

Påhängscykel/trailer, cykelvagn, cykla själv:
Tyvärr hämtar min fru oftast med bil. Vill därför helst inte behöva lämna något på dagis som hon sedan behöver packa in i bilen. Vore bättre med något som kan få sitta kvar på cykeln.
De dagar då jag både hämtat och lämnat har hon fått cykla på egen cykel, men inte nu under vintern.

Ställa dottern på trampan:
Har tänkt att det inte är bra för cykeln, men nu när jag tänker på det så borde det ju inte vara några problem. Om hjulen håller sig raka när jag (85kg) står och bryter i uppförsbackarna, så ska dom väl hålla för ett dagisbarn. Klart billigaste och enklast lösningen. Pinsamt att jag inte kläckt det själv.

Tack för tips på stabila pakethållare. Kollar upp dom (och ekerskydd) om ställa-på-trampan-metoden inte skulle fungera av någon anledning.

EDIT: Och tack för tips om stolar för större barn också.

Senast ändrad:

Kenneth

Aktiv medlem

Bilagor

• bobikejuniorfold0.jpg
    bobikejuniorfold0.jpg
    36.5 KB · Besök: 4,271

PappaG

Medlem
Jag förstår inte varför du inte kan använda påhängscykel? Fortsätter du på cykeln efter avlämning? Du kan ju ta av påhängscykeln och låsa fast den vid dagiset. De flesta modeller är vikbara och går lätt in i en bil.

jansson99

Moderator
Forumvärd
PappaG skrev:
> Jag förstår inte varför du inte kan använda
> påhängscykel? Fortsätter du på cykeln efter
> avlämning? Du kan ju ta av påhängscykeln och
> låsa fast den vid dagiset. De flesta modeller är
> vikbara och går lätt in i en bil.

Precis så gjorde vi. Jag lämnade barn och påhäng på dagis och frugan hämtade båda med bil. Inga problem!

Fliken

Ny medlem
Vad säger farbror blå om avsaknat bälte?

Jag fick i a f riklligt med utskällning av dem för det på en Hamax häromdagen. "Vet barnens mamma om att barnet inte är fastspänt?"

PappaG

Medlem
JLarsson skrev:
> men +25kg så långt bak borde ge intressanta
> väghållningsfenomen...

Det var som värst när dottern var cirka 3 (20+ kg) hon körde bara springcykel då och kunde luta sig in i kurvorna ibland. När hon lärt sig cykla själv fast hon inte fick i trafiken till dagis så var det inga problem. Hon håller ju balansen där bak också.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Rullade cykeln till dagis via skolan med dottern ståendes på ena pedalen. Fungerade utmärkt, och hon tyckte att det var roligt. Hoppas det håller i sig.
Känner mig mycket nöjd, men rätt korkad över att inte ha kommit på det själv.

PappaG skrev:
> Jag förstår inte varför du inte kan använda
> påhängscykel?

Det verkar inte behövas. Tycker att uppfinningen verkar klockren om man har ännu lite längre transport och verkligen behöver cykla med barnet. Inte bara leda cykeln.
Med de sträckor det rör sig om här känns det lite overkill. Det är ju kul med prylar, men det börjar bli lite trångt i förrådet :-)

Jonas_L

Aktiv medlem
Om barnen (4 och 7) inte cyklar eller sparkcyklar (humörberoende...) så leder jag min cykel till dagis och sedan till skolan. Barnen sitter då antingen på pakethållaren (Biltemas) eller på överröret och åker "damsadel" med två händer på styret. Funkar bra att gå med båda barnen på cykeln på det viset. Sedan är det bara att glida ner till tåget.

harko1

Ny medlem
Reklam raderad.

Är du intresserad av att annonsera på Happyride så kan du kontakta Martin Åkesson på martin@happyride.se

// Admin

Senast redigerad av en moderator:

Q&D

Medlem
Så här här gjorde jag.
Lösningen funkar från barnet är 100cm. Min son älskar sitta fram så han kan se trafiken och att vi lätt kan prata med varandra.

Bilagor

• Screenshot_20191103-203631_Gallery.jpg
    Screenshot_20191103-203631_Gallery.jpg
    132.4 KB · Besök: 565

Gurra

Aktiv medlem
Q&D sa:
Så här här gjorde jag.
Lösningen funkar från barnet är 100cm. Min son älskar sitta fram så han kan se trafiken och att vi lätt kan prata med varandra.

Awesome!
Vi kör en macride och en vanlig hamax bak från de var 1+3 år till nu 3+5. Men nu börjar det bli tugnt.
Vi har 2,5 km så det är långt att leda.

Varför inte bara gå tillsammans:) (även om detta är ett cykelforum). En trevlig promenad med dottern på morgonen låter ju toppen! Minns själv när jag gick med vår dotter (iofs bara 15 minuters promenad) som en mysig stund själva.

Q&D

Medlem
Freddie L sa:
Så cool! Nästan så man vill börja om med fler barn när man ser den cykeln. :-)
:) Cykeln skapar ganska mycket uppmärksamhet och glada miner när vi glider fram från både gammal och ung.
Det kompakta konceptet är för att lättare kunna köra in i hissen och förvara cykeln i hallen.

Tarkaz

Medlem
Sist jag var på kalas ”drack öl i mängder” skjutsade jag två polare samtidigt, en på styret och en på pakethållarna, med min gamla kärringhoj. Tillsammans vägde vi närmare 230 kg. Allt höll. Ser inte hur 25 kg på pakethållaren skulle vara ett problem.

Senast ändrad:

Skogsgubben

Aktiv medlem
Tarkaz sa:
Sist jag var på kalas ”drack öl i mängder” skjutsade jag två polare samtidigt, en på styret och en på pakethållarna, med min gamla kärringhoj. Tillsammans vägde vi närmare 230 kg. Allt höll. Ser inte hur 25 kg på pakethållaren skulle vara ett problem.
Tråden är snart sex år, så barnen har växt på sig lite. Nu vill de inte ens hålla handen längre och tiden då jag följde dem till skolan har fått ett rosa skimmer över sig. Men jag får väl ta mitt ansvar som TS och besvara.

Pakethållaren till en gammal damcykel är oftast mycket stabilare än den spinkiga aluminiumhistoria som sitter på min och många andra moderna cyklar.
Dina vänner är säkert vuxna nog att göra en egen riskbedömning innan de hoppar upp på cykeln. När man ansvarar för ett barn är det lite annorlunda.

Topp