Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling

Idoru

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Hej!

Här är min första tråd, så jag vill inleda med förutsättningarna. Jag är skapligt grön både vad gäller cykel och elcykel. Köpte mig en elcykel 6 maj och har jobbpendlat sen dess. 3-4 dagar i veckan blir det, 3,5-4 mil enkel väg beroende på om dagens arbete är på kontoret eller ute.

En Hybrid kom vi fram till att jag behövde och tillsammans med cykelhandlarn landade resonemanget vid en Haibike Sduro Trekking 2.0. Efter ca 3v och ungefär 70 mil lämnade jag in den för en service och kedjan behövde bytas. För mycket trampade på bara högsta växeln låg förmodligen bakom.

Ytterligare ett par veckor senare känner jag att knäna mina tar lite mer stryk än vad jag önskar och läser mig fram till att detta har nog sina naturliga förklaringar det med. Snabbt höjd träningsintensitet, för höga växlar och för låg sadel...
Har googlat runt och tror detta kommer kunna lösa sig med lite rehab och träning, men det blev även grunden till denna tråd.

Vad behöver jag som nybörjare tänka på för att få både cykeln och mig själv att hålla så bra som möjligt?

Tar tacksamt emot råd, högt som lågt. Visserligen en snabb elev i frågor som engagerar mig, vilket detta gör, men som sagt helt grön, så även det mest fundamentala kan vara till stor hjälp.
 

dabac

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Knän:
Knän har inte så mycket emot upprepade rörelser som så.
Däremot är det många knän som inte gillar djupa böjar och hög belastning.
Det enklaste att göra är att se att du håller kadensen - pedalvarvtalet uppe. Kan hjälpa att ha en cykeldator som visar kadensen. Ett snitt mellan 80-100 anses ofta bra.
Kan kännas ovant att trampa så fort. SPD-pedaler hjälper. Tramptekniksträning - cykla enbent kan hjälpa.
En pyssligare lösning är att byta till ett vevparti med kortare vevarmar. Minskar både graden av böjning och gör det lättare att hålla kadensen uppe. Kompletterande träning, bencurls och stretch av lårens framsida.
Och förstås rätt sadelhöjd.
Cykeln:
För en mittmotorcykel så gäller att kraften i kedjan inte är proportionell mot hur mycket du tar i, eftersom motorn också lämnar sitt bidrag. Bara för att du tycker det känns lätt att susa uppför backen i 25 kmh betyder inte att cykeln tycker det. Går det fort uppåt utan att det känns tungt är spänningen i kedjan hög. Hålla kadensen uppe och ev minska motorpådraget reducerar belastningen på kedjan.
Kedjevård spelar också roll. Jag växlar mellan 2 kedjor, kör 50 mil på varje före byte. Har nu kört 400 mil, bl.a genom vintern och allt funkar fint.
Använder Sheldon Browns metod för tvätt, pilla ner kedjan i en flaska
Avfettningsmedel, sedan skaka. Smörjer genom att doppa kedjan i smält vax.
Vill du bygga om ännu mer så byt till ett hjul med integrerade växlar. Då kan du använda tjockare drev och kedja, och får bättre kedjelinje.
 

rois

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Om batterivård kan jag ge lite tips. Din pendlingsväg är ju ganska lång, så om du cyklar med full assistans och laddar hemma så tror jag du laddar fullt, och sedan drar ur batteriet nästan helt. Det är känt att detta sliter på litiumjon batterier. Yamahas batterier är också ganska dyra. Om du vill få ut maximal livslängd på batteriet så bör du ladda både hemma och på kontoret, och inte ladda fullt. Batteriet mår bäst av att vara halvladdat, men det är i praktiken omöjligt. En tänkbar strategi är att förvara batteriet halvladdat. Inför en cykling, ladda ungefär 50% av det som förbrukas. Efter cykling ladda sedan upp till 50%.

Jag blir alltid förvånad över hur ofta cyklister byter kedja. Själv byter jag när kedjan börjar hoppa över vid belastning. Om kassetten är sliten byter jag även den. Jag struntar i alla rekommendationer om att byta vid ett visst antal mil, eller vid ett visst kedjeslitage. På min elcykel har jag nu cyklat 850 mil, utan att byta någon drivline komponent. På mina övriga cyklar håller en kedja 500 - 1000 mil, lite beroende på hur mycket grus som skyfflas ut på cykelvägarna under vintern.
 

Idoru

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Knän:
Knän har inte så mycket emot upprepade rörelser som så.
Däremot är det många knän som inte gillar djupa böjar och hög belastning.
Det enklaste att göra är att se att du håller kadensen - pedalvarvtalet uppe. Kan hjälpa att ha en cykeldator som visar kadensen. Ett snitt mellan 80-100 anses ofta bra.
Kan kännas ovant att trampa så fort. SPD-pedaler hjälper.
Och förstås rätt sadelhöjd.

Använder Sheldon Browns metod för tvätt, pilla ner kedjan i en flaska
Avfettningsmedel, sedan skaka. Smörjer genom att doppa kedjan i smält vax.

Kadens - nytt ord för mig, men nu har jag läst på. Bra måttstock, definitivt en jag med fördel kan använda som redskap för att hitta teknik både 🦵och 🚲 gillar bättre. 👍
Använder bara mobilen och pulsklockan, så där har jag inget för mätning av kadens, men i värsta läge blir det till att räkna för att få en ungefärlig känsla att förhålla mig till.
SPD blir kanske aktuellt så småningom, jag gillar idén och tror det skulle hjälpa mig att fördela belastningen bättre.

Hittade här från happy om inställningar av sadel som jag gillade, enkelt och tydligt 🙂

Snurrade även vidare på rengöring och hittade en beskrivande film,

Frågan är om det är overkill i mitt fall?
Funderar i det avseendet även på om detta i så fall är en investering eller en blåsning (500 spänn per år för cykelrelaterad utrustning finns som jobbförmån)?
Screenshot_20200621-085039_Benify.jpg
 

Idoru

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Om batterivård kan jag ge lite tips. Din pendlingsväg är ju ganska lång, så om du cyklar med full assistans och laddar hemma så tror jag du laddar fullt, och sedan drar ur batteriet nästan helt. Det är känt att detta sliter på litiumjon batterier. Yamahas batterier är också ganska dyra. Om du vill få ut maximal livslängd på batteriet så bör du ladda både hemma och på kontoret, och inte ladda fullt. Batteriet mår bäst av att vara halvladdat, men det är i praktiken omöjligt. En tänkbar strategi är att förvara batteriet halvladdat. Inför en cykling, ladda ungefär 50% av det som förbrukas. Efter cykling ladda sedan upp till 50%.

Intressanta tankar om batterivård där. Avståndet spelade in vid val av batteri, men jag har märkt att det går åt mindre än jag förväntat mig. Främst blir det efter rejält blåsväder eller om jag varit trött som det närmar sig punkten för urladdning efter ToR.

Frågan jag ställer mig är dock varför de inte kommit längre med tekniken för laddning?
Är det så enkelt att tid till full kapacitet för nästa användning och avstängning vid full laddning för säkerhet är mer efterfrågade variabler än hållbarhet i form av ökad livslängd?
 

johan44

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Intressanta tankar om batterivård där. Avståndet spelade in vid val av batteri, men jag har märkt att det går åt mindre än jag förväntat mig. Främst blir det efter rejält blåsväder eller om jag varit trött som det närmar sig punkten för urladdning efter ToR.

Frågan jag ställer mig är dock varför de inte kommit längre med tekniken för laddning?
Är det så enkelt att tid till full kapacitet för nästa användning och avstängning vid full laddning för säkerhet är mer efterfrågade variabler än hållbarhet i form av ökad livslängd?
Jag tror att snabbladdning är lättare att kommunicera när man ska sälja nåt medans ett bra/dyrt BMS som gör att batteriet håller längre är väldigt mycket svårare att förklara för en köpare.
 

Idoru

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
Jag tror att snabbladdning är lättare att kommunicera när man ska sälja nåt medans ett bra/dyrt BMS som gör att batteriet håller längre är väldigt mycket svårare att förklara för en köpare.

Ligger absolut något i det, vi lever i ett tidevarv där rubriker engagerar mer än förståelse för processerna. Undrar ändå om det inte borde gå att lösa automatiskt genom en halvintelligent laddare?
 

johan44

Aktiv medlem
Skötsel och service av elcykel och mig själv vid jobbpendling
BMS gör laddningen "halvintelligent" genom att balansera så att alla celler får samma spänning, men cykelladdare har sällan "intelligensen" att lägga ett batteri i förvaringsspänning som de flesta laddare för LiPo som man använder i hobbysammanhang har. Och om du har en tesla så laddar den 80 % som normalläge och om man ska åka långt så får man gå in och säga till att nu är det 100 % som gäller. Sen när mätaren visar 0 % så är batteriet inte tomt utan det fortsätter på minus, men det kostar livslängd...
 
Topp