Skoöverdrag "vanliga" skor

kolan

Aktiv medlem
Ok, det var det jag tänkte men vad använder folk som kör MTB med platta pedaler och vanliga skor, för det finns väl fler än mig? :)

Pfaff

Aktiv medlem
Funkar alldeles utmärkt på vanliga promnadskor (gammelsvenska för walking shoes). Jag har kört med Biltemas - lätt modifierade eftersom deras XL är för dvärgväxta med snörda fötter - i tre år och äntligen är dom mogna för soptunnan.
Värmar bra vintertid, håller skor o fötter torra och ser för jävliga ut. Men uppfyller sin funktion.

janolle

Aktiv medlem
Plastpåse Raggsockor, extra kallt ett lager till en påse till + raggsockor. Konstig fråga kör du utan strumpor
använd halm.

glitch

Aktiv medlem
De där damaskspännena under skon lär ju slitas av på nolltid om man kör plattisar mes greppiga pins och skor. Finns ju ingen skåra i sulan att vila i.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
glitch sa:
De där damaskspännena under skon lär ju slitas av på nolltid om man kör plattisar mes greppiga pins och skor. Finns ju ingen skåra i sulan att vila i.
man behöver inte använda spännet under, vet inte hur olika modeller ser ut men mina har en krok man sätter i snöret så hålls det hyffsat bra ändå. Spännet under på mina är bara ett snöre, som går lätt att byta ut om det går sönder, om man nu ändå skulle använda det.

kolan

Aktiv medlem
Det blev att jag köpte ett par GripGrab Dryfoot för vanliga skor men vet inte om jag ska lämna tillbaks dom och istället köpa ett par skor som tål vatten istället.

Bilagor

• IMG_1114.JPG
    IMG_1114.JPG
    142.2 KB · Besök: 48
  • IMG_1115.JPG
    IMG_1115.JPG
    166.4 KB · Besök: 66

chollo42

Medlem
Hur är dom i storlek? om man har tex 42 i "vanliga skor (lågskor, sneakers etc) - ska man gå upp i storlek eller är dom bra som dom är?

DanielS

Aktiv medlem
Lyfter gammal tråd.. Vad göra åt blöta skor vid touring och ihållande regn med fokus på att hålla fötterna torra?

Har testat några olika skoskydd för cykling men vatten tenderar att leta sig in efter en stund.. Vattentäta skor blir ju lite väl varmt även i svensk sommartempertur. Sealskinz finns ju men tar ju lång tid att torka ett par genomblöta skor. Plastpåsar över skorna är väl det jag inte provat. Några tips som jag inte tänkt på?

Kör helst inte spd då de här turerna fokuserar på lugn cykling, god mat/dryck och många stopp efter vägen. Jag har ju ungefär samma problem vid pendling också men då är ju blöta skor lite mer hanterbart..

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har löst det genom att nöja mig med att försöka hålla strumpor och fötter torra.
Det gör jag genom att använda plastpåsar på fötterna eller dyra GoreTex-sockor.

Jag har provat båda och GoreTex-sockor är dyrt men bättre: inga veck under foten, håller längre än plastpåsar, mm. När det bara är lite kallt fungerar GoreTex-sockorna dessutom som 'fotvärmare' istället för skoöverdrag.
När jag cyklar långt och vädret ser så dåligt ut att jag har regnjackan med mig,
tar jag också alltid med mig mina GoreTex-sockor med ett par torra strumpor ihoprullade i ena tån.

Batavus

Aktiv medlem
Gripgrab har en sorts damasker, om det kan vara något. Men kombinationen regn och cykling...
Jaktbutiker har "lätta" vattentäta kängor. Ja, det finns väl på andra ställen också.

DanielS

Aktiv medlem
Gripgrab har en sorts damasker, om det kan vara något. Men kombinationen regn och cykling...
Jaktbutiker har "lätta" vattentäta kängor. Ja, det finns väl på andra ställen också.
Har du möjlighet att googla eller länka vad du menar? Jag tycker jag har sökt igenom "allt" utan att hitta det jag letar efter :-)

Edit, är det sånna här du menar? De står iaf på todo-listan att testa:

KjellF

Aktiv medlem
Jag har fjällvandrat med ett par Salomon amfibieskor. Det är skor i nätmaterial tänkt för kanot och liknande. Det blir blött men inte hemskt, vatten rinner rakt igenom. Till det passar Sealskins perfekt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer